|
کدخبر: 179341 رویا رئیسی

در گفتگوی گسترش نیوز با معاون پژوهشی بنیاد بازی‌ های رایانه‌ای:

بلاک‌چین تحقق رویای گیمرها خواهد بود؟

حذف واسطه‌ها، کاهش قیمت، تسهیل تبادلات و حفظ حقوق مالکیت از کاربردهای بلاک چین در بازی‌های رایانه‌ای است.

فناوری بلاک‌چین تحقق رویای گیمرها خواهد بود؟

فناوری بلاک چین به حوزه‌های مختلف و صنایع گوناگون ورود کرده است. این فناوری به دنیای گیمرها نیز رفته است و به عقیده کارشناس‌های این حوزه، بازی‌های رایانه‌ای در کنار فناوری بلاک چین آینده خوبی خواهند داشت. اصلی‌ترین دغدغه‌ گیمرها ثبت رکورد بازی هست تا نتایج بازی‌ها حفظ شود. از دست رفتن اطلاعات و نتایج بازی برای گیمرها کابوس هست اما بلاک چین تکنولوژی نوظهوری است که می‌تواند این کابوس را به رؤیا تبدیل کند. اگر به دنیای بازی‌های رایانه‌ای و فناوری بلاک چین علاقه‌مند هستید، همراه ما باشید.

بلاک چین چه کاربردهایی در بازی‌های رایانه‌ای دارد؟

حامد نصیری معاون پژوهش بنیاد بازی‌های رایانه‌ای در گفتگو با گسترش نیوز اظهار کرد: بحث بلاک چین در بازی‌های رایانه‌ای دو کاربرد دارد. کاربرد اول استفاده از مفهوم رمز ارز برای تبادلات مالی هست. به این معنا که در جا به جایی مالی و صادرات از رمز ارزها استفاده می‌کنیم. در این مسیر از رمز ارزهایی مثل بیت کوین، اتریوم، دوج کوین و... استفاده می‌شود. این کاربرد اجرایی شده است اما رواج ندارد. به واسطه دور زدن تحریم‌ها بیشتر از رمز ارزها استفاده می‌کنیم. در خصوص کاربرد دوم که منطق ریاضی و فناورانه بلاک چین هست، هنوز به صورت جدی ورود نشده است. در ابتدای راه هستیم و ایران از این فرصت استفاده خواهد کرد.

نصیری

فرصت‌ها و تهدیدهای بلاک چین برای بازی‌های رایانه‌ای

نصیری در خصوص فرصت‌ها و تهدیدهای بلاک چین برای بازی‌های رایانه‌ای گفت: بلاک چین ساختاری دارد که می‌تواند به عدم شفافیت فضای مالی کمک کند. از این نظر ممکن مشکلاتی برای سیستم‌هایی که بر روی بحث مالیات کار می‌کنند، ایجاد کند. از منظر فرصت، بلاک چین به تعاملات و تبادلات مالی کمک می‌کند.

کاهش هزینه مبادلات در بازی‌های رایانه‌ای

وی افزود: با توجه به تحریم‌های ظالمانه بازی‌سازان ما با مشکل مواجه شده‌اند. از این طریق مشکلات آن‌ها کاهش می‌یابد. همچنین فناوری بلاک چین مالکیت تعاملات را قطعی می‌کند. به این معنا که محصولاتی در داخل بازی‌ها از طریق مسیر بلاک چین به دیگران منتقل می‌شود. با مشکل مالکیت فکری مواجه نخواهیم شد. همچنین واسطه‌ها بین فروشنده و خریدار در بازی از بین می‌روند. در نتیجه هزینه‌های مبادله کاهش پیدا خواهد کرد.

خریدوفروش قانونی بازی‌های دست‌دوم

معاون پژوهش بنیاد بازی‌های رایانه‌ای خاطرنشان کرد: خریدوفروش بازی دست‌دوم و فیزیکی در ایران و سایر کشورها رایج هست. به طور مثال بر روی کنسولی بازی به پایان می‌رسد و این بازی فروخته می‌شود. در دنیا با وجود حق کپی‌رایت به دنبال راهکار قانونی برای خرید و فروش بازی‌های دست دوم هستند که با استفاده از بستر بلاک چین این بازی‌ها به صورت قانونی خرید و فروش می‌شود. در نهایت این که حذف واسطه‌ها، کاهش قیمت، تسهیل تبادلات و حفظ حقوق مالکیت از کاربردهای بلاک چین در بازی‌های رایانه‌ای است.

حمایت از بازی‌هایی که فناوری‌های روز را دارند

حامد نصیری در ادامه گفت: اگر این فناوری به صورت کامل وارد زندگی ما شود، شاهد اتفاق‌های بزرگ خواهیم بود. مبادلات از طرق رمز ارزها صادرات بازی‌های رایانه‌ای را در ایران توسعه می‌دهد. بلاک چین اکوسیستم متفاوتی را در اختیار ما خواهد گذاشت. مدل‌های درآمدی جدید به بازی‌های رایانه‌ای اضافه خواهد شد. در بحث درون پرداخت بازی‌ها، بلاک چین تعاملات بین بازیکن‌ها را افزایش می‌دهد.

وی افزود: استفاده از منطق بلاک چین در داخل بازی‌های رایانه‌ای برای ما جذاب هست و معاونت حمایت از بازی‌های رایانه‌ای هم در این مسیر برنامه‌های حمایتی خواهد داشت. به دنبال حمایت از بازی‌هایی هستیم که از فناوری روز دنیا استفاده می‌کنند یا مدل‌های درآمدی فناوری بلاک چین را به بازی اضافه می‌کنند.

حامد نصیری در پایان تأکید کرد: این فناوری در بحث فضای صادراتی نیز فرصت خوبی در اختیار ما قرار خواهد داد. باید از ظرفیت ساخت بازی‌های مبتنی بر بلاک چین و فرصت‌های فناوری بلاک چین برای درآمدزایی استفاده کنیم.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها