|
کدخبر: 180972

سیگنال های مهم و موثر بر قیمت دلار فردا

بازار ارز دوباره روی دور صعودی قرار گرفته و دلار از ۲۳۶۰۰تومان روز شنبه، به ۲۴۲۵۰تومان در بازار امروز افزایش یافته که به گفته فعالان بازار ارز این روند نتیجه جوسازی نوسان‌گیران پیرامون اظهارات برجامی به ظاهر متفاوت رییس جمهور فعلی و منتخب دوره سیزدهم است.

اقتصاد 
سیگنال های مهم و موثر بر قیمت دلار فردا

در اولین روز هفته جاری بازار ارز تحت تاثیر جو روانی انتخابات در مسیر کاهشی قرار گرفت و درحالیکه قیمت دلار روز جمعه در معاملات پشت‌خطی تا ۲۴۴۵۰تومان بالا رفته بود در پی این موضوع به ۲۳۶۰۰تومان کاهش یافت اما بعد از فروکش کردن هیجان انتخابات، بازار مجددا از روز یکشنبه وارد فاز افزایشی شد.

به این ترتیب دلار تا روز گذشته دوباره کانال ۲۴هزار تومان را پس گرفت و با قیمت ۲۴۰۴۰تومان در معاملات نقدی بسته شد اما بعد از اولین نشست رییس جمهور منتخب با خبرنگاران داخلی و خارجی، نوسان‌گیران با جوسازی پیرامون صحبت‌های رییسی روی بخشی از اظهارات برجامی او مانور داده و سعی در بالا بردن قیمت دلار کردند.

دیروز رییسی در جواب به این پرسش خبرنگار که پرسید که آیا درصورت لغو تحریم‌ها با رییس جمهور آمریکا دیدار می‌کنید؟ فقط به یک "خیر" بسنده کرد؛ همچنین در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه نظرتون در مورد مذاکره با آمریکا و موشک چیست؟ گفت که مساله موشکی و منطقه ای قابل مذاکره نیست، دولت آمریکا باید تمام تحریم‌ها را رفع کند و ملت ایران دلخوشی از برجام ندارد.

این اظهارات رییسی باعث جوسازی از سوی نوسان‌گیران و نگرانی معامله‌گران ارزی شد که در پی آن حجم خرید‌ها اندکی بیشتر شد و قیمت دلار شبانه در معاملات پشت‌خطی تا ۲۴۱۲۰تومان بالا رفت؛ در نتیجه این انتظارات منفی بازار امروز هم به روند صعودی ادامه داد و دلار اولین معامله را با قیمت ۲۴۲۵۰تومان یعنی بالاتر از مرز حساس آغاز کرد و تا ساعت انتشار این خبر دلار فردایی هم به ۲۴۲۸۰تومان رسیده است.

اما با این وجود جو کلی بازار ارز همچنان نسبت به آینده برجام مثبت است و همین موضوع باعث شده نوسان‌گیران فعلا موفق به افزایش بیشتر قیمت دلار نشوند؛ در همین راستا برخی اظهارات باعث خوشبینی به آینده برجام شده به طور مثال روحانی همچنان وعده توافق با آمریکا تا پایان دولت خودش را می‌دهد و دیروز هم در یک سخنرانی صراحتا اعلام کرد که به زودی تحریم‌ها برداشته خواهد شد.

همچنین خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه نیز روز گذشته ضمن تکذیب برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر وقت‌کشی در مذاکرات وین برای به تعویق انداختن مذاکرات تا روی کار آمدن رییس جمهور جدید تاکید کرد که برخی گزارشات مبنی بر اینکه مذاکره در دولت آینده انجام می‌شود صحت ندارد و بعید نیست که در دور بعد، مذاکره به نتیجه برسد.

علاوه بر این بعد از پایان دور ششم مذاکرات وین در روز یکشنبه هم طرف‌های مذاکره‌کننده همچنان نسبت به آینده برجام ابراز امیدواری کردند؛ در همین راستا عراقچی پس از پایان نشست ضمن تصریح این موضوع که بیش از هر زمان دیگری به توافق نزدیک هستیم، اظهار امیدواری کرد که در دور آتی مذاکرات بتوان به توافق دست یافت، گرچه نمی‌توان آن را تضمین کرد.

دیدگاه معامله‌گران فنی به آینده دلار

اما تحلیلگران فنی فارغ از عوامل سیاسی معتقدند که دلار دوباره در مرز حساسی قرار گرفته است و چنانچه با حمایت خریداران همراه شود به روند صعودی ادامه خواهد داد و مجددا تا ۲۴۵۰۰تومان پیش خواهد رفت.

در مقابل امروز اگر انتظارات افزایشی و قدرت خرید‌ها به اندازه‌ای نباشد که قیمت دلار را جابه‌جا کند، مجددا دلار به مرز ۲۴هزار تومان باز خواهد گشت؛ در این میان با نگاهی به روند معاملات پشت‌خطی هم به نظر می‌رسد که معامله‌گران همچنان اطمینان کافی برای قرار گرفتن در موقعیت خریدار ندارند و تحت تاثیر همین موضوع دلار فعلا در سطح ۲۴۲۸۰تومان درجا می‌زند.

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر