|
کدخبر: 161176

بحران کرونا جان ۲۸ هزار کودک را گرفت

سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد: شیوع کرونا ویروس موجب بیش از یک میلیون مورد بارداری ناخواسته شده است.

سازمان ملل اعلام کرد: نزدیک به ۱۲ میلیون زن در کشورهای فقیر در دوران همه‌گیری کووید-۱۹ از دسترسی به روش‌های پیشگیری از بارداری محروم بوده‌اند که موجب وقوع ۴/ ۱ میلیون مورد بارداری ناخواسته شده است.

بررسی سازمان ملل نشان داد: در دوران شیوع کروناویروس زنان دسترسی به روش‌های پیشگیری از بارداری را از دست داده‌اند، زیرا کووید-۱۹ مانع از دسترسی به زنجیره‌های تامین و برنامه‌های تنظیم خانواده شده است. همچنین زنان به دلیل محدودیت در تردد، تعطیلی مراکز درمانی و ماندن در خانه آسیب دیده‌اند. صندوق جمعیت ملل متحد اعلام کرد: باید این اطمینان حاصل شود که زنان و دختران بدون وقفه به داروها و تجهیزات سلامت مادران دسترسی دارند.

تاثیر مخربی که کووید-۱۹ بر زندگی میلیون‌ها زن و دختر طی سال گذشته داشته تاکید‌کننده ضرورت تداوم دسترسی به خدمات بهداشت باروری است. به گزارش «ایسنا» به نقل از ژاپن تودی، داده‌های صندوق جمعیت ملل متحد نشان داد: در ۱۱۵ کشور با درآمد کم و متوسط، زنان طی یک‌سال گذشته به‌طور متوسط حدود ۳ ماه از دریافت خدمات تنظیم خانواده محروم بوده‌اند.

 جان سپردن۲۲۸ هزار کودک به علت بحران و اختلال ناشی از کرونا

بر‌اساس گزارش جدید سازمان ملل متحد، شیوع کرونا به اختلال در ارائه خدمات بهداشتی و حمایتی منجر شده است. گمان می‌رود این موضوع در جنوب آسیا تاکنون به جان باختن دست کم ۲۳۹ هزار مادر و کودک منجر شده باشد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی و پایش آثار اقتصادی کرونا، گزارش جدید سازمان ملل روی افغانستان، نپال، بنگلادش، هند، پاکستان و سریلانکا متمرکز شده است که در مجموع حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون نفر جمعیت دارند. بنابر این گزارش، زنان، کودکان و نوجوانان بیشترین آسیب ناشی از کرونا را متحمل شده‌اند. در جنوب آسیا تاکنون تقریبا ۱۳ میلیون نفر به کرونا مبتلا شده‌اند و بیش از ۱۸۶ هزار نفر جانشان را از دست داده‌اند. بسیاری از کشورهای جهان، از جمله کشورهای جنوب آسیا با وضع محدودیت‌های شدید به این همه‌گیری پاسخ دادند.

در این کشورها به جز مشاغل ضروری و مکان‌هایی از جمله بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی و اولیه تقریبا کسب‌وکارهای دیگر تعطیل شدند. بسیاری از خدمات حمایتی و بهداشتی تحت تاثیر فشار مقابله با کرونا کاهش یافته یا قطع شده است. اکنون گزارش سازمان ملل به تاثیر مستقیم و غیرمستقیم همه‌گیری کرونا و همچنین پاسخ دولت‌ها به آن در جنوب آسیا می‌پردازد. این گزارش، استراتژی دولت‌ها درخصوص خدمات بهداشتی، اجتماعی و مدارس و اقتصاد را مورد بررسی قرار داده است. ارزیابی می‌شود که در این شش کشور مرگ کودکان زیر ۵ سال در سال ۲۰۲۰، حدود ۲۲۸ هزار مورد افزایش یافته است و این موضوع به توقف ارائه خدمات حیاتی دولتی از جمله تغذیه و ایمنی مربوط می‌شود.

بنابر این گزارش، در نپال و بنگلادش مبارزه با سوءتغذیه کودکان تا ۸۰ درصد و در پاکستان و هند ارائه خدمات ایمنی تا ۳۵ تا ۶۵ درصد کاهش یافته است. در هند آمار مرگ و میر کودکان در سال ۲۰۲۰ به بالاترین حد خود رسیده‌ است. عدم ارائه خدمات پیشگیری از بارداری نیز به سه و نیم و میلیون بارداری ناخواسته منجر شده که ۴۰۰ هزار مورد آن در میان نوجوانان بوده است. تاثیر کامل همه‌گیری کرونا از جمله قرنطینه‌ها و محدودیت‌ها، در حال ظاهر شدن است. همچنین به سبب تمرکز بر مقابله با کرونا برخی خدمات بهداشتی نیز قطع شده یا به طرز محسوسی کاهش یافته است. از جمله ارائه خدمات ویژه مقابله با بیماری‌هایی همچون سل، مالاریا، حصبه و ایدز.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها