|
کدخبر: 160929

استاندارد بین‌المللی ضد رشوه در ایران اجرایی شد

استاندارد ضد رشوه که سال ۲۰۱۶ میلادی از سوی سازمان بین‌المللی استاندارد تدوین و منتشر شد، سرانجام با ترجمه رسمی در ایران جزو یکی از الزامات سازمان ملی استاندارد قرار گرفت.

به گفته حسن فروزان‌فرد، رئیس کمیسیون حمایت قضایی و مبارزه با فساد اتاق تهران، اجرای دقیق و پیاده‌سازی هدفمند این استاندارد، می‌تواند فصل تازه‌ای از شفافیت و حرکت در مسیر ارتقای سطح عدالت در بنگاه‌های اقتصادی و نهادهای دولتی و حاکمیتی در کشور پدید آورد.

رئیس کمیسیون حمایت قضایی و مبارزه با فساد اتاق تهران از تایید ترجمه ISO۳۷۰۰۱ در سازمان ملی استاندارد و تبدیل این ایزو به استاندارد ملی خبر داد. ISO۳۷۰۰۱ یک استاندارد جدید برای الزامات مربوط به سیستم مدیریت مقابله با رشوه‌خواری است که سال ۲۰۱۶ میلادی از سوی سازمان بین‌المللی استاندارد منتشر شد. این استاندارد ابزارهای مدیریتی رایج را در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهد تا در سایه آن به سالم‌سازی فضای کسب‌و‌کار و عدالت‌خواهی کمک شود.

فروزان‌فرد با اعلام این خبر، یادآور شد که این استاندارد طی سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ با مشارکت جمعی متخصصان از کشورهای جهان تدوین و طی سال ۲۰۱۶ به‌عنوان استاندارد بین‌المللی پذیرفته شد. به گفته وی، با این حال این استاندارد از زمان تصویب آن در سازمان بین‌المللی استاندارد، در ایران چندان مورد توجه قرار نگرفت.

فروزان‌فرد اهمیت این استاندارد و پیاده‌سازی سیستم مدیریت مقابله با رشوه‌خواری را مورد تاکید قرار داد و افزود: طی سال‌های اخیر به دنبال تشدید تورم و مشکلات اقتصادی، موضوع رشوه‌خواری بیش از ادوار گذشته به مقوله‌ای حساس و پرریسک در جامعه و فضای کسب‌و‌کار کشور تبدیل شده‌است و بخش‌خصوصی و دولت باید تلاش کنند تا این ناهنجاری را درمان کنند، از این رو، اجرای درست الزامات استاندارد ISO۳۷۰۰۱ قابل توجه و پراهمیت است.

به گفته عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، کمیسیون حمایت قضایی و مبارزه با فساد طی همکاری و تعامل با موسسه آموزش و توسعه منابع انسانی اتاق تهران، بنا دارد طی سال آینده دوره‌های آموزشی برای آشنایی فعالان اقتصادی و سازمان‌های دولتی با مبانی و الزامات مدیریت مقابله با رشوه‌خواری که بر اساس این استاندارد تدوین شده، ارائه کند.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها