|
کدخبر: 167636

هجوم زمین خواران برای تصرف اراضی این شهر

معاون وزیر راه با اشاره به هجوم زمین خواران برای تصرف اراضی دولتی در چابهار، گفت: با مشارکت بسیج مستضعفین برای حاشیه‌نشینان چابهاری مسکن ساخته می‌شود.

اقتصاد هجوم زمین خواران برای تصرف اراضی این شهر

مهدی عبوری در نشست با رئیس بسیج مستضعفین با بیان این که رهبر معظم انقلاب بارها در فرمایشاتشان بر حل معضل حاشیه‌نشینی به عنوان یکی از سه اولویت اصلی کشور در حوزه اجتماعی تاکید کرده اند، اظهار کرد: این در حالی است که کمتر توجه عملی به این موضوع اتفاق افتاده است. از آن جا که بیشترین میزان حاشیه نشینی در کشور به نسبت جمعیت متعلق به چابهار است، پس از سفر سال گذشته به این منطقه و جلسه با سردار سلیمانی (رئیس سازمان بسیج مستضعفین) قرار شد پروژه رفع حاشیه‌نشینی را به شکل پایلوت و با مشارکت سازمان بسیج و وزارت راه و شهرسازی شروع کنیم.

وی با یادآوری این که وزیر راه و شهرسازی هم مانند همیشه با روی گشاده و تصمیمات سازنده وارد میدان شدند، افزود: حاشیه‌نشینی در شهرستان چابهار نمود بیشتری دارد وحتی محلات این شهر نیز از نظر جنس حاشیه‌نشینی کاملاً با هم متفاوت هستند. برای مثال وضعیت سکونتگاه غیررسمی جنگلوک با مرادآباد و میرآباد و کمپ و رمین کاملاً متفاوت است.

رئیس هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری افزود: فارغ از بحث زمین‌خواری و هجوم افراد برای تصرف زمین‌های دولتی یک سری از مردم عادی به دلایل مختلف مثل خشکسالی، سیل، عدم وجود اشتغال و نیز به دلیل شکل‌گیری سواحل مکران، وجود منطقه آزاد، بنادر خوب و پالایشگاه‌ها به این شهر هجوم آورده‌ اما متاسفانه موفق به برآوردن خواسته هایشان نشده‌اند و امروز شاهدیم که با کیفیت بدی در زاغه‌ها زندگی می‌کنند.

عبوری با اشاره به این که این افراد در اداره کل راه و شهرسازی استان شناسایی و احصا شده اند، گفت: قرار است حدود ۱۰۰۰ واحد مسکونی برای این عزیزان ساخته شود و برای این منظور از ظرفیت بسیج استفاده می‌کنیم در واقع پیمان را به بسیج سازندگی واگذار کرده‌ایم و کار با جدیت آغاز شده است.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با تاکید بر این که در کنار فعالیت‌های کالبدی و عمرانی نباید از مسائل اجتماعی مهم این منطقه غافل شویم، افزود: اکنون تعداد زیادی کودکان جامانده از تحصیل، کودکان کار، زنان بی‌سرپرست، زنان بدسرپرست و مشکلات آموزشی، بهداشتی و درمانی را شناسایی و احصا کرده‌ایم. در این خصوص نیز با معاونت اجتماعی سازمان بسیج تفاهمنامه‌ای امضا کردیم که بر اساس آن به طور جدی به بحث بهداشت و درمان ورود پیدا کرده‌اند و در زمینه آموزش نیز ورود جدی خواهند داشت.

عبوری با بیان اینکه در کنار آماده‌سازی این واحدها، بحث تامین خدمات زیربنایی و روبنایی نیز در قرارداد سازمان بسیج ذکر شده است، یادآور شد: ضمن صحبت با مهندس بیجار (معاون عمرانی استاندار) وی متعهد شد تا همه خدمات را تا ورودی این شهرک جدیدالاحداث برسانند و در داخل مجموعه تامین خدمات مانند آب و برق به عهده ما و سازمان بسیج است که انجام خواهیم داد.

وی ادامه داد: برای ساخت مدرسه، مسجد و فضای عمومی می‌توانیم از مسئولان محلی کمک بگیریم و وزارت راه و شهرسازی و شرکت بازآفرینی شهری از این امر پشتیبانی می‌کنند تا کار با سرعت بالا پیش رود.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در بحث‌های اجرایی هیچ مشکلی بین ما و سازمان بسیج مستضعفین وجود ندارد و فقط مقداری در پشتیبانی لجستیکی، نیروی انسانی و مصالح نیازمند کمک هستیم و امروز با دستوراتی که سردار سلیمانی صادر کرد این امر برآورده خواهد شد و قرار است تعداد اکیپ‌ها طی روزهای آینده به ۴ برابر افزایش پیدا ‌کند که بسیار نکته مهمی است و در این شرایط می‌تواند به داد مردم عزیز و ستم دیده‌ای منطقه برسد.

سردار غلامرضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین نیز در این جلسه با بیان اینکه با انگیزه اعتقادی و به منظور خدمت به مردم سیستان و بلوچستان وارد این پروژه شده ایم، گفت: هیچ خدمتی در ایران اسلامی برتر و بالاتر از حل مشکل حاشیه‌نشینی نیست.بسیج بزرگترین تشکیلات مردمی است و این فرصتی برای ما است و باید از این فرصت بهترین استفاده را ببریم.

وی با بیان این که مقام اول حاشیه‌نشینی زیبنده چابهار نیست، تصریح کرد: تلاشمان بر این است تا این مقام را از سیستان و بلوچستان بگیریم و یک الگوی تکامل یافته انقلابی از سکونت را در اینجا ارائه کنیم.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با انتقاد از عدم مشخص بودن زمان اتمام بسیاری از پروژه‌ها از تعیین ضرب الاجل ۶ ماهه از سوی شرکت بازآفرینی شهری ایران خبر داد و گفت: تعیین این ضرب الاجل بسیار عالی است ما تمام توان سپاه و سازمان بسیج را برای حل مشکل حاشیه‌نشینی استان به میدان می‌آوریم و واقعا علاقه‌مندیم تا این مشکل را حل کنیم.

سردار زهرایی رئیس سازمان بسیج سازندگی نیز در این جلسه با بیان اینکه حل مشکل حاشیه نشینی چابهار به عنوان الگو و پایلوت در کشور مطرح است بر توجه به حل مشکل اشتغال ساکنان این مناطق در کنار مباحث عمرانی، فرهنگی و اجتماعی تاکید کرد.

وی همچنین از تشکیل قرارگاه جهادی فرهنگی-اجتماعی به ریاست استاندار و جانشینی فرمانده سپاه استان در همین ارتباط خبر داد.

پروژه مسکن محرومین ۱۰۰۰ واحدی چابهار در زمینی به مساحت ۳۶ هکتار با همکاری شرکت بازآفرینی شهری ایران به عنوان کارفرما و سازمان بسیج به عنوان مجری در حال احداث است و مساحت کل واحدهای این پروژه ۶۰ هزار متر مربع می‌باشد و قرار است ظرف ۶ ماه آماده بهره‌برداری گردد.

 

چابهار دارای بزرگترین میزان حاشیه نشینی در کشور به نسبت جمعیت است و استان سیستان و بلوچستان نیز یکی از سه استان با اولویت ویژه جهت انجام پروژه‌های مرتبط با کاهش سکونتگاه‌های غیر رسمی (حاشیه نشینی) است.

 

منبع: تسنیم

ارسال نظر