|
کدخبر: 180767

خریداران دلار یک ماهه چقدر سود کردند؟

دلار در خردادماه با سرعت در مسیر صعودی حرکت کرد و توانست تا کانال ۲۴ هزار تومانی بالا بیاید.

اقتصاد خریداران دلار یک ماهه چقدر سود کردند؟

روند افزایشی اسکناس آمریکایی در آخرین روز این ماه نیز ادامه یافت و روز دوشنبه، ۱۷۰ تومان رشد قیمت را تجربه کرد و به بهای ۲۴ هزار تومان رسید.

جو متفاوت دلار در انتهای بهار

با رشد روز آخر‌، بازدهی دلار در خردادماه به ۵/ ۴ درصد رسید. این رشد در حالی اتفاق افتاد که اسکناس آمریکایی در اردیبهشت حدود ۴ درصد از ارزش خود را از دست داده بود. روند متفاوت دلار در ماه‌های اردیبهشت و خرداد نشان می‌دهد که سرعت جا‌به‌جایی معامله‌گران در سال ۱۴۰۰ سریع بوده است. در دومین ماه بهار، فروشندگان قدرت زیادی داشتند، ولی در ماه خرداد، خریداران قوی بودند و توانستند به راحتی کانال‌های ۲۳ و ۲۴ هزار تومانی را فتح کنند.

افزایش قیمت دلار در دوران انتخابات

رشد دلار در شرایطی رخ داد که تا روز جمعه، بازار تحت‌تاثیر انتخابات ریاست‌جمهوری قرار داشت. به گفته فعالان، در دوران انتخابات، معامله‌گران درباره خرید ارز احتیاط می‌کردند. با این حال، نگرانی از آینده اقتصادی موجب می‌شد عده‌ای خریدهای خود را بیشتر کنند. گروهی از معامله‌گران باور دارند اگر احتیاط دوران انتخابات و مذاکرات هسته‌ای در جریان نبود، دلار می‌توانست با حجم بیشتری از تقاضا رو‌به‌رو شود.

 در کنار این، گفته می‌شود که شماری از معامله‌گران تصور می‌کردند که پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری، میزان عرضه بازارساز زیاد بوده است. این عده باور دارند پس از انتخابات، عرضه ارز کاهش خواهد یافت و از آن هنگام بهتر است که در قامت خریدار وارد بازار شوند. با تمام این تفاسیر، دلار در خردادماه به ندرت توان عبور از مقاومت ۲۴ هزار و ۲۰۰ تومانی را به دست آورد. همین مساله نشان می‌دهد قدرت خریداران بازار از یک اندازه‌ای بیشتر نشده است. تحلیل‌گران فنی باور دارند، در صورتی که دلار از محدوده ۲۴ هزار و ۲۰۰تومانی بالاتر برود، سرعت خریدها بیشتر خواهد شد.

رفتار دلار در دوران مذاکرات

به گفته برخی فعالان، زمانی که مذاکرات هسته‌ای آغاز شد، امیدواری به لغو تحریم‌ها موجب شد فروشندگان با قدرت زیادی در بازار ظاهر شوند و ماه اردیبهشت را از آن خود کنند. با این حال، زمانی که مذاکرات طولانی‌تر شد، معامله‌گران احساس کردند لغو تحریم‌ها، فرآیندی دشوار خواهد بود و به همین دلیل، به‌تدریج خریدهای خود را از سر گرفتند. به این ترتیب، ‌دلاری که در اردیبهشت ماه کف ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان را تجربه کرده بود، در خردادماه تا نزدیک مرز ۲۵ هزار تومانی نیز بالا رفت.

از نگاه بیشتر معامله‌گران، عامل مذاکرات همچنان برای بازار اهمیت زیادی دارد و در صورتی که طی روزهای آتی خبرهای مثبتی از برجام مخابره شود، تعداد فروشندگان در بازار بیشتر می‌شود. در غیر این صورت، دشوار است که دلار در آغاز تابستان به راحتی بتواند در جهت کاهشی حرکت کند. دیروز نیز معامله‌گران بیشتر به اخبار برجامی توجه نشان می‌دادند. به عنوان مثال، برخی معامله‌گران به اظهارات نماینده روسیه تکیه می‌کردند که عنوان کرده بود، مذاکرات موقتا متوقف شده تا هیات‌ها برای مشورت به پایتخت‌های خود بازگردند و خود را برای دور بعدی مذاکرات در سه هفته بعد آماده کنند. برخی معامله‌گران سعی کردند، روی این موضوع مانور کنند که تا سه هفته آتی، سایه مذاکرات بر بازار وجود ندارد،‌ در نتیجه فرصت خوبی برای رشد بیشتر قیمت دلار وجود خواهد داشت. در این میان،‌ شایعه‌هایی در بازار وجود دارد که دولت می‌خواهد با عرضه ارز در آخرین روزهای خود، قیمت دلار را پایین‌تر ببرد، با این حال، در شرایط کنونی، این شایعه موجب نشده است که خریداران از بازار عقب‌نشینی کنند.

عدم تناسب رفتاری سکه و دلار

در بازار سکه، خریداران‌ قدرتمند ظاهر شدند. با این حال، سکه در خرداد بسیار کمتر از دلار رشد کرد. فلز گران‌بهای داخلی در روز آخر خرداد توانست ۸۰ هزار تومان افزایش قیمت را به ثبت برساند و در محدوده ۱۰ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان قرار بگیرد. با این رشد، میزان بازدهی سکه در خردادماه به حدود ۶/ ۲ درصد رسید که حدود ۲ درصد کمتر از رشد دلار بود.

به باور فعالان، حرکت نزولی اونس طلا یکی از مهم‌ترین عواملی بود که قیمت سکه را تحت فشار قرار داد و زمینه‌ساز عدم تناسب رشد سکه با دلار شد. طلای جهانی تنها در انتهای هفته گذشته ۱۰۰ دلار افت را به ثبت رساند و تا کانال هزار و ۷۶۰ دلاری پایین رفت. در این میان، به باور فعالان، یکی از دلایلی که بهای سکه در روز آخر خردادماه با سرعت قابل توجهی رشد کرد، به رفتار طلای جهانی در روز دوشنبه مربوط بود. دیروز تا ساعت ۸ بعدازظهر طلا در بازارهای جهانی رفتار صعودی داشت و توانست تا محدوده هزار و ۷۸۴ دلار رشد کند.

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر