|
کدخبر: 163731

پیش بینی مهم از قیمت دلار بعد از نشست‌ برجام

در آستانه نشست کمیسیون مشترک برجام در وین، دلار امروز دوباره به ۲۵ هزار تومان صعود کرد. اگرچه احتمال بازگشت به کانال ۲۴ بالاست؛ چراکه به واسطه بالا بودن نااطمینانی‌ها نوسانات کمی بیشتر شده‌اند. امروز بازگشت نرخ حواله درهم به کانال ۶۹۰۰ تومان هم از نرخ‌های ۲۵ هزار تومانی دلار در بازار تهران حمایت کرد.

اقتصاد پیش بینی مهم از قیمت دلار بعد از نشست‌ برجام

امیدها نسبت به نتیجه‌بخش بودن این گفت‌وگوها کمرنگ‌تر شده‌اند. تقابل درخواست «رفع همه تحریم‌ها» از سوی ایران در برابر «بازگشت گام به گام» آمریکا یکی از دلایل آن است. حال آنکه همه چیز احتمالا به توان اروپا در میانجی‌گری مناسب و یافتن نقطه تعادل در این میان بستگی دارد. معامله‌گران ارزی هم با توجه به میزان خوشبینی نسبت به این میانجی‌گری، امروز دست به خرید یا فروش می‌زنند. از این روست که مسیر حرکت نرخ‌ها مدام تغییر کرده و نوسانات بالایی تجربه می‌شود.

۲ سناریو را می‌توان در این شرایط متصور شد: اگر نشست امروز سازنده باشد، قیمت ارز که از ابتدای هفته چندان افت نکرده، حداقل در کوتاه‌مدت به مسیر نزولی بازمی‌گردد. سناریوی دوم آن است که رایزنی‌ها بدون نتیجه خاصی به پایان رسد. از جایی که عموما مقامات کشور به نشست امروز به عنوان نوعی ضرب‌الاجل نگاه می‌کنند، در این سناریو ممکن است دوباره خوشبینی به توافق هسته‌ای برای مدت‌ها ناپدید شود و در این صورت بعید نیست نرخ‌ها روند صعودی به خود بگیرند. حال آنکه متقاضیان ارز باید دقت داشته باشند، حتی در صورت عدم تحقق نتیجه مطلوب از این نشست، امکان تداوم مذاکرات تا پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری و رسیدن به توافق وجود خواهد داشت.

سیگنال دلار نیما به بازار آزاد

علیرغم شروع صعودی دلار در سال ۱۴۰۰، حواله‌های ارزی (سامانه‌های سنا و نیما) شرایط باثباتی را تجربه کرده‌اند. میانگین موزون نرخ فروش حواله‌ها نه تنها از ابتدای سال تغییری نداشت و حدود ۲۲۷۰۰ تومان باقی ماند، بلکه حتی نسبت به نرخ‌های بالای ۲۳ هزار تومان روزهای پایانی سال ۹۹ در سطح پایین‌تری قرار دارد. اختلاف نرخ‌های آزاد و حواله نیز که قبل از عید کمتر از ۱۵۰۰ تومان بود، اکنون به حدود ۲۲۰۰ تومان رسیده است.

از این رو یک برداشت می‌تواند آن باشد که معامله‌گران اصلی بازار ارز، سطوح فعلی بازار آزاد اسکناس را ناپایدار دانسته و انتظار تعدیل قیمت را دارند. از سوی دیگر ممکن است چنین اتفاقی تحت تاثیر افزایش عرضه بازارساز اتفاق افتاده باشد. اگرچه با توجه به منتفی شدن آزادسازی ارزهای بلوکه، برخی عقیده دارند که بازارساز به راحتی دست به ارزپاشی نمی‌زند.

منبع: بورسان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها