|
کدخبر: 179110 شاپور پشابادی

دبیر انجمن واردکنندگان برنج در گفتگو با گسترش‌نیوز خبر داد:

قیمت برنج در یک قدمی انفجار

مسیح کشاورز گفت: اگر وارد تیر ماه شویم دیگر هیچ ثبت سفارشی انجام نمی‌شود چون یک ماه طول می‌کشد تا کالا وارد کشور شود. در این صورت اگر ریسک کنیم و محصول جدیدی وارد کشور کنیم و ممنوعیت همچنان برقرار باشد دچار ضرر و زیان می‌شویم، بنابراین چنین کاری نمی‌کنیم.

اقتصاد قیمت برنج در یک قدمی انفجار

حذف یارانه واردات برنج، بدون شک یکی از جنجالی‌‌ترین تصمیمات دولت تدبیر و بود. بازار به سرعت به این تصمیم عجیب واکنش نشان داد و قیمت برنج وارداتی تقریباً ۷ هزار تومانی به ۴ برابر هم رسید. در این شرایط، برنج تولید داخل هم از گرانی کم‌سابقه بی‌نصیب نماند. واردات قطره‌چکانی و پرحاشیه، روز به روز بر التهاب بازار برنج افزود. در گفتگویی که با دبیر انجمن واردکنندگان برنج داشتیم از وی درباره آخرین تصمیم دولت درباره واردات این ماده غذایی مهم سوال کردیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

مسیح-کشاورز

کاهش ۷۶ درصدی واردات

مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج اظهار داشت: «در شرایط کنونی کشور و در مقام انجمن واردکنندگان برنج  وظیفه داشتیم اعلام کنیم که ۱۵۰ هزار تن بیشتر بار نیامده است. در سال ۹۸ واردات به صورت عادی جریان داشت. در سال ۹۹ با تغییر گروه کالایی برنج مواجه شدیم و دیگر به واردات آن ارز اختصاص نیافت و در نتیجه شاهد ۵۰ درصد کاهش بودیم. اگر سال ۱۴۰۰ با روند معمول واردات در سال ۹۸ مقایسه شود می‌توان گفت که ۷۶ درصد کاهش واردات داشته‌ایم. سال ۹۸ حدود ۶۴۰ هزار تن برنج وارد شده است. اگر این روند ادامه پیدا کند احتمالاً در دوران ممنوعیت کسی برنج نمی‌آورد چون در نتیجه هزینه‌های انبارداری، به صرفه نیست».

پیشنهادی که پذیرفته نشد

وی افزود: «به نسبت تقاضا، برنج به بازار آمده است. محرم قبل از شهریور ماه قرار می‌گیرد و با سال زارعی انطباق پیدا نمی‌کند. پیشنهاد ما این بود که ممنوعیت واردات، یک ماه دیرتر برقرار شود و اینکه یک ماه زودتر به بازار جهانی دسترسی پیدا کنیم که در فصل برداشت برنج هند و پاکستان بتوانیم برنج را با قیمت مناسب خریداری کنیم. گفتیم که از اول اردیبهشت تا اول آبان چنین اجازه‌ای داده شود. این پیشنهاد ما به ستاد تنظیم بازار بود و برای آن هم دلیل آوردیم».

تجار ضرر می‌کنند

کشاورز در ادامه به خبرنگار گسترش‌نیوز گفت: «این مصوبه شماره ۱۴۱ بود اما وقتی با مخالفت جهاد کشاورزی مواجه شد گفتند نظرمان این است که با توجه به استدلال‌های ارائه شده در جلسه، فقط جهاد می‌تواند موضوع را بررسی و پیگیری بکند و اقدامات لازم را انجام دهد؛ یعنی اگر موافق بود به ما و دفتر مقررات ابلاغ کند که در این دوره، ممنوعیت واردات کاهش پیدا کند یا حذف شود».

لازم به ذکر است که مصوبه مورداشاره دبیر انجمن واردکنندگان برنج به شرح زیر است:

به استناد تصمیمات بند ۹، یکصد و چهلمین جلسه کارگروه تنظیم بازار، گزارش روند واردات، تولید و تنظیم برنج داخلی و وارداتی و بررسی دوره ممنوعیت برنج از سوی انجمن مربوطه و وزارت جهاد کشاورزی در جلسه ارائه و به لحاظ ضرورت تامین نیاز کشور و تنظیم بازار آن اعضا کارگروه با پیشنهاد عدم اعمال ممنوعیت فصلی واردات در سال جاری موافقت کردند و مقرر گردید با توجه به تکالیف و وظایف وزارت جهاد کشاورزی مراتب از سوی وزارتخانه مذکور بررسی، پیگیری و اقدام لازم انجام پذیرد.

بعد از این ماجرا به معاون وزیر جهاد کشاورزی گفتیم که یک جلسه تخصصی دایر شود که بتوانیم اطلاعات دقیق‌تری را ارائه کنیم. ستاد تنظیم بازار موافق سیاست حذف است اما بررسی و اعلام این موضوع به عهده جهاد کشاورزی است اما هنوز بررسی نکرده و نظر خود را اعلام نکرده‌اند. به نظر می‌رسد همچنان مخالف هستند و اگر این اتفاق بیفتد ممنوعیت برقرار می‌شود.

وی در تشریح بیشتر موضوع گفت: «متاسفانه ایشان تا امروز این جلسه را برای ما نگذاشته است. با این وضعیتی که داریم جلو می‌رویم عملاً اگر هیچ اظهار نظری نکنند به آن معناست که ممنوعیت همچنان برقرار است. اگر وارد تیر ماه شویم دیگر هیچ ثبت سفارشی انجام نمی‌شود چون یک ماه طول می‌کشد تا کالا وارد کشور شود. در این صورت اگر ریسک کنیم و محصول جدیدی وارد کشور کنیم  و ممنوعیت همچنان برقرار باشد به دلیل رسوب کالا در بنادر و عدم ترخیص، دچار ضرر و زیان شویم بنابراین این کار را نمی‌کنیم».

  • email@gmail.com ارسالی در

    تا وقتي كه روضه خون همه كاره كشور باشه ا وضاع از اين هم بدتر خواهد شد.

  • ناشناس ارسالی در

    باگرانفروشان همراه نشویدبخداقسم وقتی گرانفزوش رحم نداردانتظارنبایدداشته باشد که خداکمکش کندخدامی گویدرحم کنیدتابتان رحم کنم

  • ناشناس ارسالی در

    فقط اینو ميکم مسؤلان به لايقت داریم ازري س جمهور گرفته تا پایین کاری به رهبری ندا رم ولی اونم ناحق تو این ماجرا

  • رامین ارسالی در

    چرا دروغ میگی...تجار ضرر کردن!!!
    خ ودت داری میگی برنج خارجی شده ۴برابر(که ب یشتر شده)...ضمنا ما تولید داخلمون کاملا مناسبه... بشرط اینکه به کشاورز برسند..نه اینکه فقط دلال سود ببره!

ارسال نظر