|
کدخبر: 160638

بالاخره ورود به کدام شهرها ممنوع است؟

امروز متاسفانه پس از مدتها، آمار متوفیات کرونا سه رقمی شد. با این حال برخی از چهره های بهداشتی کشور اعلام کردند مردم می توانند در شهرهای زرد، به مسافرت نوروزی بروند. البته این اجازه با قید خواهش از مردم برای نرفتن به سفر، صادر شده است.

اجتماعی بالاخره ورود به کدام شهرها ممنوع است؟

فرارسیدن نوروز و همراه بودن احتیاط‌های کرونایی مهمترین محور اخبار امروز در حوزه کرونا هستند. مهمترین اخبار در این باره در خصوص دو کلید واژه کرونا و سفرنوروزی است. این دو واژه در اخبار این روزها بسیار تکرار می شود. از جمله رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران گفت: در شرایطی تعطیلات نوروز پیش رو است که اکثر استان‌ها، موج سوم بیماری را پشت سر گذاشته‌اند و در آستانه موج چهارم به سر می‌برند.

زالی ادامه داد: استان و شهر تهران به عنوان مبدا اصلی و پرتواتر سفرهای نوروزی، از اهمیت ویژه برخوردار است و به همین منظور هماهنگی‌ها برای مدیریت بحران کرونا، باید بیش از گذشته صورت گیرد. البته در شرایطی تعطیلات نوروز پیش روست که اکثر استان‌ها، موج سوم بیماری را پشت سر گذاشته اند و پیش بینی می‌شود با یک تاخر زمانی در تناسب با شرایط هر استان، در آستانه موج چهارم به سر می برند.

او با اشاره به نگرانی نسبت به واریانت‌های جدید ویروس کووید-۱۹، به ویژه واریانت انگلیسی، عنوان کرد: پیش بینی‌ها مبتنی بر این است که در خیز چهارم بیماری، سرعت ابتلا، انتقال و اشباع ظرفیت درمان به مراتب بالاتر از موج های پیشین خواهد بود. جایگزینی ویروس جهش یافته با ویروس کلاسیک ووهان، تاب آوری نظام سلامت، میزان مرگ و میر و شکل گیری خیزهای جدید بیماری را تحت الشعاع قرار می‌دهد و امیدواریم این جایگزینی و غلبه با سرعت رخ ندهد.

با وجود این هشدار جدی، ولی خبرهای متناقض دیگری از وزارت بهداشت به گوش می رسد. از جمله اینکه سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفته است: در مجموع ۳۱ شهر نارنجی در کشور داریم؛ ضمن اینکه اهواز در خوزستان قرمز است؛ بنابراین این به معنای آن است که مردم برای سفر همه جا می‌توانند بروند اما خواهش‌مان آن است که نروند.

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به آخرین رنگ بندی شهرهای کشور، اظهار داشت:‌مردم از سفرهای غیرضروری پرهیز کنند. هرچند که به جز خوزستان می‌توان گفت که وضعیت فعلی کشور پایدار است و به جز وضعیت خوزستان، بقیه مراکز کشور وضعیت خوب است.

وزیر بهداشت هم در مراسم افتتاح بیمارستان بابلسر گفته است مردم سفر نروند به خصوص به استانهای شمالی. نمکی با اشاره به ایام نوروز و ضرورت جلوگیری از ازدحام جمعیت و دورهمی‌های خانوادگی گفت: همچنان توصیه ما پیشگیری از انجام سفرهای غیرضروری به ویژه به استانهای شمالی است.

نکته دیگر درباره سفرهای نوروزی آن است که رییس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: هر پروازی را مسئولان حوزه بهداشتی از ما بخواهند، کنسل می‌کنیم و پول بلیت‌های لغو شده به مردم باز می‌گردد اما اگر مسافری با تست کرونای مثبت پروازش لغو شود، به او بهایی پرداخت نخواهد شد.

متاسفانه خبرهای ناخوشایند امروز کرونا به سه رقمی شدن آمار متوفیات هم اشاره دارد. در این باره سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به شناسایی ۷۹۸۰ بیمار جدید مبتلا به کرونا، گفت: همچین در شبانه روز گذشته متاسفانه ۱۰۰ تن از مبتلایان به کووید۱۹ جان خود را از دست دادند.

دکتر سیما سادات لاری، گفت: از دیروز تا امروز ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۷ هزار و ۹۸۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۹۶۳ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۷۵۴ هزار و ۹۳۳ نفر رسید.

لاری ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۰۰ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۱ هزار و ۳۳۰ نفر رسید. خوشبختانه تا کنون یک میلیون و ۴۹۹ هزار و  ۳۰۱ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

شیوع کرونای انگلیسی در بین کودکان هم خبر ناخوشایند دیگری بود که متخصص کودکان و فوق تخصص گوارش، کبد و اندوسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران اعلام کرد. مهران موحد محمدی با اشاره به تفاوت هایی که در ویروس جهش یافته کرونا نسبت به قبل اتفاق افتاده است، اظهار کرد: در کرونای انگلیسی شدت بیماری بیشتر شده است، درحالی که پیش از این ممکن بود با ابتلای یک نفر از اعضای خانواده به کرونا، سایر اعضای خانواده مبتلا نشوند، اما در این گونه جهش یافته، فرد مبتلا تعداد بیشتری از اعضای خانواده را می تواند مبتلا کند، به همین دلیل توصیه می شود افراد دو ماسک بزنند.

او گفت: با استناد به گزارش‌های جهانی موارد ابتلا و مرگ و میر کودکان مبتلا به ویروس جهش یافته کرونا (کرونای انگلیسی) افزایش یافته و با علائمی همچون بی‌اشتهایی، سرفه، اسهال، استفراغ و ... بروز می‌کند.

در بین اخبار این خبر قابل توجه بود که باید درباره سنت های نوروزی از جمله سنت نوپای نگهداری ماهی قرمز در سفره هفت سین با دقت بیشتری کنکاش کنیم چون که برای بسیاری از هموطنان مشخص نیست آیا ماهی قرمز می تواند ناقل کرونا باشد یا نه.

امروز انتشار اخبار امیدافزا در بین این خبرهای نگران کننده هم به چشم می خورد. از جمله دکتر حسینی، مدیر نظارت بر مطالعات بالینی اولین واکسن ایرانی کرونا،در گفتگوی تصویری با شکبه خبر گفت:امروز با انجام واکسیناسیون روی ۲۰ داوطلب، فاز ۲ و ۳ مطالعات واکسن ایرانی کوو ایران برکت آغاز شده و اثربخشی این واکسن تا ۹۰ درصد تایید شده است.

از جمله اخبار امیدبخش امروز واکسیناسیون تعداد زیادی از هموطنان سالمند در نقاط مختلف کشور بود. از جمله این که خبر رسید واکسیناسیون سالمندان در کاشان از آسایشگاه سالمندان گلابی کاشان آغاز شد.

همچنین این خبر منتشر شد که با وجود آغاز واکسیناسیون در کشورهای مسلمان از جمله ایران و عربستان، هنوز مشخص نیست حج تمتع امسال به صورت عادی برگزار شود. چون تجمع حدود ۲ میلیون زائر در شرایطی که به هیچ وجه امکان رعایت قرنطینه و فاصله گذاری اجتماعی نیست، خطرپذیری برگزاری این مراسم را به حد اعلای خود می رساند.

همچنین در بین اخبار کرونایی امروز باید اشاره ای به بستری شدن مصطفی میرسلیم، چهره سیاسی وابسته به هیاتهای موتلفه اسلامی در بیمارستان به دلیل ابتلا به کرونا شود. خبرگزاری مجلس خبرداد نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان مسیح دانشوری بستری شد.

از جمله دیگر اخبار سیاسی امروز مربوط به کرونا، صدور دستور مهم رئیس جمهور برای شفاف سازی روند واکسیناسیون و اولویت اشخاصی است که واکسن دریافت می کنند. علیرضا معزی در توئیتی نوشت: دستور امروز رییس‌جمهور درباره‌ شفافیت و دسترسی آزاد به اطلاعات در روند واکسیناسیون و اولویت‌ها، تاکید بر اهمیت حفظ اعتماد عمومی است.

 

منبع: خبر آنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها