|
کدخبر: 188537

منتظر قحطی گوشت باشید!

تامین خوراک دام و علوفه برای دامداران بسیار دشوار شده و بسیاری از سرمایه‌های دامی به این دلیل تلف شده‌اند. مدیر عامل اتحادیه سراسری دامداران با اعلام این خبر گفت که کاهدو علوفه در بازار بسیاری از استان‌ها نایاب شده است.

اقتصاد منتظر قحطی گوشت باشید!

زنگ هشدار برای بازار گوشت به صدا درآمده و برخی تولیدکنندگان از احتمال شوک به بازار گوشت قرمز در نیمه دوم سال خبر می‌دهند.

دامداران می‌گویند حالا نه تنها خوراک دام وارداتی به صورت قطره‌چکانی به دست‌شان می‌رسد که به خاطر خشکسالی کاه و یونجه‌ای برای تامین خوراک دام‌ خود ندارند!

این موضوع به تلف شدن یک پنجم دام‌های دامداران منجر شده و حالا برخی دامداران از سر اجبار سیب‌زمینی‌های درجه دو را به عنوان خوراک دام جایگزین کرده‌اند.

مدیر عامل اتحادیه سراسری دامداران با اعلام این خبر به توضیح داد: وضعیت تامین علوفه و خوراک دام بسیار وخیم است و در حال شهرهای جنوبی علوفه ندارند و همین مساله باعث شده است ۲۰ درصد دام‌های دامداری‌ها به دلیل گرسنگی تلف شوند.

مجتبی عالی ادامه داد: با هماهنگی سازمان تعاونی روستایی قرار شد بخش زیادی از سیب‌‌زمینی‌هایی که مصرف انسانی ندارد در اختیار دامداران قرار گیرد تا با این کار جلوی بحران کمبود علوفه گرفته شود.

علوفه ممنوع‌الخروج شد!

دیاکو افخم، یک فعال بخش‌خصوصی هم از ممنوعیت جا به جایی کاه و یونجه خبر داد. او به توضیح داد: برای اینکه کاه و یونجه گران نشود، جا به جایی آن را ممنوع کردند و حالا این تصمیم باعث شده که در یک استان مازاد علوفه داشته باشیم و در استان دیگر علوفه‌ای نداشته باشیم.

او به گفت: زنگ خطر درباره کشتار دام‌های سبک به صدا درآمده است. ممکن است در نیمه دوم سال کمبود دام تشدید و قیمت گوشت شوک به بازار وارد کند.

افخم اعلام کرد: چنانچه ممنوعیت جا به جایی علوفه برداشته نشود دوباره واردات دام از کشورهای خارجی از سر گرفته می‌شود و بازار را با بحران تازه‌ای رو به رو می‌کند.

افشین صدر دادرس، رئیس اتحادیه دام سبک کشور هم با اعلام کشتار زودرس بره‌ها به مهر گفته است: بخشی از بره‌هایی که در شش ماه اول سال متولد می‌شوند، در مدت ١٠٠ تا ١۵٠ روز پروار شده و به عنوان گوشت مصرفی مردم وارد بازار می‌شوند و بخشی دیگر نیز وارد گله دامدار شده و به جای گله‌هایی که حذف می‌شوند، جایگزین می‌شوند.

سوءمدیریت جدی در تأمین و توزیع نهاده‌های دامی به خصوص نهاده‌های دام سبک از سال ٩٨ شروع شد ضمن اینکه توزیع نهاده‌های دامی از طریق سامانه بازارگاه نابسامانی‌ گسترده‌ای را در این حوزه ایجاد کرد.

منبع: تجارت نیوز
  • amir eghbal yekta ارسالی در

    چرا آنقدر اخبار منفی مینویسید خیلی دلخوش ی داریم خدا لعنت کنه نویسنده این چرندیات رو

ارسال نظر