|
کدخبر: 131020 سهیل فرزین

در گفت‌وگوی گسترش نیوز با رئیس مرکز دائم صادرات و سرمایه‌گذاری مطرح شد:

سهم صادرکنندگان از افزایش قیمت دلار چقدر بود؟

علیرضا شیرمحمدی فرد گفت: تغییرات سریعی که در قیمت ارز در بازار داخلی ما اتفاق می‌افتد رابطه ما با خریداران و شرکای تجاری در خارج از کشور را به چالش می‌کشد.

تجارت سهم صادرکنندگان از افزایش قیمت دلار چقدر بود؟

کاهش ارزش پول ملی و در مقابل افزایش قیمت دلار و دیگر ارزهای بین‌المللی شرایط اقتصادی کشور را تحت تاثیر خود قرار داده است. به عقیده کارشناسان و فعالان اقتصادی در حالت طبیعی افزایش نرخ ارز به افزایش صادرات کشور منجر خواهد شد.

بازار ارز کشور چندی پیش روندی صعودی به خود گرفت و با رشدی چشمگیر وارد کانال ۳۰ هزار تومن شد. همان طور که گفته شد کاهش ارزش پول ملی و در مقابل افزایش نرخ ارز باید موجب افزایش میزان صادرات کشور می‌شد. اما آیا این شرایط در کشور ما نیز مانند نمونه‌های معمول جهانی به وقوع پیوست و صادرکنندگان توانستند از فرصت پیش آمده کمال استفاده را ببرند یا خیر؟ آن طور که شواهد و قرائن نشان می‌دهند تجار و فعالان اقتصادی کشور همچنان و به دلایل مختلف در استفاده درست از این ظرفیت ناکام ماندند.

خبرنگار گسترش نیوز به همین منظور گفت‌وگویی را با علیرضا شیرمحمدی فرد، رئیس مرکز دائم صادرات و سرمایه‌گذاری ترتیب داده و نظر وی را در این خصوص جویا شده است که گزیده‌ای از این گفت‌وگو را در ادامه مطالعه خواهید کرد. با گسترش نیوز همراه باشید:

علیرضا-شیرمحمدی

افزایش صادرات با رشد قیمت ارز

علیرضا شیرمحمدی فرد در ابتدای این گفت‌وگو با بیان اینکه طبیعتاً با افزایش نرخ ارز باید صادرات کشور نیز افزایش پیدا کند، اظهارکرد: در کشوری مانند چین به صورت عمدی ارزش پول کشور خود را کاهش می‌دهند تا بتوانند صادرات خود را توسعه دهند. این امر یک مکانیزم طبیعی در حوزه صادرات است. اما این تغییرات سریعی که در قیمت ارز در بازار داخلی ما اتفاق می‌افتد رابطه ما با خریداران در خارج از کشور را به چالش می‌کشد. مسئله‌ای که در این میان وجود دارد این است که دولت امروزه به بازگشت ارز به کشور نیاز دارد تا بتواند با استفاده از آن کالاهای مورد نیاز کشور را تامین کند.

ماجرای واردات بدون ارز

وی افزود: حدود ۱۵ سال پیش موضوع واردات بدون ارز در کشور مطرح بود. طبق این طرح خود وارد‌کننده مجبور بود که ارز مورد نیاز خود را تامین کند. این مسئله نیز موجب می‌شد که میان واردکننده و صادرکننده تداخل ایجاد شود زیرا در آن زمان بسیاری از واردکنندگان به سمت صادرات روی آورده بودند چون می‌توانستند از این طریق ارز مورد نیاز خود را تامین و کالای مورد نیاز خود را وارد کشور کنند.

این فعال اقتصادی در بخش دیگری از صحبت‌های خود عنوان کرد: به عقیده من مداخله دولت در حوزه ارز موجب ایجاد تغییر در بازار می‌شود. از طرفی مدیران ما در بخش اجرایی هیچ شناختی از مکانیزم‌‌های صادرات ندارند. یعنی نمی‌دانند که چه اتفاق هایی در فرآیند صادرات در حال رخ دادن است. بنابراین بعضی اوقات با ممنوعیت‌های دستوری رو به رو می‌شویم. این امر نشان می‌دهد که مدیران ما نمی‌دانند که توافق حمل کالایی که امروز صادر می‌شود، ۶ ماه پیش صورت گرفته است.

شیرمحمدی فرد در ادامه با بیان اینکه به دولتمردان توصیه می‌کنیم که حوزه صادرات را به بازار واگذار کنند، گفت: برخی از موضوعاتی که باعث ایجاد رانت می‌شود را می‌توان با واگذاری این حوزه به بازار رفع کرد.

چرا واردات گران تمام می‌شود؟

رئیس مرکز دائم صادرات و سرمایه‌گذاری در بخش دیگری از صحبت‌‌های خود گفت: ما باید نقطه اپتیمم ارزش پول ملی خود در برابر ارزش ارزهای خارجی را به‌دست بیاوریم. امروزه ما فکر می‌کنیم کاهش ارزش پول ملی فقط در کشور ما اتفاق افتاده است ولی اکنون ارزش لیر ترکیه تقریباً دو برابر کاهش پیدا کرده است و به همین نسبت در روسیه نیز این چنین اتفاقی رخ داده است. طبیعتا بخشی از مواد اولیه کارخانجات ما وارداتی است بنابراین اگر نرخ ارز به صورت افسارگسیخته افزایش پیدا کند موجب خواهد شد که واردات ما هم گران تمام شود و نهایتاً قیمت تمام‌ شده ما نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

 وی در پایان اظهارکرد: از آنجایی که ما در تخصیص ارز واردات کالاهای اساسی مسئله داریم دولت مجبور است که به صورت دستوری عمل کند تا موضوع واردات کالای اساسی به کشور را حل و فصل کند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها