|
کدخبر: 165072

اوج گیری شدید قیمت برنج!

افزایش تا ۱۵۰ درصدی قیمت برنج های وارداتی و نرخ بیش از ٤٢ هزار تومانی هر کیلو برنج ایرانی تا پایان سال گذشته در گزارش های رسمی ثبت شده است.

اقتصاد اوج گیری شدید قیمت برنج!

برنج مصرفی از دو محل تولید داخل و بخشی از واردات تأمین می شود. برنج های وارداتی تا ابتدای سال گذشته مشمول دریافت ارز ۴۲۰۰ تومان بودکه با حذف آن، تأمین ارز أین کالا با نرخ سامانه نیما که معمولا نزدیک به بازار است انجام می شود. از آن زمان در کنار افزایش نرخ ارز موانعی در ترخیص وجود داشت که موجبات افزایش قیمت این کالا را فراهم کرد.

افزایش قیمت برنج ایرانی تا ۴۲ هزار تومان

براساس تازه ترین آمار مرکز آمار ایران از وضعیت قیمت و تورم کالاهای مورد نیاز مردم قیمت برنج ایرانی از اسفند ۱۳۹۸ که هر کیلو به طور متوسط ۲۳ هزار و ۶۰۰ تومان بوده تا اسفند سال گذشته که به طور متوسط تا ۳۵ هزار تومان قیمت خورده افزایش ۴۷.۵ درصدی داشته است. برنج ایرانی حتی تا بیش از ۴۲ هزار تومان نیز قیمت خورده است.

برنج خارجی به مرز ٣٠ هزار تومان رسید

در مورد برنج های خارجی هر کیلو أز آن در اسفند ۱۳۹۸ به طور متوسط ٩٧٠٠ تومان عرضه شده ولی به تدریج در شرایط جدید روند صعودی قیمت آن شروع شده است؛ به طوری که در بهمن ماه سال قبل به طور متوسط ۲۳ هزار و ۹۰۰ تومان و در اسفند تا ۲۴ هزار و ۲۰۰ تومان افزایش قیمت داشته و حداکثر ۲۹ هزار و ۴۰۰ تومان نیز برای آن ثبت شده است.

بر این اساس هر کیلو برنج خارجی با افزایش قیمت ۱۵۰ درصدی در پایان سال گذشته مواجه بود.

 واردات ۹۳۶ هزار تنی و موانع ترخیص

اما اینکه وضعیت واردات برنج چگونه بوده بررسی آمار گمرک ایران نشان می دهد که در سال گذشته ۹۳۶ هزار تن به ارزش ۸۶۸ میلیون دلار برنج وارد شده است و آخرین آمار از موجودی کالای اساسی تا اواسط فروردین ماه بیانگر موجودی ۳۶ هزار تنی برنج در گمرک و بنادر است.

در نیمه دوم سال گذشته ترخیص برنج از گمرک با موانعی همراه بود و حتی در انتقادات صاحبان کالا موضوع قرار گرفتن برنج های مانده در بنادر در آستانه فساد مطرح شد، مسئولان گمرک میز دلیل عدم ترخیص را تأمین ارز اعلام کرده بودند اما در نهایت با توافقات صورت گرفته بانک مرکزی نسبت به صدور کد رهگیری اقدام و ترخیص برنج آغاز شد.

با این حال در ادامه موضوع استاندارد برنج های وارداتی مطرح بود و ترخیص بخشی از آن با این مانع مواجه شد.

منبع: ایسنا
  • ناشناس ارسالی در

    برنج خورشت میخوریم میوه میخوریم حبوبات نمیخوریم لبنیات میخوریم بحای آن کوفت زهر مار میخوریم شدیم کره شمالی خاک برسر مسئو ل بی لیا قت

  • ناشناس ارسالی در

    چیزی؟راکه ارزان شده را بنویسید گران شدن روزانه اجناس را که کار تخصصی شماست را که مردم میدونند

ارسال نظر