|
کدخبر: 160551

آرد تولید شده ایران استاندارد است

مرکز پژوهش‌های غلات شرکت بازرگانی دولتی ایران در آخرین گزارش خود از کیفیت آرد تولیدی کشور، میزان درصد پروتئین و گلوتن و ویژگی‌های کیفی رطوبت، خاکستر و اندازه ذرات آرد در سه ماهه سوم سال ۹۹ را بدون تغییر نسبت به مدت مشابه سال قبل مطلوب و استاندارد اعلام کرد.

اقتصاد آرد تولید شده ایران استاندارد است

این نهاد با انتشار گزارشی هدف از انجام ارزیابی و پایش کیفی آرد کشور را انجام اقدامات برای ارتقای کیفیت نان اعلام کرد.

براساس این گزارش، درصد رطوبت و خاکستر مجاز برای تولید آرد از سوی تمامی استان‌ها مورد توجه قرار گرفته است و درصد پروتئین آردها در استان‌های آذربایجان شرقی، البرز، زنجان، کردستان و همدان نیازمند ارتقا است و سایر استان‌ها در محدوده استاندارد قرار دارد.

درصد گلوتن نیز در تمام استان‌ها به استثنای استان‌های کردستان و همدان رعایت شده و در حد استاندارد بوده است.

در کل میزان رطوبت و خاکستر و اندازه ذرات آرد در سه ماهه سوم سال ۹۹ در مقایسه با سه ماهه سوم سال ۹۸ تغییر محسوس ندارد و میزان پروتئین نسبت به سه ماهه سال گذشته ۰.۳۶ و واحد و میزان گلوتن ۰.۷۲ واحد افزایش دارد.

مرکز پژوهش‌های غلات شرکت بازرگانی دولتی ایران هر فصل با نمونه برداری از انواع آردهای تولیدی کشور، میزان کیفیت آردها را مورد سنجش قرار می‌دهد و تولیدات کارخانجات را پایش می‌کند و نتایج آن در قالب گزارش سنجش کیفیت آرد تولید کشور منتشر می‌شود تا آردهای متناسب برای پخت انواع نان (نان‌های سنتی) تهیه و تولید شود.

برپایه مصوبه‌های پیشین، با توجه به تغییر اولویت ارزی شکر از گروه یک به ۲، مقرر شده قیمت‌گذاری این کالای تولید داخل توسط انجمن ذی‌ربط و بر اساس ضوابط قیمت‌گذاری سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تعیین شود.

پیش از این نیز ستاد تنظیم بازار به درخواست شرکت بازرگانی دولتی ایران مقرر کرده بود که ۲۰ هزار تن شکر در اختیار کارگروه‌های استانی قرار بگیرد و طبق تصمیم آنها در استان‌های سراسر کشور توزیع شود.

کاهش روند برداشت نیشکر در اثر بارندگی‌های شدید و نداشتن امکان تامین شکر از محل واردات به دلیل اختلاف نرخ مصوب با نرخ تمام شده وارداتی، علت این درخواست شرکت بازرگانی دولتی ایران است.

منبع: ایرنا

ارسال نظر