|
کدخبر: 180649

شرایط سرمایه گذاری در اوراق اجاره چگونه است؟

کارشناس بازار سرمایه گفت: اوراق اجاره در دو قالب اجاره به شرط تملیک و دارایی اختیار فروش با قیمت معین منتشر می‌شوند.

اقتصاد شرایط سرمایه گذاری در اوراق اجاره چگونه است؟

مصطفی صفاری کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که اوراق اجاره چیست؟ بیان کرد: اوراق اجاره بر طبق تعریف قانونی، اوراقی است که در حکم بدهی برای شرکت بوده و دارنده این اوراق مالکیت مشاع نسبت به دارایی‌های پایه آن دارد، اوراق اجاره جزء ابزار بازار بدهی است، وقتی شرکتی این اوراق را منتشر می‌کند در واقع برای خود بدهی ایجاد کرده است که باید سود آن را پرداخت کند.

وی افزود: مثالی که در اینجا وجود دارد، هواپیمای ماهان است، که با استفاده از اوراق اجاره اقدام به تامین مالی می‌کند،به طور مثال شرکت هواپیمایی ماهان بابت خرید یک فروند هواپیما به مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد، که در این راستا اقدام به تامین مالی از طریق اوراق اجاره می‌کند و تعدادی اوراق منتشر می‌کند، طی بازه‌های زمانی مشخص به دارندگان اوراق سود پرداخت کند.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که چه کسانی می‌توانند در این اوراق سرمایه گذاری کنند؟ اظهار کرد: تمامی افراد چه حقیقی و حقوقی می‌توانند در این بازار سرمایه گذاری کنند، اما معمولا ناشر اوراق حقوقی و شرکت‌ها هستند.

صفاری تشریح کرد: اوراق اجاره در زمره اوراق بدهی است و مشابه اوراق مشارکت درصد سود ثابتی دارند، که در بازه‌های زمانی مشخصی پرداخت می‌شوند و معمولا زمان پرداخت و عمر این اوراق مشخص است و سرمایه گذار از تمام موضوعات و جزئیات مرتبط با این اوراق خبر دار است.

وی افزود: گاهی زمین، ساختمانی که در این اوراق معامله می‌شوند، احتمال دارد از بین بروند، چون که اوراق اجاره یک دارایی ثابت است که، در این صورت اگر بیمه اعمال نشود ریسک از بین رفتن دارایی وجود دارد.

کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: نکته قابل توجه این است که، اوراق اجاره در دو قالب اجاره به شرط تملیک و دارایی اختیار فروش با قیمت معین منتشر می‌شوند. در حالت اجاره به شرط تملیک پس از پایان عمر اوراق اجاره دارایی به مالکیت بانی یا همان شرکت منتشرکننده اوراق منتقل می‌شود.

وی در پاسخ به‌ این سوال که اوراق اجاره چه ارکانی دارد؟، بیان کرد: برای انتشار اوراق اجاره شرکت ناشر که به بانی معروف است، جهت انتشار اوراق اجاره یک شرکت مستقل تأسیس می‌کند که این شرکت درواقع واسطی میان شرکت بانی و سرمایه‌گذاران است.

منبع: مشرق

ارسال نظر