|
کدخبر: 166281

دلار زیر مرز حساس

در پایان نیم روز نخستین معاملات هفته جاری نرخ سکه از نقاط مقاومتی عبور کرد، نرخ دلار مرز‌های حمایتی را از دست دارد.

اقتصاد دلار زیر مرز حساس

قیمت سکه همراه با طلای جهانی، هفته را با رشد نزدیک به یک درصد نسبت به نرخ بسته شده هفته گذشته شروع کرد، اما دلار خلاف انتظارات با سکه همراهی نکرد و معاملات نیمه اول روز را زیر مرز حساس و با نرخ ۲۴ هزار و ۷۷۰ تومان به پایان رساند.

 نرخ سکه در شروع معاملات این هفته، نسبت به نرخ بسته شده هفته گذشته، ۰.۸ درصد بازدهی ثبت کرد و ۱۰ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان مبادله شد. دلایل اصلی رشد سکه افزایش نرخ طلای جهانی عنوان می‌شود.در نقطه مقابل نرخ دلار در شروع معاملات هفته جاری، برخلاف انتظارات تغییرات منفی را به ثبت رساند و در پایان معاملات نیمروز با کاهش ۱۵۰ تومانی نسبت به هفته گذشته ۲۴ هزار و ۷۷۰ تومان مبادله شد. احتمال دارد کاهش نرخ دلار تحت تاثیر افت نرخ در بازار ارز متشکل و غیبت بازیگران بزرگ اتفاق افتاده باشد.

بازار طلای داخل هفته را چگونه شروع کرد؟

حداقل نرخ طلای جهانی در روز سه‌شنبه هفته گذشته حدود ۱۷۲۳ دلار بود، فلز گرانبها طی چهار روز، با ثبت بازدهی بیش از سه درصدی، هفته را با نرخ ۱۷۷۷ دلار به پایان رساند. سکه بازار داخل در شروع معاملات روز شنبه، به صعود طلای جهانی واکنش نشان داد.

قیمت سکه امامی در صبح نخستین روز هفته نسبت به پایان هفته گذشته ۹۰ هزار تومان معادل ۰.۸ درصد افزایش یافته بود و روی ۱۰ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان قرار داشت. نرخ سکه در ادامه قدری کاهش یافت و معاملات نیمروز را با نرخ ۱۰ میلیون و ۶۲۰ هزار تومان به پایان رساند.

نیم‌سکه کار خود را با نرخ ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان آغاز کرد. نرخ ربع سکه ۳ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان بود و سکه گرمی نیز در شروع کار با نرخ ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان مبادله شد. نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز یک میلیون و ۵۱ هزار تومان بود.

علت افزایش نرخ سکه طلا

احتمالا افزایش نرخ طلای جهانی، امید به ادامه رشد آن در هفته جاری و عدم اطمینان نسبت به آینده روابط ایران و غرب محرک‌های اصلی نرخ طلا در بازار داخل بوده‌اند. علاوه بر این محتمل است که افزایش تنش با غرب برای جابه‌جایی دارایی سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال مشکل ایجاد کند. در صورتی که افرادی که در داخل کشور در حوزه ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کنند، این احتمال را جدی گرفته باشند، ممکن است جهت تبدیل سرمایه خود اقدام کرده و به طور حاشیه‌ای به رشد طلا کمک کرده باشند.

در خصوص محرک نزولی نرخ طلا نیز می‌توان به همراهی نکردن دلار اشاره کرد. دلار بر خلاف انتظارات هفته جدید را نیز با روند نزولی آغاز کرد و فعالان بازار طلا را ناامید کرد.

قیمت دلار هفته را چگونه شروع کرد؟

در روز جاری نخستین نرخ بیرون آمده از بازار ارز متشکل روند نزولی را ادامه داد. نرخ دلار در بازار متشکل در هفته‌های اخیر عمدتا نزولی بوده است. نرخ دلار بازار آزاد هفته گذشته را پشت مرز حساس ۲۵ هزار تومان روی نرخ ۲۴هزار و ۹۳۰ تومان به پایان رساند. شروع معاملات این هفته از نظر برخی از فعالان بازار مهم تلقی می‌شد. آنها معتقد بودند اگر نرخ دلار هفته را با عبور از مرز حساس شروع کند، روند افزایشی را دنبال خواهد کرد. از طرفی با توجه به رویدادهای سیاسی اخیر افزایش نرخ دلار دور از انتظار نبود.قیمت دلار در شروع معاملات هفته جدید زیر مرز حساس و روی رقم ۲۴ هزار و ۹۲۰ تومان بود. نرخ معاملات دلار در بازار آتی در شروع معاملات ۲۴ هزار و ۹۵۰ تومان بود. در صورتی که بازار به خوبی کار کند، بیشتر بودن نرخ دلار در معاملات آتی از نقدی به معنای آن است که انتظار افزایش نرخ در آینده می‌رود. با این وجود دلار در شروع معاملات روز شنبه تمایلی به افزایش نداشت و معاملات نیمروز را با نرخ ۲۴ هزار و ۷۷۰ تومان به پایان رساند.

قیمت درهم و نرخ دلار با تبدیل درهم

قیمت درهم امارات در شروع معاملات روز شنبه ۶ هزار و ۸۶۰ تومان بود. با ضرب کردن نرخ درهم در ۳.۶۷۳ که نرخ تبدیل ثابت درهم به دلار است رقم ۲۵ هزار و ۱۹۷ به‌دست می‌آید. بنابراین نرخ دلار بازار داخل ۴۲۷ تومان معادل ۱.۵ درصد از نرخ دلار با استفاده از تبدیل درهم کمتر است.

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها