|
کدخبر: 182882

واکنش دلار به انتصاب رئیس جدید بانک مرکزی

قیمت دلار مرز ۲۵ هزار تومان را از دست نداد، اما نشانه‌ای از اقدام بانک مرکزی برای تعدیل رشد قیمت دلار مشاهده نشد و حتی شکاف بین نرخ دلار متشکل و آزاد امروز صبح کوچک شد.

اقتصاد واکنش دلار به انتصاب رئیس جدید بانک مرکزی

قیمت دلار آمریکا روز گذشته از مرز ۲۵ هزار تومان عبور کرد و در آخرین ساعات معاملات روی ۲۵ هزار و ۱۳۰ تومان قرار گرفت. اما نرخ دلار در شروع معاملات امروز روی ۲۵ هزار تومان قرار داشت.

این مسئله که دلار بتواند مرز ۲۵ هزار تومان را در طول معاملات امروز حفظ کند، از دید تحلیل‌گران مهم تلقی می‌شد، قیمت دلار در پایان معاملات نیمه اول روز روی ۲۵ هزار و ۱۰۰ تومان قرار داشت و دلار هنوز مرز ۲۵ هزار تومان را از دست نداده بود.

قیمت دلار در ادامه باز هم افزایش یافت و حتی رقم ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومان را به ثبت رساند، مرز ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومان یک مرز حساس مهم برای دلار تلقی می‌شد. احتمال دارد خبر انتصاب رئیس جدید بانک مرکزی به افزایش قیمت دلار کمک کرده باشد.

اندازه شکاف بین قیمت دلار متشکل و آزاد کوچک شد

در حالت عادی انتظار می‌رفت با افزایش شدید قیمت دلار حجم عرضه در بازار متشکل افزایش یابد تا سرعت افزایش قیمت تعدیل شود، اما این اتفاق در روز گذشته نیفتاد. با وجود ورود دلار به کانال ۲۵ هزار تومان حجم عرضه، زیر متوسط ۷۶ روزه قرار داشت.

قیمت‌ها نیز در بازار متشکل و سامانه سنا رشد قابل توجهی داشت و اندازه شکاف بین نرخ دلار متشکل و آزاد به طور معنا داری بزرگ نشد. نرخ دلار بازار آزاد در آخرین ساعات معاملات روز گذشته روی بیشترین مقدار کل روز، یعنی رقم ۲۵ هزار و ۱۳۰ تومان قرار داشت. حتی اگر نرخ دلار آزاد در آن مقطع را در نظر بگیریم با متوسط نرخ دلار متشکل دیروز ۲.۳ درصد اختلاف داشت، که به صورت غیر متعارف بزرگ نبود.

قیمت دلار متشکل در شروع معاملات امروز حتی از متوسط روز گذشته نیز بیشتر بود، این در حالی است که قیمت دلار بازار آزاد در ابتدای امر نسبت به ساعات انتهایی معاملات روز گذشته کاهش یافته بود. در نتیجه اندازه شکاف بین نرخ بازار متشکل و بازار آزاد در شروع معاملات امروز کوچک شد (انتظار بر این بود که شکاف بزرگ شود تا روند بازار متشکل باعث تعدیل رشد قیمت‌ها در بازار آزاد شود).

حجم عرضه دلار متشکل در روز جاری می‌تواند مهم باشد. اگر حجم عرضه به صورت معناداری رشد نکند می‌توان نتیجه گرفت که بانک مرکزی قصد کنترل شدید قیمت ارز در این مقاطع را ندارد و اجازه می‌دهد نیروهای بازار روند قیمت دلار را تعیین کنند. (البته روندهای روزانه نمی‌توانند معرف خوبی از سیاست‌های بانک مرکزی باشد و روندهای میان‌مدت و بلند مدت اهمیت بیشتری دارند)

دلار و طلای جهانی قیمت سکه را بالا و پایین کردند

روز گذشته قیمت سکه امامی همراه با افزایش قیمت دلار رشد کرد و در حوالی ساعت ۵ عصر روی ۱۰ میلیون و ۸۳۰ هزار تومان قرار گرفت، اما طلای جهانی با سکه امامی همراهی نکرد. طلای جهانی روز گذشته را با قیمت ۱۷۷۵ دلار آغاز کرد، در مقاطعی تا نزدیکی ۱۷۵۰ دلار پایین آمد و در پایان کار روی ۱۷۶۱ دلار ایستاد.

قیمت طلا در اولین ساعات معاملات امروز نیز افزایش معناداری را ثبت نکرد و در حوالی ۱۷۶۰ دلار نوسان داشت. قیمت سکه امامی نیز تحت تاثیر افت قیمت طلای جهانی به زیر مرز ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بازگشت و معاملات امروز را زیر این مرز آغاز کرد. قیمت سکه با پایداری دلار در کانال ۲۵ هزار تومان و ثبت قیمت ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومان دوباره رشد کرد و روی ۱۰ میلیون و ۸۱۰ قرار تومان قرار گرفت.

برای جمع‌بندی می‌توان گفت با وجود اینکه قیمت دلار در سطوح بالایی نوسان می‌کند، اقدام معناداری در بازار متشکل برای تعدیل قیمت دلار بازار آزاد مشاهده نمی‌شود. سکه امامی که عصر روز گذشته بالای مرز ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قرار گرفته بود، به واسطه افت قیمت طلای جهانی این مرز را از دست داد، اما دوباره بالای آن قرار گرفت.

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر