|
کدخبر: 136406 شروین اشیدری

در گفتگوی گسترش‌نیوز با دبیر انجمن واردکنندگان برنج مطرح شد:

منتظر برنج زیر ۲۰ هزار تومان باشید

واردات برنج پرمحصول تازگی دارد چون دولت قبلاً هیچ وقت اجازه این کار را نداده بود. قیمت تمام‌شده این نوع برنج برای مصرف‌کننده زیر ۲۰ هزار تومان است.

اصناف منتظر برنج زیر ۲۰ هزار تومان باشید

برنج جز اقلام اساسی است و دولت باید برای واردات آن، ارز مرجع اختصاص می‌داد اما به دنبال نوسانات شدید ارزی به این سیاست پایان داد. به این ترتیب شاهد گرانی بی‌سابقه برنج خارجی در بازار بودیم. رئیس‌جمهوری اخیراً با درخواست صدور مجوز واردات برنج پرمحصول، موافقت کرده است تا بازار این محصول غذایی مهم، تنظیم شود و قدرت خرید ۶ دهک پایین جامعه بیش از این تحلیل نرود. برنج پرمحصول چیست و به چه قیمتی به دست مردم خواهد رسید؟ برای بررسی این موضوع با دبیر انجمن واردکنندگان برنج به گفتگو نشستیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

مسیح-کشاورز

تصمیمی که تازگی دارد

مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج در ارتباط با خصوصیات برنج پرمحصول گفت: «در هر کشوری دو نوع برنج تولید می‌شود: برنج کیفی و برنج پرمحصول. برنج کیفی یا لوکس، گران‌قیمت‌ترین نوع برنج است. از هر هکتار زمین ممکن است بتوانید بین یک تا دو تن برنج کیفی برداشت کنید اما از همین مقدار زمین چه‌بسا ۶ تا ۸ تن برنج برداشت کنید. به‌این‌ترتیب قیمت تمام‌شده محصول کاهش می‌یابد».

در داخل کشور برنج‌هایی مثل طارم، هاشمی کیفی هستند و انواع مثل ندا، فجر و ... پرمحصول به حساب می‌آیند. عطر و طعم و روش پخت این دو نوع برنج متفاوت است بنابراین برنج پرمحصول، ارزان‌تر است. دبیر انجمن واردکنندگان برنج ضمن بیان این موضوع گفت: «در هندوستان، ۱۰۰ میلیون تن از برنج تولیدشده از نوع پرمحصول است و ۱۰ میلیون تن باقیمانده که از نوع کیفی است را صادر می‌کنند. در همه کشورهای تولیدکننده برنج همین گونه است. برای مثال در پاکستان برنج باسماتی از نوع کیفی و ۳۸۶ از نوع پرمحصول است. اجازه واردات برنج پرمحصول تازگی دارد چون قبلاً هیچ‌وقت اجاره این کار را به واردکنندگان نداده بودند».

برنج پرمحصول ۵۰ درصد ارزان‌تر است

وی در تشریح دلایل این ممنوعیت گفت: «دلیل اول به استانداردهای بهداشتی مربوط می‌شود. دلیل دوم که به برنج پرمحصول تایلندی مربوط می‌شود شباهت آن به برنج ایرانی است. بنابراین امکان مخلوط کردن این دو نوع برنج وجود دارد. این نگران منطقی است اما باید توجه داشت که در هر شغلی امکان تقلب وجود دارد. نمی‌توان به این بهانه جلوی تامین ارزاق عمومی را گرفت. در حال حاضر قیمت برنج وارداتی و داخلی تقریبا برابر شده است. نباید از ترس مرگ خودکشی کرد».

وی افزود: «برنج پرمحصول حدود ۵۰ درصد ارزانتر از برنج کیفی تمام می‌شود. اگر قیمت برنج کیفی ۷۰۰ دلار باشد نوع پرمحصول را می‌توان به قیمت ۴۰۰ دلار تهیه کرد بنابراین قیمت تمام‌شده آن برای مصرف‌کننده داخلی زیر ۲۰ هزار تومان خواهد بود».

آیا راهکاری برای جلوگیری از تقلب در فروش برنج وجود ندارد؟ دبیر انجمن واردکنندگان برنج در پاسخ این سوال به خبرنگار گسترش‌نیوز گفت: «چند سال قبل موضوع ژنوتایپ برنج را مطرح کردیم. البته این موضوع را در ارتباط با بحث تقلب در فروش برنج خارجی (مخلوط کردن برنج خارجی با خارجی) مطرح کردیم. یک‌سری تجهیزات از آلمان وارد کردیم و با وزارت بهداشت توافق شد و بانک اطلاعاتی آن هم کامل شده اما هنوز به مرحله اجرا نرسیده است. شنیده‌ها حاکی از آن است که اخیرا، کارهایی انجام شده است. اگر این موضوع به سرانجام برسد دی ان ای تمام برنج‌های جهان در آزمایشگاه مربوطه موجود خواهد بود و می‌توان به نوع برنج و درصد خلوص آنها پی برد. امیدوار هستیم که این اتفاق هر چه زودتر بیفتد تا موضوع مخلوط کردن برنج و تقلب در فروش آن هم برطرف شود».

  • ناشناس ارسالی در

    فعلا مردومو بچاپید حالشو ببرید.

  • ناشناس ارسالی در

    ولا مرگ واجب شد

  • مهدی ارسالی در

    چقدر دوس دارید با کلمات بازی کنید برنج 10کیلویی75هزار تومن بود الان 230هزار تومن هستش بعد به گفته خودتون برنج پر محصول 40درصد ارزلنتر است حالا چطور 40درصد از 23هزار کم کردید میشه زیر 20هزار؟؟؟؟یعنی با این کارتون میخواد برنجهای عادی الان رو به بالای 350هزار تومن برسونید بعد اشغال بیارید بدید 20هزار تومن؟؟؟ وای که شما هر کاری میکنید برای سود بیشتر و به ضرر مردم هست!

  • رضا ارسالی در

    هرکاردلتان میخواهد بکنید حالا که به هیچی اعتقادندارید.چاکن همیشه ته چاهه.هیچ وقت سیر نمیشوید مگراینکه خاک قبرتان چشماتون وپرکنه.

  • رضا دستان ارسالی در

    ای کاش هر چه زودتر وارد میکردن.واقعا خیل ی از مردم از زمان تورم رنگ برنج را در پخ ت و پز خانه امیرمومنان.اگر برنج یا هر مح صولی که گران است وارد بشود .قیمتهای داخل ی هم شکسته میشود.واین برای خانوادهات و م صرف کنندگان بسیار خوب است.از موقع تحریمه ای ترامپ.کالهای داخلی هم سر به فلک کشیده .واین با درآمد کم مردم همخوانی ندارد.ومر دم در فشار هستند.

  • ناشناس ارسالی در

    فکر کنم دونه ای 20000باشه

  • ناشناس ارسالی در

    فکر کنم دونه ای20000

  • ناشناس ارسالی در

    من ک یادم نمیاد آخرین بار کی برنج خوردیم

  • باران ارسالی در

    من ک اصلا یادم نمیاد آخرین بار کی برنج و گوشت خوردیم

  • ناشناس ارسالی در

    هیییی روز گار

ارسال نظر