|
کدخبر: 173661 رویا رئیسی

اختصاصی گسترش نیوز:

با این روش‌ها در بازار رمزارزها کلاهبرداری می‌کنند!

بازار ارزهای دیجیتال جذاب هست اما باید درباره ریسک‌های این بازار آگاه باشیم. بزرگ‌ترین ریسک بازار رمزارزها مواجه با افراد کلاه‌بردار هست.

اقتصاد با این روش‌ها در بازار رمزارزها کلاهبرداری می‌کنند!

در کنار شکل‌گیری بازارهای نوپا بدون شک باندهای کلاه‌برداری هم شکل می‌گیرد. در بازار رمزارزها هم هم‌زمان با آغاز به کارش شاهد فعالیت افراد سودجو و کلاه‌بردار بودیم. سارقان دارایی دیجیتال از دانش کم افراد استفاده می‌کنند و سرمایه مردم را به غارت می‌برند. دقت در سرمایه‌گذاری و عدم اعتماد به کاربران ناشناخته نکته مهمی است که دارایی شما را حفظ می‌کند. در این گزارش همراه ما باشید تا شما را با روش‌های کلاه‌برداری دیجیتال آشنا کنیم. برای شناخت بیشتر شما چند نمونه کلاه‌برداری واقعی که خوشبختانه توسط پلیس فتا دستگیر شده‌اند را نیز جمع‌آوری کرده‌ایم.

روش‌های کلاه‌برداری در بازار رمزارزها

کلاه‌برداری در بازار ارزهای دیجیتال متنوع هست و سارقان با هوش سیاه خود هر روز روش جدیدی را ابداع می‌کنند. روش‌هایی که برخی اوقات فریبنده هستند و افراد با طمع به دام این افراد می‌افتند.

کلاه‌برداری به شیوه پانزی

در این ترفند سود هایی به سرمایه‌گذاران داده می‌شود که از بهره‌های متعارف به طرز غیرعادی بالاتر است. در این روش سودی که از فعالیت اقتصادی واقعی به دست نمی‌آید و سود از پول خودشان یا از پول دیگر سرمایه‌گذاران به آن‌ها پرداخت می‌شود. برای سودآوری به افراد گفته می‌شود، دوستان و نزدیکان خود را هم وارد سیستم کنند.

ایردراپ

در این روش تعدادی سکه یا توکن با هدف آگاهی‌بخشی و در حقیقت فریب کاربران به کیف پول‌های رمزارزی آن‌ها ارسال می‌شود. با این روش کیف پول شما را هک می‌کنند.

کلاهبرداری_دیجیتال

صرافی‌ها و کیف پول‌های تقلبی

در دنیای ارزهای دیجیتال صرافی‌های متقلبی ‌شکل می‌گیرد که یک ‌شبه به‌ وجود می‌آیند و ناپدید می‌شوند. گاهی نیز شما پول به حساب خود در صرافی واریز می‌کنید اما صرافی‌های نامطمئن، کارمزدهای هنگفت از شما می‌گیرند یا برداشت پول را بسیار دشوار می‌کنند.

صفحات جعلی و فیشینگ

این روش همانند جعل آدرس سایت بانک‌ها هست و فرد کلاه‌بردار آدرسی را به شما می‌دهد که همانند سایت‌های اصلی است اما در حقیقت آدرسی تقلبی هست که برای دستیابی به اطلاعات شما و هک سایر حساب‌های شما کاربرد دارد.

تیم‌های پشتیبانی تقلبی

در این روش افراد کلاه‌بردار خود را مشاور صرافی معرفی می‌کنند و از شما اطلاعات حساب یا رمزعبور کیف پول الکترونیک را می‌خواهند.

اهدای رایگان ارزهای دیجیتال

در این روش فرد کلاه‌بردار برای خود صفحه‌ای با عنوان و تصویر افراد مشهوری چون ایلان ماسک طراحی می‌کند و در زیر پست‌های واقعی این افراد سرشناس وعده ارز دیجیتال رایگان می‌دهد. در نهایت هم با این ادعا که و اگر ۰.۱ بیت کوین به آدرس آنها ارسال کنید، ۰.۲ بیت کوین (دو برابر) دریافت خواهید کرد، ارزهای افراد را می‌گیرند.

 استخراج با موبایل و کامپیوترهای خانگی

به صورت کلی استخراج کار آسانی نیست و اغلب نرم‌افزارهای استخراج با موبایل یا کامپیوتر خانگی در حقیقت کارایی ندارند. مهم کارایی نرم‌افزارها نیست، خیلی از این نرم‌افزارها برای هک و دسترسی به اطلاعات شخصی شما طراحی شده اند.

فروش توکن بی‌ارزش

همه توکن های موجود در بازار ارزشمند نیستند و برای شناخت آنها باید دانش کافی داشته باشیم. افراد کلاه‌بردار با بازاریابی پروژه‌ای جعلی را آغاز می‌کنند و یک ارز دیجیتال (توکن) بی‌ارزش را به افراد ناآگاه می‌فروشند. به این نوع کلاه‌برداری، کلاه‌برداری عرضه اولیه کوین (ICO) هم می‌گویند.

معرفی چند کلاه‌برداری در ایران

در ایران خوشبختانه پلیس فتا به خوبی عمل کرده است و چندین شکایت در حوزه ارزهای دیجیتال پایان یافته است. در ادامه با چند کلاه‌برداری که رسانه‌ای شده‌اند، آشنا می‌شوید.

سرقت ارز دیجیتال به ارزش سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال

در این پرونده فرد مالباخته به واسطه شبکه اجتماعی اینستاگرام با شخصی که مدعی فعالیت در حوزه ارزهای دیجیتال بود، آشنا می‌شود. فرد کلاه‌بردار با جلب اعتماد وی به اطلاعات این فرد دسترسی پیدا کرده بود. با شناسایی و دستگیری این کلاه‌بردار در شرق تهران مشخص شد که متهم حدود سه میلیارد و پانصد میلیون ریال ارز دیجیتال از این فرد مالباخته، کلاه‌برداری کرده است.

کشف پرونده سرقت ارزهای دیجیتالی به ارزش بالغ بر ۱۵ هزار دلار

در این پرونده فرد تمام دارایی خود را بدون شناخت و به طمع کسب سود از بازار رمزارزها به این بازار آورد اما فردی با دسترسی به رمز کیف پول الکترونیک وی موفق به سرقت بیت کوین‌ها شد. متهم این پرونده هم با سختی‌های زیاد دستگیر شد اما پایان همه پرونده‌ها خوش نیست.

روش‌های برای ایمن نگه‌داشتن کیف پول دیجیتال

در پرونده‌های ذکر شده، به کیف پول الکترونیکی اشاره کردیم. اگر نگران امنیت کیف پول الکترونیکی خود هستید. این چند روش را فراموش نکنید. با رعایت این روش‌ها مطمئناً امنیت شما در بازار ارزهای دیجیتال افزایش خواهد یافت.

از یک اتصال امن اینترنت استفاده کنید.

مراقب سرویس‌های آنلاین باشید.

از نرم‌افزار آنتی‌ویروس و به روز استفاده کنید.

وارد لینک‌های ناشناخته یا مشکوک نشوید.

مقادیر کمی برای مصارف روزمره در کیف پول نگه دارید.

از کیف دیجیتال خود نسخه پشتیبان تهیه کنید.

رمزی ایمن و مطمئن برای کیف پول دیجیتال خود انتخاب کنید.

هرگز گذرواژه خود را فراموش نکنید.

از کیف پول آفلاین یا سخت‌افزاری برای پس‌انداز استفاده کنید.

نرم‌افزار خود را به روز نگه دارید.

چند راهکار برای در امان ماندن در فضای ارزهای دیجیتال

اگر ایمنی کیف پول خود را حفظ کردید، به معنای در امان ماندن از کلاه‌برداری نیست. بهتر به نکات زیر نیز توجه کنید.

در مورد دارایی‌های دیجیتال خود در اینترنت صحبت نکنید.

اطلاعات شخصی را در اینترنت به نمایش نگذارید.

برای اکانت‌های دارایی دیجیتال خود ایمیل‌های جداگانه تعریف کنید.

از مدیریت رمز عبور مانند LastPass یا ۱password استفاده کنید.

از برنامه‌های تائید دومرحله‌ای مانند Google Authenticator یا Authy استفاده کنید.

یک PIN برای اکانت گوشی خود تنظیم کنید.

رمز عبور را برای کامپیوتر و تلفن خود تنظیم کنید.

اطمینان حاصل کنید که وارد سایت‌های قانونی می‌شوید.

ایمیل افراد ناشناس را باز نکنید. اگر هم باز کردید، لینک‌های موجود در ایمیل این افراد را باز نکنید.

چگونه می‌توانیم یک پروژه کلاه‌برداری را تشخیص دهیم؟

در نهایت فراموش نکنید که باید در این بازار دانا باشید. برای موفقیت در بازار رمزارزها باید توان تشخیص پروژه‌های کلاه‌برداری را داشته باشید. برای این شناخت چند راهکار به شما معرفی می‌کنیم.

وایت پیپر

وایت پیپر موضوع مهم در پروژه‌ها هست. مطالعه وایت پیپر به شما کمک می‌کند. اگر وایت پیپر کپی شده در پروژه‌ای دیدید بی‌شک این پروژه هم کلاه‌برداری هست.

سودهای عجیب و مادام‌العمر

وعده سود زیاد و مادام‌العمر نشان دهنده، پروژه کلاه‌برداری هست.

افراد تیم

پروژه‌های کلاه‌برداری بنیان‌گذار مشخصی ندارند و اعضا تیم‌ آن نیز ناشناس‌اند.

عدم وجود یک محصول و یا کاربرد واقعی

پروژه‌هایی که تنها پشتیبان تئوری دارند، احتمالاً محصول نهایی خیالی دارند و تنها با قصد کلاه‌برداری ایجاد شده‌اند.

 

  • ناشناس ارسالی در

    ما هنوز اندر خم یک کوچه این بازار رمزدار و ولش کن،سهام عدالت هم یک سرگرمی است بر ای من عوام.

ارسال نظر