|
کدخبر: 179542

آیا تخم مرغ صادر می شود ؟

سرپرست دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی گفت: ممنوعیت رسمی برای صادرات تخم مرغ ابلاغ نشده و در حال حاضر تخم مرغ "مدیریت شده تر" صادر می شود.

اقتصاد آیا تخم مرغ صادر می شود ؟

مسعود بصیری در پاسخ به این سوال که صحبت های ضد و نقیضی در مورد صادرات تخم مرغ مطرح شده است و آیا در حال حاضر تخم مرغ صادر می شود یا خیر؟ گفت: ممنوعیت رسمی برای صادرات تخم مرغ هنوز اعلام نشده است اما با توجه به تغییراتی که در روزهای اخیر در قیمت تخم مرغ رخ داده، صادرات مدیریت شده تر انجام می شود.

وی ادامه داد: نظر کارشناسی دفتر توسعه صادرات این است که صادرات باعث افزایش قیمت تخم مرغ نشده و بایستی صادرات انجام شود، زیرا برای کشور ارز آوری دارد و نباید بازارهای هدف صادراتی را از دست داد. ولی مدیران ارشد وزارتخانه ممکن است نظرات دیگری داشته باشند. یعنی علاوه بر نگاه صادراتی به بازارهای داخل نیز توجه کنند. در حقیقت متولیان تنظیم بازار داخلی معتقدند اگر یک ریال قیمت تخم مرغ افزایش یابد، علت آن صادرات است و باید ممنوع شود.

به گفته وی از ابتدای خرداد ماه مجوز صادرات تخم مرغ صادر نشده و اگر هم صادراتی صورت می گیرد براساس مجوزهای قبلی بوده است.

سرپرست دفتر توسعه صادرات و زیرساخت های صنایع و بازار اضافه کرد: سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزارتن و ماهیانه حدود ۱۰۰ هزارتن تخم مرغ تولید می شود. صادرات ۸۰۰۰ تن تخم مرغ در ماه به گونه ای نیست که تاثیری بر قیمت تخم مرغ بگذارد.

وی با بیان اینکه باید بازارهای هدف صادراتی را حفظ کنیم، اظهار کرد: سال آینده مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ در قطر برگزار می شود و به دلیل نزدیکی به ایران، فرصت خوبی برای صادرات تخم مرغ و دیگر محصولات به این کشور داریم. اگر صادرات را شروع کنیم می توانیم از آنجا به سایر کشورها نیز صادرات داشته باشیم.

بصیری در ادامه گفت: قیمت تخم مرغ درب مرغداری افزایش چندانی نداشته و اگر تخم مرغ در خرده فروشی ها گران به دست مصرف کننده می رسد، دستگاه های نظارتی باید به این گرانفروشی ها رسیدگی کنند.

سرپرست دفتر توسعه صادرات و زیرساخت های صنایع و بازار وزارت جهاد کشاورزی در پایان افزود: تنظیم بازار تخم مرغ توسط ستاد تنظیم بازار به اتحادیه مرغداران میهن واگذار شده است. این اتحادیه همچنین صادرات تخم مرغ را نیز برعهده دارد و دستگاه های نظارتی نیز ناظر بر عملکرد این اتحادیه هستند. همچنین این اتحادیه آمادگی توزیع تخم مرغ با قیمت مصوب در هرنقطه از کشور را دارد.

منبع: ايسنا

ارسال نظر