|
کدخبر: 175102 شاپور پشابادی

در رویداد صدتکاپوی صادراتی مطرح شد:

جذب سرمایه دو میلیون دلاری برای شرکت‌های استارتاپی

اتاق بازرگانی تهران و دانشگاه صنعتی امیرکبیر، امروز اولین جلسه از رویداد «صدتکاپوی صادراتی» را برگزار کردند. ارائه آموزش‌های لازم، استفاده از راهنمایی و مشاوره شرکت‌های باتجربه و جذب سرمایه‌گذار، سه هدف مهم صدتکاپوی صادراتی است.

اقتصاد جذب سرمایه دو میلیون دلاری برای شرکت‌های استارتاپی

اتاق بازرگانی تهران و دانشگاه صنعتی امیرکبیر مدرسه کسب و کار مشترکی (تکاپو) راه اندازی کرده‌اند. آنها در این راستا اولین جلسه از رویدادی به نام صد تکاپوی صادراتی را در سالن امین‌الضرب اتاق بازرگانی تهران برگزار کردند. در این نشست که با حضور شخصیت‌هایی از چند شرکت مطرح و شناخته شده این حوز و نیز مقامات مدرسه کسب و کار برگزار شد اهداف و برنامه‌های رویداد تشریح شد.  

تکاپوی-صادراتی-۲

سه هدف رویداد

علی ذواشکیانی، معاون علمی مدرسه کسب و کار اظهار داشت: «در دانشگاه‌ های نسل چهار که مدرسه کسب و کار هم از آن جمله است هدف اصلی عبارت است از ایجاد تحول در فضای کسب و کار. بنای این نوع دانشگاه‌ها بر اتاق فکر و تربیت نیرویی مبتنی است که رهبری کسب و کارها را به عهده می‌گیرند. رهبر یک کسب و کار مسیر را تغییر می‌دهد. مدرسه در راستای هدف خود، برنامه‌هایی را تعریف می‌کند که بتواند به طور جدی و قابل اندازگیره‌گیری بر کل اکوسیستم کسب و کار تاثیر بگذارد. هدف پروژه صد تکاپوی صادارتی آن است که امسال صد شرکت استارتاپی را صادرات‌محور کنیم و در طول سال‌های بعد، کشور را از میلیاردها دلار درآمد ناشی از توسعه استارت‌آپ‌های صادرات‌محور بهره‌‌مند کنیم. قصد داریم در سال‌های آینده این تعداد را به حداکثر برسانیم. تلاش می‌شود کسب و کارهای استارتاپی، امیدوار شوند و بتوانند ایده فنی خود را با سرمایه‌گذار به اشتراک بگذارند. شرکت‌های حاضر در رویداد، شرکت‌های دانش‌بنیانی هستند که محصولی تثبیت ‌شده دارند. در مرحله بعد بررسی می‌شود تا مشخص شود که شرکت‌ها، در مسیر صادرات چه مشکلات و کاستی‌هایی دارند. در مرحله بعد، شرکت‌ها وارد مرحله آموزشی سه‌ماهه می‌شوند».

دو میلیون سرمایه تعهد شده است

وی افزود: «البته بعضی شرکت‌ها به آموزش چندانی نیاز دارند. آنها بیشتر به مربی نیاز دارند تا بتوانند صادراتی شوند. در واقع آنها برای ثب شرکت، حفظ حقوق ماکیت معنوی، گرفتن مجوزهای صادراتی، توزیع کالا و محصول و تبلیغ آن در کشور مقصد به شرکت‌هایی نیاز دارند که بتوانند در این زمینه به آنان کمک. در نهایت بعضی شرکت‌ها هم به جذب سرمایه نیاز دارند. تاکنون حجم سرمایه تعهد شده ۲ میلیون دلار است اما امیدواریم در ادامه، حجم سرمایه‌گذاری به حدود پنج میلیون دلار برسد. در مجموع در سه بعد علمی، مشاوره‌ای و مالی به شرکت‌ها کمک می‌شود».

مهدی ایثاری نیا، معاون توسعه زیست بوم موسسه برکت هم اظهار داشت: «برکت یکی فعال‌ترین موسسات در حوزه سرمایه گذاری اکوسیستم کسب و کار بوده است. این شرکت در چند سال گذشته از بیش از ۳۰۰ کسب و کار حمایت کرده است.

محمدرضا بحرینی، مدیر علمی مدرسه کسب و کار گفت: «طی سه ماه، یکسری فصول توسط مدرسین دوره آموزش داده می شود. سعی شده است که سرفصل ها کاملا عملیاتی باشد. در کنار برگزاری این دوره‌ها، راهنمایی و مربیگری را در دستور کار قرار داده‌ایم و سعی داریم که تیم‌ها از دانش شرکت‌های باسابقه صادراتی بهر‌ه‌مند شوند».

موفقیت زیرساخت می‌‌خواهد  

سدیفی، مدیر عامل شرکت ۱۰۰ استارتاپ اظهار داشت: «هدف و فلسفه وجودی شرکت ۱۰۰ استارپ آن است که بعضی مسائل حل نشده در مسیر توسعه استارت‌آپ‌ها را برطرف کنیم. سعی داریم بازیگران مختلف را گرد هم آوریم تا هم‌افزایی اتفاق بیفتد. تاکنون ۱۵ رویداد برگزار کرده‌ایم. در شرکت خود حدود ۹۰ میلیارد تومان تعهد سرمایه‌گذاری برای تیم‌های نوآور ایحاد کرده‌ایم. در نظر کار داریم کار در حوزه‌ها و استان‌های مختلف ادامه دهیم. رفع نیاز شرکت‌هایی که محصولشان قابللیت صادراتی دارد یا ذاتا برای خارج از کشور تعریف شده، یکی از اولویت‌های اساسی ماست.

تجارب شیرین و موفقت‌آمیز

 سدیفی گفت: «رفع مسائل تیم‌ها یکی از اولویت‌های ما بوده است. یکی از کاستی‌ها آن بود که شرکت‌ها به دنبال صادرات محصول خود نبودند. آنها به هیچ عنوان درگیر مسائل مالی مربوط به صادرات نمی‌شدند. در این سال‌ها کمک کردیم که تیم‌ها بتوانند صادرات داشته باشند. برای مثال یکی از تیم‌ها به کمک ما توانست کالای خود را با حاشیه سود ۴۰ درصد از چین به آمریکا صادرت کند. تا زمانی که دغدغه صادرات نداشته باشیم اتفاق خاصی نمی‌افتد. در همین راستا تلاش کردیم شرکت‌های باتجربه مشابه را کنار هم قرار دهیم تا شرکت‌های نوپا اعتماد به نفس پیدا کنند و به بازار بین‌المللی وارد شوند. به کمک مدرسه تکاپو، بازیگران دیگر را هم شناسایی کردیم. باید دانست که یکشبه نمی‌توان به موفقیت رسید چون به زیرساخت‌های زیادی نیاز است و برای مثال مستلزم پرداخت هزینه بالایی برای تحقیق و پژوهش است که شرکت‌های کوچک و متوسط از عهده آن برنمی‌آیند. خوشبختانه اطلاع‌رسانی به خوبی انجام شده و تصور می‌کنم که در ادامه، شرکت‌های بیشتری به ما ملحق می‌شوند».

شرکت‌ها باید بین‌الملی باشند

فواد دولت‌آبادی، مدیر امور بین‌الملل شرکت شناسا اظهار داشت: «به عنوان اولین شرکت خصوصی سرمایه‌گذار فعالیت خود را در سال ۹۰  آغاز کرده‌ایم. در این رویداد پایگاه مناسبی برای تحقق اهدافی است که شرکت‌هایی مثل ما دنبال می‌کنند و امیدواریم نتایج این همکاری به زودی قابل مشاهده شود».

محمود محمدی، مدیر سرمایه‌گذاری شرکت توسعه سرمایه‌گذاری توسعه کسب و کار سپهر گفت: «مجموعه ما در واقع حکم نوعی باشگاه برای مدیران خصوصی، دولتی کنونی و سابق و رسانه‌ها را دارد و سعی داریم صدای این حوزه باشیم. این مجموعه از دل شبکه‌های اجتماعی فیلترشده، زاده شد. جمع ما در حال حاضر به بیش از ۷۵۰ نفر رسیده است و سعی داریم در حین رشد تدریجی اما مستمر بر کیفیت کار خود بیفزاییم».

سرمایه‌گذاری به شرط توانمندی

مهدی ایثاری نیا گفت: «بیش از ۵ سال است که در حوزه فناوری و نوآوری و اکوسیستم آن فعالیت می‌‌کنیم. علاوه بر حوزه سرمایه‌گذاری در زمینه تمهید زیرساخت‌ها فعالیت داریم. از طریق نهادها و صندوق‌هایی که تاسیس کرده‌ایم سرمایه‌گذاری‌های بسیاری انجام داده‌‌ایم. با مشارکت بازیگران دیگر مراکز نوآوری را در بسیاری از نقاط کشور دایر کرده‌ایم. مدل سرمایه‌گذاری خطرپذیر باعث می‌شود که تیم‌ها بتوانند ایده‌های خوب را با سرمایه‌گذار را به اشتراک بگذارند. محدودیت‌های مختلف مثل تحریم و نیز عدم اگاهی باعث شده است نتوانیم از ظرفیت‌های فراوانی که وجود دارد بهره‌برداری کنیم. ایده‌ال آن است که شرکت‌ها، بین‌المللی شوند. روی ۳۰ شرکتی که پتانسیل صادرات داشته‌اند سرمایه‌گذاری کردیم. حداقل ۱۰ مورد از آنها به صادرات رسیده‌اند. حوزه فعالیت‌ شرکت‌ها بسیار گسترده است. برای مثال در حوزه گردشگری و سلامت، فعالیت کرده‌ایم. کرونا باعث شد که ظرفیت رشد تعدادی از شرکت‌ها کاهش یابد. به این قبیل برنامه‌ها رغبت داریم.  آمادگی داریم دست‌کم یک میلیون سرمایه‌گذاری کنیم. اگر تیم‌ها خوب و توانمند باشند آمادگی سرمایه‌گذاری داریم. به نظر ما اصل ماجرا، بحث سرمایه‌گذاری است. امیدواریم با جلب همراهی دیگران حداقل ۵ میلیون سرمایه گذاری داشته باشیم».

فواد دولت‌آبادی از شرکت شناسا گفت: «ذات استارت آپ‌ها، کم‌تجربگی و حمایت است.  آگاهی از این قبیل نیازها باعث شد که در شناسا اقدامات متعددی را اجرایی کنیم. برای مثال در کشورهایی مثل عمان و ترکیه، ارتباطاتی ایجاد کرده‌ایم و شرکت‌های دیگر می‌توانند از پایگاه‌های ایجاد شده بهره‌ممند شوند. از طرف دیگر، بودجه سرمایه‌گذاری اختصاص داده‌ایم و می‌توانیم روی تیم‌های منتخب این رویداد حمایت کنیم. رویداد کنونی، فرصت مغنتمی است و امیدواریم شرکت‌ها از آن بهره لازم را ببرند».

فواید تعامل نخبگان با خارج از کشور

دولت‌آبادی اظهار داشت: «مهاجرت نخبگان کاملا منفی نیست و فرصت هایی هم در دل خود دارد. صادرات دانش می تواند فوایدی داشته باشد. برای مثال نخبه ها می توانند دانشکاه ها و فضای داخلی را به هم متصل کنند. سلامت یکی از موصوعاتی اساسی است که استارت اپ های ایرانی مدنظر قرار داده‌اند. موفقیت در گرو آن است که باید با زبان و فرهنگ کشورهای دیگر آشنایی داشت. رقابت در بازار کشورهای همسایه بسیار سخت است. باید به سمت صادرات به خصوص بازار کشورهای همسایه حرکت کرد».

محمد تقی بانکی ریس مدرسه کسب و کار تکاپو گفت: «این مدرسه در سال ۹۸ تاسیس شد. برنامه‌ریزی و تدوین برنامه‌های موردتایید اتاق و جامعه از جمله اهداف مدرسه است. فهم بیشتر از فضای صادرات یکی از دغدغه‌های جامعه بوده که توسط مدرسه رصد شده است و دنبال عملیاتی کردن آنها باشیم. تامین و حمایت و بررسی سوالات مختلفی که در جامعه مطرح است وظیفه مدرسه است. نقش موسسه در نهایت اموزش است».

ایثاری‌نیا گفت: «نوآوری و خلاقیت را دو مولفه مهم می‌دانبم، بنابراین در تعریف استارتاپ‌ها حوزه گسترده‌ای را تعریف کرده‌ایم و برداشت ما از این مفهوم ممکن است با تعاریف رسمی تفاوت داشته باشد. تلقی من این است که اگر نیاز تیم‌ها ۱۰۰۰ تا ۵۰۰ هزار دلار باشد و بتوانند صلاحیت خود را نشان دهند سرمایه‌گذاران به شدت راغب‌مند و علاقه‌مند هستند. دو میلیون دلار تعهد داده شده است و امیدواریم بتوانیم در ادامه آن را به ۵ میلیون برسانیم. بین ۸۰ تا ۱۳۰ میلیارد دلار ظرفیت صادرات به کشورهای همسابه وجود دارد که فقط ۱۰ درصد آن محقق شده است. ابتدا باید بر کشورهای همسایه تمرکز کرد».

محمدرضا بحرینیان، مدیر موسسه توسعه کسب و کار آبان و مسئول علمی برنامه گفت: «دوره تخصصی و توانمندسازی صادرات، تعریف شده است. مدرسان باتجربه و دانشگاهی، طی سه دوره آموزش می‌د‌هند. ۵۰ ساعت محتوای حضوری به صورت حضوری و مجازی تدریس می‌شود. شرکت‌ها ممکن است نیازمند یکسری خدمات مشاوره باشند، بنابراین مشاوره‌دهی و شناخت بیشتر بازارهای هدف و تجارت، هم یکی از اهداف ماست. از ابتدای خرداد، توانمندسازی را شروع می‌کنیم و تا شهریور ماه ادامه خواهیم داد».

 

ارسال نظر