|
کدخبر: 178270

وضعیت بازار خودرو در آستانه انتخابات / قیمت ها به کجا رسید؟

بازار خودرو سومین هفته خرداد۱۴۰۰ را با رشد یک تا دو میلیون تومانی قیمت به پایان رساند. روندی که از نوسان حدود یک درصدی قیمت در بازار خودروهای پرطرفدار در این مدت حکایت دارد.

تغییر اندک قیمت در بازار خودرو در حالی رقم خورد که بسیاری تصور می کردند با شروع مناظره‌های انتخابات و تعیین مواضع کاندیداهای ریاست جمهوری ۱۴۰۰، بازار خودرو شاهد نوسانات قابل توجهی باشد و از وضعیت راکد کنونی خارج شود. این پیش بینی اما درست از آب درنیامد و بازار بی توجه به موضع گیری های کاندیدها در مناظره و برنامه های انتخاباتی به مسیر خود ادامه داد.

از دیگر عواملی که فعالان بازار خودرو از آن به عنوان دلایل تداوم رکود بازار یاد می‌کنند، می توان به «ریز نوسان های قیمت دلار» و «سردرگمی سیاسی» که به انتظار برای نتایج مذاکرات احیای برجام در وین باز می گردد، اشاره کرد. عواملی که این روزها بازار خودرو را تحت تاثیر خود قرار داده اند و موجب شده‌انددند تا این بازار سنگینی فشار سایه سیاست را بیشتر از گذشته بر شانه‌های خود احساس کند.

 نوسان‌های گاه و بیگاه قیمت دلار در بازار نیز سردرگمی هرچه بیشتر خریداران را به همراه داشته، بطوریکه در حال حاضر خرید و فروش در بازار بسیار محدود صورت می گیرد و به گفته فعالان بازار خودرو در حال حاضر بیشتر معاملات از سوی خریداران واقعی صورت می گیرد و سرمایه گذاران فعلا از بازار خودرو خارج شده اند.

روند بازار خودرو

براساس ارزیابی های صورت گرفته بازار خودروهای پرطرفدار داخلی سومین هفته خرداد ماه را نوسان اندک قیمتی پشت سرگذاشتند. براساس ارزیابی های صورت گرفته در مدت زمان مورد بررسی «سمند LX با موتور EF۷» با رشد ۲ میلیونی قیمت بیشترین رشد قیمت را میان خودروهای پرطرفدار به خود اختصاص داد و نسبت به هفته قبل رشد یک درصدی قیمت را تجربه کرد. ارزیابی بازار خودرو نشان دهنده آن است که «کوییک معمولی»، «کوییک R» و «ساینا» نیز در هفته سپری شده رشدی یک میلیون تومانی داشته اند.

قیمت کوییک در بازار خودرو

با توجه به وضعیت بازار این سوال مطرح می شود که خانواده «کوییک» این هفته در میان محصولات سایپا چه روندی داشته اند؟ براساس ارزیابی بازار، خانواده کوییک در هفته سپری شده رشد یک میلیونی قیمت را تجربه کردند و به این طریق قیمت «کوییک معمولی» در هفته سپری شده در بازار به ۱۵۱ میلیون تومانی رسید و «کوییک R» نیز هفته سوم خرداد را با قیمت ۱۵۷ میلیون تومان به پایان رساند.

 قیمت «شاهین» در بازار خودرو

از دیگر محصولات سایپا می توان به خودرو «شاهین» اشاره کرد که اواخر سال گذشته به تعداد محدود و به صورت نمادین به خریداران این خودرو تحویل شد. شرکت سایپا در آن زمان قیمت ۲۶۸ میلیون تومان را برای این خودرو تعیین کرد، اما براساس قیمت های جدید اعلامی از سوی شرکت های خودروساز قیمت کارخانه ای شاهین به ۲۹۱ میلیون تومان رسید و رشدی ۲۳ میلیون تومانی را تجربه کرد. به گفته فعالان بازار خودرو هنوز قیمت بازاری این خودرو مشخص نیست و این افزایش تنها به قیمت کارخانه ای این خودرو باز می گردد.

قیمت محصولات پژو در بازار

براساس رصد بازار، خانواده «پژو ۲۰۶» هفته سپری شده را در بازار بدون تغییر به پایان رساندند. براساس ارزیابی های صورت گرفته «۲۰۶ تیپ ۲» در این هفته با قیمت ۲۰۵ میلیون تومان قیمت گذاری شد.

ارزیابی صورت گرفته از بازار نشان دهنده آن است که تیپ ۵ این خودرو نیز در هفته سپری شده بدون تغییر با قیمت ۲۵۹ میلیون تومان در بازار عرضه شدند. اما با ارزیابی بازار خودرو می توان گفت «پژو ۲۰۶ صندوقدار» دیگر محصول خانواده ۲۰۶ که همواره توانسته نظر خانواده ها را به خود جلب کند، در بازار در محدوده قیمتی ۲۴۶ میلیون تومان قیمت گذاری شد.

قیمت خانواده سمند در بازار

ارزیابی بازار محصولات ایران خودرو نشان دهنده آن است که «سمند lx با موتورEF۷» مدت زمان مورد بررسی را با رشد دو میلیونی قیمت به پایان رساند و قیمت آن به ۲۰۳ میلیون تومان رسید.

رشد قیمت سمند lx با موتورEF۷ در این هفته در حالی رقم خورد که «سمند LX» و «سورن» تغییر قیمتی نداشتند. بر این اساس «سمند LX» در هفته سپری شده با قیمت ۱۹۲ میلیون تومان در بازار معامله شد و «سورن» هم ۲۴۲ میلیون تومان قیمت گذاری شد.

قیمت تیبا در بازار

از دیگر محصولات بازار پرتیراژ ها می توان به «تیبا صندوقدار» اشاره کرد؛ ارزیابی بازار خودرو نشان می دهد که خانواده این خودرو نیز بدون تغییر قیمت در بازار عرضه شدند. براساس رصد بازار خودرو تیبا صندوقدار در هفته سپری شده با قیمت ۱۲۸ میلیون تومان در بازار معامله شد. قیمت «تیبا۲» معمولی نیز در بازار به ۱۳۶ میلیون تومان قیمت گذاری شد.

اما ساینا که به لحاظ قیمتی و حتی فرمی هم تراز تیبا است از دیگرخودروهایی است که در این هفته رشد ۱ میلیونی قیمت داشته است. براساس ارزیابی بازار ساینا درهفته سپری شده ببدون تغییر و با قیمت ۱۴۳ میلیون تومان در بازار معامله شد.

 

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر