|
کدخبر: 167277

دلار در سراشیبی سقوط

بازار متشکل با وجود کاهش میزان تزریق، شاهد کاهش نرخ نیز بود حجم بالای عرضه در روزهای گذشته و اخبار مثبت هسته‌ای از جمله دلایل ریزش نرخ دلار و یورو در بازار رسمی ارز است.

اقتصاد دلار در سراشیبی سقوط

امروز قیمت دلار و یورو در بازار متشکل، سامانه سنا و بازار آزاد روند کاهشی را دنبال کردند.

 نرخ دلار و یورو در بازار متشکل، بازار آزاد و سامانه سنا روند کاهشی را دنبال کردند و اندازه شکاف بین نرخ بازار آزاد و سامانه سنا برای این دو ارز در روز سه‌شنبه کاهش یافت.

حجم مبادلات دلار که در سال جدید روندی خلاف روند قیمتی این ارز را در پیش گرفته و در حال افزایش بود، امروز در جهت عکس حرکت کرد و زیر متوسط ۲۰ روز کاری که پشت سر گذاشتیم قرار گرفت. در نقطه مقابل حجم مبادلات روزانه یورو بالای متوسط این بیست روز قرار داشت.

تغییرات نرخ دلار

قیمت متوسط دلار در معاملات بازار متشکل نسبت به روز گذشته ۴۵۱ تومان کاهش یافت و روی رقم ۲۳ هزار و ۱۷۹ تومان قرار گرفت. نرخ خرده‌فروشی سنا نیز ۱۶۵ تومان کم شد و روی ۲۳ هزار و ۳۶۸ تومان ایستاد. همراه با این تغییرات نرخ دلار بازار آزاد ۴۳۰ تومان کاهش یافت و ۲۳ هزار و ۷۵۰ تومان گزارش شد. بر این اساس اختلاف بین دلار بازار آزاد و سامانه سنا ۳۸۲ تومان معادل ۱.۶ درصد به‌دست می‌آید. این اختلاف در روز گذشته نزدیک به ۲.۷ درصد بوده است و مشاهده می‌شود که اندازه شکاف بین دلار بازار آزاد و سامانه سنا قدری کوچک شده است.

حجم مبادلات دلار

اما در روزی که نرخ دلار بازار آزاد تغییرات منفی قابل توجهی ثبت کرد و به زیر ۲۴ هزار تومان کشیده شد، حجم مبادلات روزانه دلار متشکل که در سال جدید به طور کلی روند افزایشی را دنبال می‌کرد، زیر متوسط ۲۰ روز کاری که پشت سرگذاشتیم قرار گرفت. حجم مبادلات روزانه دلار در روز سه‌شنبه با ۵۷ درصد کاهش نسبت به روز گذشته روی رقم ۲ میلیون و ۵۳۶ هزار ایستاد. متوسط حجم مبادلات ۲۰ روز کاری که پشت سر گذاشتیم ۳ میلیون و ۹۵۲ هزار به‌دست می‌آید. در نتیجه حجم معادلات روز گذشته ۳۶ درصد از متوسط حجم مبادلات ۲۰ روز کاری که پشت سر گذاشتیم کمتر بود.

تغییرات نرخ یورو

قیمت متوسط یورو بازار متشکل نسبت به روز گذشته ۳۰۷ تومان کاهش یافت و روی رقم ۲۷ هزار و ۷۴۳ تومان قرار گرفت. نرخ یورو در سامانه سنا نیز ۳۰۳ تومان کم شد و روی رقم ۲۷ هزار و ۹۷۷ تومان ایستاد. یورو بازار آزاد با ۹۰۳ تومان کاهش قیمت، ۲۸ هزار و ۶۷۳ تومان مبادله شد. بر این اساس اختلاف بین یورو بازار آزاد و سامانه سنا ۶۹۶ تومان معادل ۲.۵ درصد به‌دست می‌آید. اندازه شکاف یورو در روز گذشته ۴.۶ درصد بود. درنتیجه اندازه شکاف یورو نسبت به روز گذشته کوچک شد.

حجم مبادلات یورو

حجم مبادلات یورو نسبت به روز گذشته ۵ درصد افزایش یافت و روی رقم ۱ میلیون و ۷۹۴ هزار قرار گرفت. متوسط حجم مبادلات یورو در ۲۰ روز کاری که پشت سر گذاشتیم ۱ میلیون و ۵۸۲ هزار به‌دست می‌آید. در نتیجه حجم مبادلات روز سه‌شنبه از متوسط ۲۰ روز کاری که پشت سر گذاشتیم بیشتر بود.

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها