|
کدخبر: 170455

تأثیر سافت فورک‌ها بر قیمت ارزهای دیجیتال

سافت فورک در حوزه بلاک چین اتفاق بدی نیست و خیلی از شرکت‌ها نرم‌افزار، خودشان را فورک می‌کنند. این اقدام برای پشتیبانی از دو سیستم‌عامل مختلف یا برای نگهداری یک نسخه قدیمی به همراه نسخه به‌روزتر انجام می‌گیرد.

اقتصاد تأثیر سافت فورک‌ها بر قیمت ارزهای دیجیتال

اگر به دنبال اخبار رمزارزها باشید، با اصطلاحات زیادی آشنا شده‌اید. یکی از این اصطلاحات واژه فورک (Fork) هست. بله شما هم مثل همه به یاد چنگال می‌افتید اما در زمینه توسعه نرم‌افزار منظور از فورک ایجاد انشعاب یا تقسیم کردن کد به دو پروژه جداگانه است. در لغت کلمه fork اگر در جایگاه فعل استفاده شود، به معنی جداکننده یا تقسیم‌کننده است و این ویژگی در اصل یک نوع تقسیم‌کنندگی هست. در نتیجه انتخاب این نام برای این ویژگی خیلی هم دور از انتظار نیست.

در حوزه بلاک چین هم فورک مطرح هست و با فورک کردن یک پروژه در حقیقت یک کپی از آن در لحظه معینی از زمان ایجاد می‌شود و سپس بر مبنای آن یک پروژه جداگانه ساخته می‌شود. پروژه‌های رمزارز به صورت متن‌باز هستند و فورک برای افزایش سرعت و امنیت انجام می‌گیرد. البته ممکن با دلایل شخصی و گاها خودخواهانه هم این عمل انجام شود تا استخراج آسان شود.

چند نوع فورک داریم؟

فورک به دو روش هاردفورک یا سافت‌ فورک انجام می‌شود که در این متن ما برای شما از سافت فورک می‌گوییم. سافت فورک همان‌گونه که از اسمش هم پیدا هست، به معنای انشعاب نرم یا تغییر در کد هست. در نتیجه رویکرد تهاجمی ندارند.

سافت فورک چیست؟

سافت فورک نرم‌افزاری ارتقا یافته است که با نسخه‌های قدیمی نیز سازگار هست. در نتیجه شرکت‌کنندگانی که به نرم‌افزار جدید ارتقا نیافته‌اند، همچنان می‌توانند در تأیید معاملات شرکت کنند. همه شرکت‌کنندگان، چه به‌روزرسانی کرده باشند یا آن را انجام نداده باشند، به شناسایی بلوک‌های جدید و حفظ سازگاری با شبکه ادامه خواهند داد. در واقع سافت فورک یک مکانیسم آپدیت تدریجی است. در سافت فورک قوانین جدیدی اضافه می‌شوند که با قوانین قدیمی مغایرت ندارند. البته فراموش نکنید که این نوع از فورک برای اجرا شدن نیازمند این است که تعداد زیادی از استخراج‌کنندگان، دست به بروزرسانی بزنند تا تغییرات، وادار به اعمال شود.

تأثیرگذارترین فورک‌ها در درنیا رمزارزها

در دنیای رمزارزها فورک‌های تأثیرگذار زیادی را شاهد بودیم که غول‌های این حوزه حامی‌اش بودند. فورک‌هایی مثل بیت کوین کش و بیت کوین گلد تأثیرگذاری بالایی داشتند. یک فورک بزرگ می‌تواند سرنوشت یک ارز دیجیتال را برای همیشه تغییر دهند؛ آن را نابود یا قدرتش را تا سال‌ها تثبیت کنند. بیت کوین و اتریوم دو ارز دیجیتال هستند که بیشترین تجربه فورک را دارند.

معمولاً قبل از رخ دادن فورک در شبکه یک ارز دیجیتال قیمت افزایش می‌یابد، پس از آن ارزش ارز مورد نظر به دلیل تقسیم ارزش آن بین دو زنجیره کاهش می‌یابد.

سافت فورک‌ها ضرر را کاهش می‌دهند

در دنیای حقیقی عامل توزیع و انتشار پول تقلبی به دست پلیس دستگیر می‌شود اما به سختی ضرر دریافت‌کنندگان این اسکناس‌ها جبران می‌شود. در حالی که در دنیای رمزارزها این امر به لطف سافت فورک شدنی هست و ضرر به حداقل می‌رسد. برای این کار انجمن توسعه‌دهنده و نگهداری کننده یک رمز ارز باید به میدان بیاید. این انجمن در زمان بروز باگ امنیتی می‌تواند تمام معاملات انجام شده از یک تاریخ مشخص به بعد را غیر موجود اعلام کنند.

مزایای سافت فورک

سافت فورک مزایایی دارد که کاربران و سرمایه‌گذاران را کمتر نگران می‌کند. در ادامه به این مزایا می‌پردازیم.

  • سافت فورک‌ها برای کاربران مناسب‌تر است، چرا که نیازی به ارتقا جهت ماندن در زنجیره ندارند.
  • احتمال اینکه سافت فورک‌ها منجر به انشعاب در زنجیره شوند بسیار کمتر است.
  • سافت فورک تنها به موافقت استخراج‌کنندگان و اعتباردهندگان احتیاج دارد.
  • سافت فورک تنها زمانی اتفاق می‌افتد که درصد زیادی از جامعه یک کوین، با قوانین جدید موافقت کنند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها