|
کدخبر: 183398

بهترین موقعیت برای سرمایه گذاری در بورس

معاملات بورس که در ماه‌های نخست ۱۴۰۰ نتوانست چندان توجه سرمایه‌گذاران حاضر در این بازار را به خود جلب کند اما از خرداد ماه و با مشخص شدن نتایج سیزدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری ایران روند دیگری به خود گرفت و توانست روزهای امیدوارکننده ای را در این بازار با سبزپوشی شاخص بورس برای سهامداران به ارمغان آورد. به همین بهانه با علی جبل عاملی»، عضو هیأت مدیره شرکت سرمایه گذاری مدیریت سرمایه مدار و کارشناس ارشد بازار سرمایه به گفتگو نشستیم.

معاملات بورس بعد از طی کردن روند صعودی غافلگیرکننده و کسب بازدهی معقول سهامداران از این بازار سرانجام از مرداد ماه ۹۹ وارد مدار نزولی شد، طولانی شدن این روند در بازار باعث نگرانی سهامدارانی شد که به امید دو برابر شدن سرمایه های خود، بخش گسترده ای از نقدینگی های در اختیار خود را وارد این بازار کرده بودند.

با وجود تداوم روند نزولی شاخص بورس در بازار، اکثر کارشناسان ایجاد چنین روندی را در بازار بعد از رشد بی سابقه بازار سرمایه در سال ۹۸ و چند ماه نخست سال ۹۹، طبیعی اعلام کردند و معتقد بودند بازار بعد از چند ماه صعود چشمگیر، اکنون نیازمند چنین اصلاحی است و شاخص بورس به طور حتم بعد از طی کردن دوران اصلاح خود دوباره به مدار صعودی باز می گردد.

این روند تا پایان سال ۹۹ ادامه پیدا کرد و فعالان حاضر در بازار معاملات بورس در سال ۱۴۰۰ را چنین پیش بینی کردند که با توجه به اصلاح شدید شاخص بورس، کاهش شدید قیمت سهام و رسیدن آنها به نقطه جذاب قیمتی، بازار سهام از نخستین روزهای فروردین ماه به مدار صعودی باز می‌گردد و سهامداران می توانند دوباره با اطمینان خاطری بیشتر برای سرمایه گذاری در این بازار اقدام کنند.

برخلاف پیش‌بینی اکثر کارشناسان، معاملات در فروردین ماه با روند نزولی آغاز شد و با توجه به تداوم آن تا نخستین روزهای خرداد ماه ، کارشناسان علت چنین روندی را وجود ابهام در انتخابات ریاست جمهوری ایران و نتیجه مذاکرات برجام اعلام کردند.

با گذشت سه ماه از آغاز سال ۱۴۰۰ و با مشخص شدن کاندیداهای ریاست جمهوری، سمت و سوی  بازار سهام تغییر کرد و معاملات این بازار بار دیگر به دلیل مدنظر قرار گرفتن بهبود وضعیت این بازار در مناظرات کاندیداها، توانست روزهای امیدوار کننده ای را به خود ببیند.

در ادامه چنین روندی، معاملات بازار از دو هفته گذشته و با مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری رنگ دیگری به خود گرفت و با تداوم روند صعودی خود بعد از مدت ها از کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد عبور کرد که در ادامه چنین روندی، فعالان حاضر در بازار با اعلام عدم وجود ریسک جدی در معاملات بازار از ایجاد روزهای خوش در این بازار خبر دادند و بارها اعلام کردند سهامداران با در پیش گرفتن صبوری برای سرمایه گذاری در این بازار می توانند بازدهی قابل توجهی را از بورس  نسبت به سایر بازارها تا پایان سال کسب کنند. 

وجود موقعیت مناسب برای سرمایه گذاری در بورس

در این زمینه «علی جبل عاملی»، عضو هیأت مدیره شرکت سرمایه گذاری مدیریت سرمایه مدار و کارشناس ارشد بازار سرمایه به وجود موقعیت مناسب برای سرمایه گذاری در بازار سهام اشاره کرد و اظهار داشت: با وجود ارزندگی بخش زیادی از بازار برای سرمایه گذاری در ماه های گذشته اما وجود ابهامات شدید در بازار سرمایه باعث تردید سهامداران برای خرید در این بازار شد.

در ادامه شرح کامل گفت‌وگوی این کارشناس ارشد بازار سرمایه را با پایگاه خبری بازار سرمایه ایران می خوانید.

۱- از نظر شما برنامه‌های اعلام شده از سوی فرد پیروز انتخابات ریاست جمهوری ایران تا چه میزان می تواند تاثیرگذار بر روند معاملات بازار سرمایه باشد؟

پس از پایان انتخابات ریاست جمهوری ایران در خرداد ۱۴۰۰ شاهد حذف بخش بزرگی از سایه ابهامات ایجاد شده در بازار بودیم و در ۱۰ روز اخیر مسایلی مانند نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران، مشخص شدن چشم انداز سیاسی کشور و نگاه منطقی رئیس جمهوری منتخب نسبت به بازار سرمایه خوش بینی هایی را در این بازار ایجاد کرد.

این موضوع به دنبال خود، سرمایه گذاران را در خصوص تجدید نظر در روند بازار ترغیب کرد و بازار سرمایه که در بسیاری از صنایع به سطوح ارزندگی رسیده اند، اکنون با روشن شدن ابهامات در حال باز پس گیری بخشی از عقب ماندگی خود است.

همچنین در این میان مباحث مربوط به بازار سرمایه، یکی از محورهای اصلی برنامه دولت آینده بود که بارها موضوع بهبود وضعیت بازار در مناظره ها و رقابت های انتخاباتی مورد بحث قرار گرفت، این موضوع می تواند نشان دهنده توجه دولت آتی به بورس و مباحث مرتبط به آن باشد.

۲- شما چه عواملی را در بازگشت دوباره رشد به معاملات بورس تاثیرگذار می دانید؟

در برنامه های رییس جمهور منتخب، مسایلی مانند بازگشت رونق به بازار سرمایه، حمایت از حقوق سهامداران و ممانعت از دستکاری بازار سرمایه مورد تأکید قرار گرفت که این موضوع نمی تواند در بهبود روند معاملات بورس بی تاثیر باشد.

توجه ویژه به بخش تولید، کاهش مالیات واحدهای تولیدی از ۲۵ درصد به ۱۰ درصد و ایجاد مالیات بر فعالیت های غیرمولد مانند مسکن و طلا از مهمترین برنامه هایی بود که در مناظرات و مصاحبه ها  مطرح و مورد بحث قرار گرفت، به نتیجه رسیدن هر یک از این وعده ها می‌تواند به طور حتم تأثیر مثبتی را بر روند معاملات بازار سرمایه داشته باشد.

کاهش مالیات برای تولید، سبب افزایش سود آوری شرکتها خواهد شد و در کنار آن ایجاد مالیات بر بازارهای رقیب زمینه جذابیت بازار سرمایه را فراهم می کند، علاوه بر این، بخشی از برنامه های مطرح شده از جمله طرح تولید مسکن نیازمند اجرای سیاست انبساطی است که این موضوع به مراتب تأثیر مثبتی را بر بازار سرمایه خواهد گذاشت.

۳- با توجه به پایان انتخابات ریاست جمهوری ایران، آیا از نظر شما ریسک دیگری تهدیدکننده معاملات بازار سرمایه است؟

در واقعیت نتیجه انتخابات ابهامی برای بازار بود که تاثیر آن را باید بر روند بازار طبیعی دانست و هر چهار سال یکبار شاهد تکرار آن در بازار هستیم.

بعد از مشخص شدن نتیجه انتخابات که سایه ابهام آن از سر بازار برداشته شد، اکنون ابهام نتایج مذاکرات برجام تهدیدکننده معاملات این بازار است که حصول توافق کامل باعث افزایش ایجاد گشایش های اقتصادی، امکان دسترسی به درآمدهای ارزی و احتمال کاهش نرخ ارز، افزایش ارزش ریال و افزایش نرخ بهره در کشور می شود.

این موضوع نباید فراموش شود که اکنون در شرایط کسری بودجه قرار داریم، به همین دلیل احتمال کاهش نرخ ارز به سطوح بسیار پایین برای مدت زمان طولانی مقدور نیست و به دنبال این اتفاق بازار سرمایه همچنان از ارزندگی خود برخوردار خواهد بود.

کاهش زیاد نرخ ارز یکی از نگرانی های فعلی فعالان بازار است. همچنین حصول توافق و عزم دولت برای سامان دادن بازارها، منجر به ایجاد ثبات اقتصادی می شود و در این فضا تولیدکنندگان از شرایط بهتری برای فعالیت خود برخوردار خواهند شد که با این اتفاق هزینه تولید کاهش می یابد و فعالیت های مولد رونق پیدا می کند.

این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد که رشد تولید، اساسی ترین فاکتور رشد بازار است و نکته دیگری که برخی کارشناسان به آن توجه دارند نرخ جهانی کامودیتی هاست که برخی معتقدند قیمت های کنونی در قله قیمتی قرار دارند و ممکن است قیمت های پایین تری را در آینده برای این حوزه شاهد باشیم.

منبع: سنا

ارسال نظر