|
کدخبر: 186331

هفته خوب نمادهای کوچک بورس

شاخص کل در هفته گذشته با شکست مقاومت خود و رشد ۱.۸۳ درصدی به یک میلیون و ۳۰۵ هزار و ۵۴۳ واحد رسید.

هفته‌ای که گذشت برای بازار و اهالی آن هفته مناسب و امیدوارکننده‌ای با روند مثبت بود؛ چرا که بازار بعد از گذشت چند ماه انتظار بالاخره مقاومت خود را شکست و از سد یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد عبور کرد. هرچند که گاهی نیز با روند نزولی همراه شد، اما به گفته بسیاری از کارشناسان جنس این منفی‌ها با منفی‌های ماه‌های گذشته متفاوت بوده است.

 برای بررسی بیشتر جزئیات روند بازار در هفته گذشته با کارشناسان بازار سرمایه به گفت و گو نشستیم:

کوروش آسایش در پاسخ به این پرسش که شاخص کل و هم وزن در هفته‌ای که گذشت چه میزان رشد داشتند؟ اظهار کرد: در هفته‌ای که گذشت شاخص کل با افزایش ۱.۸۳ درصدی به یک میلیون و ۳۰۵ هزار و ۵۴۳ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با رشد ۲.۳۲ درصدی به عدد ۴۰۱ هزار و ۶۹۳ واحد رسید که این موضوع نشان دهنده این است که در هفته‌ای که گذشت شرکت‌های کوچک نسبت به شرکت‌های شاخص ساز رشد مطلوب تری داشته‌اند. همچنین حجم معاملات ۹.۷ درصد، دفعات معاملات ۷۸ درصد و ارزش معاملات بازار نسبت به هفته گذشته ۷ درصد رشد داشته است.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که در هفته گذشته کدام صنایع پیشتاز بودند؟ بیان کرد: صنعت منسوجات با ۱۶.۴۵ درصد رشد در رتبه اول و بعد از آن صنعت فنی مهندسی با ۱۴.۳۱ درصد رشد در رتبه دوم و کانه‌های فلزی با رشد ۵.۶۷ درصدی در جایگاه سوم صنایع قرار گرفتند.

آسایش در پاسخ به این پرسش که در هفته گذشته بازار شاهد چه میزان خروج نقدینگی بود؟گفت: به طور کل بازار در شنبه با خروج پول حقیقی و در ۴ روز دیگر با ورود پول حقیقی مواجه بود.

پالس مثبت شاخص هم وزن برای صنایع کوچک در هفته پیش رو

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که چه عواملی بر روند بازار بیشترین تاثیر را داشته‌اند؟ بیان کرد: از جمله موارد تاثیر گذار بر روند بازار در هفته گذشته، معاملات در سهم‌های کوچک و متوسط بود. به طور کلی در هفته گذشته بسیاری از سهم‌های کوچک نوسانات و بازدهی خوبی را برای سهامداران خود داشته‌اند. این سهم ها در حال کف سازی قیمت‌های خود بودند که این موضوع پالس‌های مثبت برای شاخص هم وزن در هفته پیش رو است. موارد تاثیر گذار دیگر مبحث برجام و نزدیک تر شدن به دولت جدید است زیرا که سهامداران انتظار دارند دولت جدید حمایت بیشتری از بازار نسبت به دولت فعلی داشته باشد و این خوش بینی، بسیار بر روند بازار تاثیر گذار بوده است.

 این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که چه عواملی بر روند بازار بیشترین تاثیر را داشته‌اند؟ اظهار کرد: بحث مجامع و تقسیم سود بیشترین تاثیر را بر روند بازار در هفته گذشته داشته است.

در ادامه محمد خبری زاد کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این پرسش که شاخص کل و هم وزن در هفته‌ای که گذشت چه میزان رشد داشتند؟ اظهار کرد: در هفته گذشته شاخص کل بورس حدود ۲۵ هزار واحد رشد داشت و توانست سد یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد را بشکند. شاخص هم وزن نیز ۹ هزار واحد رشد را تجربه کرد و سد ۴۰۰ هزار واحد را شکست.

عرضه «سپید» ورود و خروج پول در بازار را متعادل کرد

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که در هفته گذشته بازار شاهد چه مقدار ورود نقدینگی بود؟گفت: از نظر ورود و خروج پول تقریبا وضعیت متعادل بود و تقریبا ۳۰ میلیارد خروج پول از بازار را داشتیم که در مقابل عرضه اولیه نماد سپید حدود ۲۲۰ میلیارد تومان جذب نقدینگی حقیقی‌ها را به دنبال داشت. به این ترتیب ورود پول نیز به بازار مثبت بود و بازار شاهد ورود بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان نقدینگی در مجموع بوده است.

خبری زاد در پاسخ به این پرسش که چه عواملی بر روند بازار بیشترین تاثیر را داشته‌اند؟ بیان کرد: بازار در منفی‌ها خریداران خوبی داشت و شاهد تشکیل صف‌های فروش جدید در بازار نبوده‌ایم و تعداد صف‌های فروش قبل از پایان تیر ماه نیز به زیر ۱۰۰ رسید و بازار بسیار روان معامله می‌شد که این نکته بسیار بر روند بازار بسیار اثر گذار بود.

پالایشگاهی‌ها صنایع مورد اقبال هفته گذشته بازار

این کارشناس بازار سرمایه افزود: صنایع مورد توجه و اقبال بازار در هفته گذشته صنعت پالایشگاهی و فلزات بودند.

خبری زاد در ادامه اظهار کرد: نکته ویژه این است که تا ۳۱ تیرماه نماد‌های پالایشگاهی باید به مجمع بروند و تا روز دوشنبه زمان دارند که صورت‌های مالی حسابرسی شده خود را بر روی سامانه کدال منتشر کنند. اما همچنان شرکت پالایش و پخش به این صنایع نرخ خوراک را اعلام نکرده است تا این صنایع بتوانند صورت مالی خود را تهیه کنند که این نکته و ابهام، بر روند بازار تا حدودی تاثیر گذار بوده است.

بر اساس سخنان کارشناسان بازار با شکست مقاومت یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد روند مناسبی به خود گرفته و آهسته در حال طی کردن ادامه روند خوب خود است. با توجه به فضای بازار امید است که در هفته پیش رو نیز این روند مناسب همچنان ادامه دار باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
  • ناشناس ارسالی در

    هفته ی آینده نیز بورس روند رو به رشد را خواهد داشت. دلار، طلا و سکه کاهشی خواهند بود. این خط و این نشون.

ارسال نظر