|
کدخبر: 174304 رویا رئیسی

گفت‌وگوی گسترش نیوز با تحلیلگر و متخصص بازار رمزارزها:

ریزش بازار ارزهای دیجیتال تا کی ادامه دارد؟

به نظر می‌رسد که جو روانی حاکم بر بازار ارزهای دیجیتال هست و کوین‌های بی ارزشی مثل شیبا و دوج کوین بی دلیل بالا رفته‌اند. این روند سرمایه‌گذاران را به سمت خروج نقدینگی سوق داده است.

اقتصاد ریزش بازار ارزهای دیجیتال تا کی ادامه دارد؟

تصمیمات اخیر چین و امریکا برای افزایش سخت‌گیری‌ها در خصوص ارزهای دیجیتال روند بازار را نزولی کرد. این معاملات بیش از ۸ درصد افت را تجربه کردند. چینی‌ها به دنبال قوانین جدی‌تر برای ارزهای دیجیتال هستند. بیت کوین در روزهای گذشته هم افت قیمت داشت و در شرایط فعلی بیش از ۴۰ درصد از قیمت تاریخی خود فاصله گرفته است. ریزش تنها برای سرمایه‌گذاران بیت کوین نبود و در ارزهایی مثل اتریوم و دوج کوین نیز این شرایط را شاهد بودیم. همراه با چین آمریکا نیز به دنبال ممنوعیت فعالیت رمزارزهای غیرقانونی هست.

تأثیر اظهارات ایلان ماسک بر اصلاح بازار رمزارزها

خیلی‌ها اظهارات ایلان ماسک را نیز بر روند بازار ارزهای دیجیتال تأثیرگذار می‌دانند. ایلان ماسک به تازگی گفت؛ شرکت خودروسازی تسلا ممکن بیت‌ کوین‌های خود را به دلیل تأثیرات زیست‌محیطی بفروشد. در نتیجه همراه با ترس تازه‌واردها و فروش بیت کوین‌ها توسط آن‌ها ریزش تاریخی در بازار رقم خورد. قدیمی‌های بازار در این فرصت ارزهای خود را حفظ کردند و منتظر آینده بازار هستند. فراموش نکنید که ایلان ماسک یکی از بزرگ‌ترین حامیان ارزهای مجازی در جهان است و پیش از این شرکت تسلا، ۱.۵ میلیارد دلار بیت کوین خرید.

قانون‌گذاری کابوس ارزهای دیجیتال می‌شود؟

در هر صورت تصمیم‌های اتخاذ شده از غرب و شرق این کره خاکی بر بازار ارزهای دیجیتال تأثیر گذاشته است. بعد از چین و امریکا در خیلی از کشورها از جمله ترکیه و ایران نیز اظهارنظرهای متفاوتی در خصوص معاملات رمزارزها منتشر شد. برخی از مقامات رسمی کشورها اعلام کردند که فعالیت رمزارزها با محدودیت همراه خواهد شد. روند قانون‌گذاری بازار رمزارزها نیز بر شرایط بازار ارزهای دیجیتال تأثیر گذاشته است. نکته جالب این هست که هم‌زمان با ریزش چشمگیر بازار رمزارزها، صرافی‌های جهانی در بخش معاملات آتی دچار اختلال شدند. در روزهای گذشته ۱۰ هزار و ۵۲۵ بیت‌کوین در بخش معاملات آتی لیکوید شدند و شاهد اختلال در روند صرافی‌های بزرگ مثل بایننس و کوین‌بیس بودیم.

ریزش آلت کوین بیشتر از بیت کوین بود

حمید خادمی تحلیلگر و متخصص بازار رمزارزها در گفتگو با گسترش نیوز گفت: نوسانات اخیر در بازار ارزهای دیجیتال دلایل مختلفی دارد و تنها به واسطه تصمیم چین و امریکا شاهد ریزش در بازار نبودیم. رشد آلت کوین‌ها و کاهش سلطه بیت کوین در بازار این شرایط را به وجود آورد. حجم زیادی از سرمایه‌ها وارد آلت کوین‌ها شده بود. در این زمان باید تعادلی ایجاد می‌شد که دارایی‌ها از آلت کوین‌ها به بیت کوین‌ها برگردد. در نتیجه ریزش آلت کوین‌ها بیشتر از بیت کوین بود. ریزش ۷۰ درصدی آلت کوین‌ها رقم خورد.

اصلاح بازار کوتاه‌مدت خواهد بود؟

خادمی تأکید کرد: جو روانی حاکم بر بازار هست و کوین‌های بی‌ارزشی مثل شیبا بی‌منطق بالا می‌روند. این روند سرمایه‌گذاران را به سمت خروج نقدینگی سوق داد. هر زمان آلت کوین‌ها سود شدید داشته باشند، نقدینگی زیادی از بازار خارج خواهد شد. این خروج نقدینگی حباب ارزها را نیز از بین می‌برد. این روند اصلاح طبیعی هست و برای بیت کوین این اصلاح کوتاه‌مدت خواهد بود. بیت کوین روند صعودی خود را همراه با اصلاح ادامه می‌دهد. در حالی که وضعیت آلت کوین‌ها به این صورت نیست.

باید حباب آلت کوین‌ها از بین برود

وی افزود: کوین‌ها در بازار ارزهای دیجیتال آینده کاربردی و تریدری دارند. ممکن یک ارز در آینده کاربرد داشته باشد اما قیمتش رشد نکند. دوج کوین در حقیقت کاربردی ندارد اما رشد کرده است. حباب آلت کوین‌ها باید در شرایط فعلی از بین برود.

سرمایه‌گذاران در این شرایط چه کنند؟

این تحلیلگر و متخصص بازار رمزارزها در ادامه گفت: در شرایط فعلی به سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال توصیه می‌کنم، به جای خرید آلت کوین‌ها دنبال خرید بیت کوین باشند.

غیرمتمرکز بودن بازار رمزارزها شعاری بیش نیست

خادمی در پایان خاطرنشان کرد: بازار رمزارزها بدون دخالت و کنترل دولت‌ها نیست و این‌گونه صحبت‌ها شعاری هست. اگر تنها یک مزرعه ماینیگ در چین هش ریتش کم شود، ارزش بیت کوین نیز کم خواهد شد. غیرمتمرکز بودن در حد شعار هست. بازار به صورت کلی رو به رشد هست اما خارج از تصمیم‌گیری دولت‌ها نیست.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها