|
کدخبر: 160554

قیمت دلار پایین‌تر می‌رود؟

بازار ارز امروز به روند کاهشی آرام و تدریجی خود ادامه داد. به این ترتیب قیمت دلار در بازار آزاد با حدود ۲۰۰ تومان کاهش در نیمه کانال ۲۴ هزار تومان قرار گرفت.

اقتصاد قیمت دلار پایین‌تر می‌رود؟

دیروز در گزارش «چرا دلار تا نوروز توان صعود ندارد؟» به فاکتورهای اساسی در بازار اسکناس و حواله و همچنین فضای روابط خارجه کشور اشاره کردیم که نرخ ارز را در انتهای سال کاهشی و خریداران را در این بازار محتاط کرده‌اند. از این عوامل می‌توان انگیزه بازارساز برای جلوگیری از رشد نرخ‌ها در انتهای سال، کاهش تقاضای حواله‌ای، تسویه حساب ارزی شرکت‌های صادراتی را نام برد.

اما امروز دلار بار دیگر روی یک مرز مهم قرار گرفته است. مرزی که از زمان انتخابات آمریکا و پیروزی بایدن تاکنون عموما کف دامنه نوسان بازار ارز بوده است. اما آیا دلار می‌تواند از این محدوده خارج شود؟

با توجه به آنکه هنوز تحول مثبت چندانی در خصوص برجام اعلام نشده است، بعید به نظر می‌رسد دلار بتواند افت پایداری به زیر این محدوده داشته باشد. مگر آنکه شاهد تغییری خاص در انتظارات فعالان اقتصادی به رفع تحریم‌ها یا آزادسازی منابع ارزی باشیم (که ممکن است به دنبال پیشرفت مذاکرات غیرمستقیم یا ارائه طرح اقدام سازنده ظریف اتفاق افتد) که در این صورت تعدیل تدریجی و آرام نرخ‌ها در هفته‌های پیش‌رو و افت پایدار به زیر مرز ۲۴ هزار و ۶۰۰ تومان محتمل خواهد بود. احتمال دیگری که چنین اتفاقی را ممکن می‌کند آن است که در هفته‌ها و ماه‌های پیش‌رو عرضه بازارساز به طور چشمگیری افزایش یابد. در غیر اینصورت، احتمالا برای مدتی دلار محدوده نوسان کنونی (نیمه‌های کانال ۲۴ و ۲۶ هزار تومان) را حفظ کند.

منبع: بورسان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها