|
کدخبر: 176794 رویا رئیسی

در گفت‌وگوی سخنگوی پلیس فتا با گسترش نیوز:

هشدار به خریداران ارزهای دیجیتال!

در شرایط فعلی با حجم بالای پرونده‌ها مواجه هستیم. نبود قوانین و عدم آگاهی کاربران مسیر را برای مجرمان سایبری هموار می‌کند.

اقتصاد هشدار به خریداران ارزهای دیجیتال!

هم‌زمان با رونق بحث رمزارزها شاهد فعالیت کلاه‌برداران سایبری بودیم. مجرمان سایبری با استفاده از ترفندهای تبلیغاتی در فضای مجازی و وعده سودهای همیشگی اخاذی می‌کنند. مردم باید در این شرایط با تردید و دقت زیاد سرمایه‌گذاری کنند. همچنین همه کاربران پیش از هرگونه سرمایه‌گذاری یا فعالیت در زمینه رمزارزها باید در این حوزه کسب دانش کنند. مسئولان کشور ما در خصوص ارزهای دیجیتال اظهارات متفاوتی دارند و در اظهارات رئیس مجلس برای مسدودسازی صحبت از کلاه‌برداری شده است. عده‌ای هم نظر مخالف دارند و معتقدند اگر به واسطه کلاه‌برداری اقدام به مسدودسازی کنیم، باید درگاه‌های بانکی را نیز مسدود کنیم، چون پرونده‌های زیادی در قوه قضاییه دارند.

کلاه‌برداری به واسطه نبود قوانین شکل می‌گیرد

 سرهنگ رامین پاشایی سخنگو و معاون اجتماعی پلیس فتا در گفتگو با گسترش نیوز گفت: قوانین و مقررات مشخص برای رمزارزها ندایم. به این واسطه کلاه‌برداری می‌شود. جمع کثیری در بازار ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده‌اند. در یک صرافی فردی بیش از ۸ میلیارد تومان سرمایه دارد.

پاشایی_پلیس _فتا

چرا شاهد کلاه‌برداری در حوزه رمزارزها هستیم؟

پاشایی تأکید کرد: در حوزه رمزارزها باید قوانین مشخص باشد. بهتر برای مدتی محدودیت اجرا شود و بانک مرکزی به چند صرافی مجوزهای لازم را ارائه کرده است. شاهد افزایش جرائم سایبری در حوزه رمزارزها هستیم. این کلاه‌برداری‌ها هم به دلیل نبود زیر ساخت در کشور و وجود واسطه‌ها هست.

اطلاع‌رسانی پلیس فتا در خصوص صرافی کریپتولند

وی افزود: به طور مثال پیرامون صرافی کریپتولند دو هفته پیش اطلاع‌رسانی شد. الان هم در حال عودت دارایی مردم هستیم. رمزارزها هم همانند ماشین، خانه و پول نقد نوعی کلاس درآمدی هست اما در کشور ما قوانین و زیر ساخت مناسب برای این دارایی وجود ندارد. نبود قوانین و عدم آگاهی کاربران مسیر را برای مجرمان سایبری هموار می‌کند.

فعالیت بانک‌های خارجی باید در چارچوب قانون باشد

سخنگو و معاون اجتماعی پلیس فتا ضمن اشاره به بحث مقایسه جرائم بانکی و کلاه‌برداری‌های حوزه رمزارزها گفت: بانک‌ها در داخل کشور فعالیت دارند و زیرساخت‌های لازم در کشور وجود دارد. در خصوص رمزارزها فعالیت بانک‌های خارجی مطرح هست. بحث صلاحیت‌های سرزمینی و بین‌المللی باید مدنظر باشد. اگر بانک یا سازمانی قصد انجام معاملات در خاک کشور ما را دارد، باید قرارداد و توافق‌نامه داشته باشد. این روند باید در چارچوب رسمی و قانونی انجام شود.

نیازمند اندکی محدودیت هستیم

پاشایی در پایان تأکید کرد: بانک مرکزی به چند صرافی برای مبادلات و خرید کالا مجوز رمزارز داده است. حدود ۱۲ میلیون نفر در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کنند. در شرایط فعلی با حجم بالای پرونده‌ها مواجه هستیم. باید اندکی محدودیت ایجاد شود تا با ورود مجلس و تصمیم نهایی شرایط مناسب ایجاد شود. نهادهای اجرایی و نظارتی نیز باید در این حوزه نظرات خود را ارائه کنند. با تصمیم جمعی به قوانین صحیح و شفاف می‌رسیم.

نکته پایانی در خصوص شگردهای کلاه‌برداری

شگردهای کلاه‌برداری در بازار ارزهای دیجیتال متنوع هست و مجرمان هر روز روش جدیدی را ابداع می‌کنند. تا به امروز مرسوم‌ترین روش کلاه‌برداری در بازار ارزهای دیجیتال کلاه‌برداری به شیوه پانزی، ایردراپ، کیف پول‌های تقلبی، صفحات جعلی و فیشینگ، تیم‌های پشتیبانی تقلبی، اهدای رایگان ارزهای دیجیتال، استخراج با موبایل و کامپیوترهای خانگی و فروش توکن بی‌ارزش هست. در شرایط فعلی استخراج رمزارز تا پایان شهریور ماه حتی برای کسانی که مجوز فعالیت دارند، با دستور مستقیم رئیس‌جمهوری ممنوع شد. امیدواریم این چند ماه همراه با روش‌هایی برای جبران خسارت فعالان این حوزه باشد و هر چه زودتر با قانون‌گذاری و ایجاد مصوبه‌های لازم در بازار ارزهای دیجیتال شفافیت ایجاد شود تا سرمایه‌گذاران کمتر آسیب ببینند. مردم در ایران به دنبال فعالیت شفاف و قانونی در حوزه ارزهای دیجیتال هستند و در کنار قانون‌گذاری مسئولان باید با راهکارهایی دانش و آگاهی مردم را بالا ببرند تا شاهد تکرار تجربه‌های تلخی مثل بازار سرمایه در بازار ارزهای دیجیتال نباشیم.

 

ارسال نظر