|
کدخبر: 173432 رویا رئیسی

رئیس هیئت‌مدیره انجمن بلاک‌چین در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

بانک مرکزی کابوس فعالان رمزارز می شود؟

کاربران ایرانی چند سالی هست که با ارزهای دیجیتال آشنا شده‌اند اما هنوز قانون جامع و مشخصی در این‌ باره وضع نشده است.

اقتصاد بانک مرکزی کابوس فعالان رمزارز می شود؟

بارها مراجع مختلفی فعالیت صرافی‌های ارز دیجیتال در ایران و همچنین معامله رمز ارزها را غیرقانونی اعلام کرده‌اند. در روزهای اخیر هم رئیس مجلس خواستار بسته شدن درگاه پرداخت الکترونیک این صرافی‌ها شد.

در روزهای اخیر خبر مسدودسازی درگاه پرداخت صرافی‌های عرضه‌کننده رمز ارز فعالان این حوزه را نگران کرده است. اگر چه هنوز بانک مرکزی این تصمیم را اجرایی نکرده است اما باید به فکر دغدغه فعالان و سرمایه‌گذاران این حوزه باشیم. خطر تصمیم‌های لحظه‌ای بیشتر از خطر معاملات بدون قانون هست. مجلس بیش از ۲ سال هست که به بحث رمز ارزها ورود کرده است. تا این لحظه ماحصل این ۲ سال، یک گزارش از سوی کمیسیون اقتصادی و ۲ دستور از سوی مجتبی توانگر رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس و محمدباقر قالیباف رئیس مجلس هست. البته گزارش کمیسیون اقتصادی هنوز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرائت نشده است.

سپهر محمدی، رئیس هیئت‌مدیره انجمن بلاک‌چین در گفت‌وگو با گسترش نیوز گفت: مسدودسازی صرافی‌ها در دستور کار نیست و صحبت از درگاه پرداخت صرافی‌ها شده است. صرافی‌های رمزارز کار غیرقانونی نمی‌کنند و بانک مرکزی هم به دنبال ایجاد اختلال در صرافی‌ها نیست. بانک مرکزی از ارائه خدمات درگاه پرداخت به صرافی‌ها خودداری می‌کنند. بر اساس این ابلاغیه‌ای که روز چهارشنبه هفته گذشته به تشکل‌های علمی و صنفی فعال در حوزه ارزهای دیجیتال اعلام شد، درگاه پرداخت آن‌ها تا ۱۰ روز آینده بسته خواهد شد.

محمدی

بیش از ۵۰ هزار امضا به ریاست جمهوری ارسال می‌شود

محمدی اظهار کرد: صرافی‌های رمزارز، انجمن بلاک چین، انجمن فین تک، نظام صنفی رایانه‌ای کشور به این موضع اعتراض کرده‌اند و از طریق دفتر رئیس مجلس و دفتر کمیسیون اقتصادی مجلس اعتراض خود را اعلام کرده‌ایم. به دنبال افزایش این مدت ۱۰ روزه به ۳ ماه هستیم. همچنین خواستار مشخص شدن کارگروهی توسط رئیس‌جمهوری هستیم تا نحوه اجرایی کردن تبصره بند یک مصوبه مردادماه سال ۱۳۹۸ هیئت‌وزیران تبیین شود. فراخوانی نیز توسط انجمن بلاک چین ارائه شد که از فعالان بازار خواستیم با امضا به کارگاه بپیوند. از دیروز تا به این لحظه بیش از ۵۰ هزار امضا جمع‌آوری شده است.  ۵۰ هزار امضای روز اول را تحویل دفتر رئیس‌جمهوری خواهیم داد. فراخوان ما یک‌ماهه هست و بعد از نهایی شدن نیز نسخه بعدی را به دفتر رئیس‌جمهوری ارسال خواهیم کرد.

هشدار در خصوص تبعات امنیتی و اقتصادی مسدودسازی

وی افزود: بحث رمزارزها همانند موضوع پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی هست. فعالان این صنعت به صورت خودجوش فعال هستند. اگر با این فعالین برخورد شود، نقطه رقابتی با صرافی‌های بین‌المللی نخواهیم داشت. در شرایط فعلی امکان مبادلات ریالی داریم. همچنین در مبادلات امنیت شکل گرفته است. دارایی ایرانی‌ها بر روی صرافی‌های بین‌المللی در معرض خطر تحریم قرار دارد. در نتیجه صرافی‌های ایرانی نسبت به صرافی‌های خارجی مزیت دارند. البته از نظر فنی مزیت خاصی نسبت به صرافی‌های بین‌المللی نداریم. اگر شاهد برخورد ضربتی با صرافی‌ها باشیم، میلیاردها دلار دارایی از کشور خارج خواهد شد. در اسفندماه یک روز خبر مسدودسازی بیان شد، حدود ۵۰ میلیون دلار ارز از کشور خارج شد. اگر این خبر اجرایی شود، در شرایط فعلی میلیاردها دلار ارز از کشور خارج می‌شود. در خصوص تبعات امنیتی و اقتصادی مسدودسازی درگاه‌های پرداخت هشدار می‌دهیم. نگران صدمه کاربران ایرانی و صرافی‌ها هستیم.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن بلاک‌چین تأکید کرد: در حال حاضر پلیس فتا و نهادهای ناظر بر درگاه‌ها نظارت دارند. تمامی تراکنش‌ها رصد می‌شود. اگر تراکنش تبهکارانه‌ای شکل بگیرد، از تراکنش جلوگیری می‌کنند و شرایط را مدیریت می‌کنند. مسدودسازی انجام شود، پرداخت ها از شفافیت خارج می‌شود. تراکنش‌ها به گروه‌های تلگرامی و احراز هویت نشده، وارد می‌شود. در این شرایط نهاد ناظر توان کنترل وضعیت را نخواهد داشت.

چرا با سینا استوی برخورد شد؟

محمدی در پایان ضمن اشاره به خبر دستگیری سینا استوی گفت: روز گذشته شاهد برخورد با سینا استوی بودیم. این برخورد ارتباطی با بحث صرافی‌های رمزارز شفاف و قانونی کشور ندارد. این برخورد به دلیل صدور توکن BRG توسط او بود. کارشناسان و نهادهای ضابط این توکن را فاقد اعتبار و ارزش می‌دانند. در نتیجه برخورد روز گذشته ارتباطی با صرافی سینا استوی نیز ندارد. صرافی او به زودی باز خواهد شد و مردم نگران دارایی خود نباشد.

تجربه‌های تلخ گذشته را تکرار نکنیم

رمزارزها ماهیت پیچیده‌ای دارند و به دلیل غیرمتمرکز بودن، مسئولان خیلی از کشورها با این فناوری مخالفت می‌کنند. برخلاف سایر ارزها ارزهای دیجیتال قابل‌کنترل توسط دولت‌ها نیستند. دولت‌ها به واسطه نداشتن کنترل با این فناوری مخالفت کرده‌اند و هنوز در هیچ کشوری به صورت رسمی تائید نشده است. البته نباید فراموش کرد که زبان زور کاربران را از سرمایه‌گذاری منصرف نخواهد کرد. از سویی فناوری را نمی‌توانم مسدود کرد و حتماً بعد از مسدودسازی نیز راهی برای معامله ایجاد خواهد شد. پس چه بهتر که با قوانین شفاف شرایط را مدیریت کنیم. نکته مهم این هست که در صورت بستن همه درگاه‌های موجود، خریدوفروش رمز ارز متوقف نمی‌شود و تنها پای درگاه‌های اجاره‌ای به وسط می‌آید. متأسفانه در همه این سال‌ها تا زمانی که موضوعات با بحران روبه‌رو نشده‌اند، اقدام جدی شکل نگرفته است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها