|
کدخبر: 185423

پیش بینی روند بازارهای مالی در روزهای آینده

شاخص‌کل بورس پس از افتی که در نخستین روز معاملاتی داشت، در داد و ستدهای روز یکشنبه تغییر مسیر داد و در مسیر صعودی قرار گرفت تا عقبگرد روز شنبه را جبران کند.

به این‌ ترتیب به شاخص‌کل بورس با رشد ۱۴/ ۱ درصدی به کانال یک‌میلیون و ۲۸۵ هزار واحدی صعود کرد. نکته مهم بازار در روز گذشته تداوم اقبال خریداران به نمادهای کوچک‌تر بود؛ به‌طوری‌که شاخص هم‌وزن وضعیت بهتری داشت و رشد ۳/ ۱ درصدی را ثبت کرده است. به‌نظر می‌رسد ابهامات کلی فضای اقتصادی و سیاسی کشور بیشترین اثرگذاری را بر نمادهای بزرگ‌تر بازار مانند گروه‌های کامودیتی‌محور یا بانکی و خودروسازی دارد. حال به‌نظر می‌رسد در شرایطی که نمادهای بزرگ در حال یک استراحت هستند، اقبال به کوچک‌ترها برای جبران عقب‌ماندگی بیشتر شده است.

تحرکات ناچیز سکه

بازار طلا و سکه در این روزها مسیر سختی را برای بازگشت به روند افزایشی سابق خود دارد؛ به‌طوری‌که بهای سکه بهار آزادی در پی تعطیلی معاملات اونس طلا در بازار جهانی و همچنین داد و ستدهای کم‌رمق و بی‌انگیزه دلار در بازار ارز روزهای گذشته که تمایل زیادی برای رشد از خود نشان ندادند، باعث شد که در روز یکشنبه این فلز گرانبها در همراهی قیمت دلار تغییرات مثبتی را به ثبت برساند و افزایش ۳۰ هزار تومانی را تجربه کرد و به بهای ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان افزایش یافت. به گفته برخی کارشناسان این بازار انتظار می‌رود که نرخ طلا و سکه از روزهای آینده همراه با آغاز معاملات اونس جهانی که روند مثبتی را به خود گرفته، تغییرات معناداری را در جهت مثبت برای بهای سکه شاهد باشیم.

سومین هفته سبز طلا

نرخ اونس طلا در معاملات بازار جهانی پس از پشت‌سر گذاشتن ریزش بزرگ خود، برای سومین هفته متوالی روند مثبت و افزایشی را طی کرد و تا بالای مرز ۱۸۰۰ دلار پیش‌رفت؛ به‌طوری‌که این فلز ارزشمند عملکرد هفتگی ۱/ ۱ درصدی را عاید سرمایه‌گذاران این بازار کرد. با این حال قیمت اونس طلا در جست‌و‌جوی سیگنال‌های جدید برای تعدیل سیاست‌های انبساطی فدرال‌رزرو آمریکا و همچنین آمارهای اقتصادی تاثیر گذاری که قرار است در هفته جاری منتشر شود، می‌تواند بر روند افزایش قیمت طلای جهانی موثر باشد. عده‌ای از کارشناسان این بازار خاطرنشان کردند که با توجه به شیوع ویروس نوع جدید کرونا با نام دلتا و تعطیلات تابستانی، رویت معاملات در محدوده با دامنه نوسان کم و نسبتا ثابت در معاملات روزهای آینده این بازار بسیار محتمل است.

استمرار عقبگرد تسه‌ها

اوراق تسهیلات مسکن در معاملات روز یکشنبه در پی افت‌های متوالی روزهای گذشته خود بازهم کاهش قیمت را تجربه کرد و یک پله دیگر عقب نشست، تا از مرز حساس به‌سوی کف قیمتی خود در روزهای گذشته حرکت کند. به این ترتیب هر فقره از تسه۹۸۱۲ در روز گذشته به قیمت پایانی ۵۸ هزار و ۷۱۵ تومان تنزل یافت که کاهش قیمتی ۱/ ۱ درصدی را در مقایسه با نرخ نخستین روز کاری نشان می‌دهد. تسه ۹۸۱۲ که در فروردین ۹۹ معاملات خود آغاز کرد‌، طبق قانون مصوبه در‌خصوص اوراق تسهیلات در فرابورس تا دو سال قابل معامله است و فقط تا اسفند سال جاری می‌تواند در بستر معاملات فرابورس داد و ستد شود. تسه ۹۸۱۲ کار خود را در قیمت ۵۳ تومان شروع کرد اما در بازه زمانی کوتاه‌مدت تا سقف ۱۰۰ هزار تومانی نیز پیش رفت و پس از قرارگیری در مسیر نزولی به میانگین ۵۹ هزار تومانی رسیده است.

کاهش ذخایر نفتی

در حالی که بازار به کاهش ذخایر انرژی در آمریکا واکنش نشان داده و نشانه‌هایی از تقویت تقاضا در چین و هند دیده می‌شود، قیمت نفت روز جمعه در پی انتشار گزارشی که نشان می‌داد ذخایر انبارهای نفت آمریکا کاهش یافته است، حدود ۲ درصد جهش کرد و قیمت نفت وست‌تگزاس اینترمدییت آمریکا نیز در پایان معاملات با یک دلار و ۶۲ سنت رشد به ۷۴ دلار و۶۰ سنت رسید. کاهش تاریخی حجم ذخایر نفتی در آمریکا و افت احتمال بازگشت نفت ایران بازار را تقویت کرده است، با این وجود و به‌رغم نوسان قیمت در طول هفته قیمت‌های هر دو شاخص نفت‌خام هفته را منفی به پایان بردند. نگرانی‌ها از احتمال افزایش هماهنگ‌نشده تولید توسط برخی از اعضای گروه اوپک‌پلاس از جمله امارات سبب‌شده تا رشد قیمت نفت محدود شود.

 

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها