|
کدخبر: 166483

عامل بهم ریختگی بازار سیب زمینی و پیاز مشخص شد

نائلی، فعال حوزه سیب زمینی معتقد است: دولت برنامه کشت محصول ارائه می‌دهد اما کشت یا عدم کشت را بازار تعیین می‌کند و از سوی دیگر با رونق بازار پولهای سرگردان وارد و بازار را به هم می‌ریزد.

اقتصاد عامل بهم ریختگی بازار سیب زمینی و پیاز مشخص شد

ارائه الگوی کشت از سوی بخش دولتی به کشاورزان از موارد حائز اهمیتی است که سال‌ها است بر ضرورت آن برای تنظیم بازار و عرضه انواع محصولات کشاورزی با قیمتی مناسب در بازار تاکید شده است. با این وجود برخی کارشناسان معتقدند اگرچه در مورد برخی محصولات از جمله سیب زمینی و پیاز برنامه تولید از سوی دولت عرضه می‌شود اما کشت یا عدم کشت را بازار تعیین می‌کند و لذا با بالا رفتن قیمتها احتمال کشت محصول در سال زراعی آینده بیشتر می‌شود.

«احمد نائلی» فعال حوزه سیب زمینی کشور  گفت: تولید خوب است و از نظر نرخ هم نسبت به هفته قبل بهتر شده است در حالی که تا پیش از این قیمت‌ها به نحوی بود که کاملا به ضرر تولیدکننده بود.

نائلی افزود: درحال‌حاضر نرخ هر کیلوگرم سیب زمینی درب انبار ۲هزار و ۲۰۰ تومان و در مزارع جیرفت بالغ بر ۳هزار و ۳۰۰ تومان شده است. با این وجود باید توجه داشته باشید که قیمت سیب زمینی روزانه است و وقتی از جاهای مختلف سیب زمینی به میدان تره بار می‌رسد و بازار اشباع می‌شود لذا نرخ کاهش می‌یابد و در عوض در مواقعی مانند سرمازدگی قیمتها بالا می‌رود.

وی در خصوص میزان تولید، مصرف و صادرات سیب زمینی در کشور و موانع پیش رو نیز اظهارکرد: بر اساس آمار منتشر شده حجم تولید این محصول در کشور سالانه به میزان ۵ میلیون تن است که غالبا ۶۰۰ هزار تن آن صادر می‌شود.

نائلی افزود: مصرف سرانه سیب زمینی در کشور نیز ۴۵ کیلوگرم است.

اگرچه دولت برنامه کشت ارائه می‌دهد اما اینکه زارعان چقدر از از این برنامه تبعیت کنند بحث دیگری است چون اراده کردن زارع برای کشت یا عدم کشت دست بازار است

بازار تعیین می‌کند زارع از برنامه کشت پیروی کند یا نکند

این فعال بخش کشاورزی در خصوص عرضه یا عدم عرضه برنامه کشت سیب زمینی از سوی بخش دولتی به کشاورزان نیز گفت: درست است که دولت برنامه کشت ارائه می‌دهد اما اینکه زارعان چقدر از این برنامه تبعیت کند بحث دیگری است چون اراده کردن زارع برای کشت یا عدم کشت دست بازار است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در سال ۹۷ نرخ سیب زمینی به قدری پایین آمد که تا خرید تضمینی این محصول هم پیش رفت. اما با وقوع یکسری اتفاقات دوباره نرخ این محصول به شدت بالا رفت به طوری که صادرات سیب زمینی از سوی وزیر جهاد وقت ممنوع شد.

نائلی تصریح کرد: حرف این است که این رویدادها و اتفاقات را زارع رصد می‌کند و بر اساس آن تصمیم به کشت یا عدم کشت محصولات می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در حقیقت وقتی بازار محصولی رونق می‌گیرد به غیر از خود زارعان، پولهای سرگردان دیگری نیز از سوی افرادی که حتی کشاورز هم نیستند سرازیر می‌شود و لذا تولید بالا می‌رود و بازار خراب می‌شود.

نه تنها کنترلی بر تولید وجود ندارد بلکه زارعان نیز به برنامه‌های کشت دولت اعتقاد و اعتمادی ندارند به همین دلیل دچار مازاد تولید می‌شویم

نائلی گفت: در مورد محصولی مثل پیاز گفته می‌شود الان ۶۰۰هزار تن پیاز مازاد آمده است که غالبا به این دلیل است که کنترلی بر تولید وجود ندارد و از آن طرف خود زارع هم اعتقاد و اطمینانی به برنامه‌های دولت ندارد لذا تولید دچار نوسان است.

وی در پاسخ این سوال که ابزار پایبند کردن کشاورزان به الگوی کشت چیست، گفت: قطعا نمی‌توان به زارع به اجبار گفت چه محصولی بکارد بلکه باید بحث الگوی کشت در چارچوبی هدایت شود که به طور غیرمستقیم به زراع گفته شود چه محصولی کشت کند.

نائلی در پایان گفت: در حالی که سیب زمینی و پیاز در کشور در هر چهار فصل تولید می‌شود به طوری که مراحل «آماده‌سازی زمین، کشت، داشت و برداشت» همزمان در مناطق مختلف کشور انجام می‌شود نتوانسته‌ایم از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم. در حالی که در صورت اعتماد کشاورزان و پایبندی به برنامه کشت که دولت ارائه می‌دهد می‌توان بیشترین بهره را از این ظرفیت در کشور داشته باشیم و علاوه بر تامین بازار داخلی بازارهای خارجی را نیز تامین کنیم.

منبع: بازار

ارسال نظر