|
کدخبر: 160167

وضعیت بورس و مسکن در ۱۴۰۰ بهتر می‌شود یا بدتر؟

روزهای پایانی سال تحلیل و پیش بینی کارشناسان از وضعیت بازارهای مالی در سال آینده شدت می‌گیرد که یکی از این بازارها، مسکن است که در طول سالجاری افزایش قیمت، رکود معاملات و ساخت و ساز را تجربه کرده است.

حلقه اصلی پیش بینی روند نزولی یا افزایشی قیمت‌ها در بازارهایی چون سرمایه، مسکن و... نرخ تورم است که طبق گفته کارشناسان، بودجه سال آینده خبر از افزایش تورم را می‌دهد و با این حساب باید در انتظار واکنش بازارها به وضعیت تورم در ۱۴۰۰ باشیم.

اما از سوی دیگر، تحولات بازار سرمایه از اواخر سال ۱۳۹۸ تا سالجاری مورد توجه مردم، سیاستمداران و مسئولان بوده و تا چند ماه اول در سالجاری صعودهای قابل توجهی را تجربه کرد اما به مرور زمان با دخالت‌های غیرکارشناسی این بازار از روال طبیعی خود خارج شد و عده زیادی از سهامداران به دلیل عدم آگاهی و شناخت مناسب پیش از ورود به بازار متضرر شدند.

حال با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و آغاز سال جدید، بسیاری کنجکاو هستند که آیا وضعیت بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰ بهتر یا بدتر می‌شود و همچنین، بازار مسکن از نظر قیمت چه سرنوشتی خواهد داشت؟

دو پیش بینی متفاوت از مسکن در سال جدید وجود دارد که یکی بیانگر کاهش قیمت است و دیگری از افزایش قیمت مسکن خبر می‌دهد.

در این زمینه سهراب دل انگیزان می‌گوید که با توجه به شرایط موجود پیش بینی می‌شود که در بهار و تابستان سال آینده به علت رکود تقاضا و عرضه، کاهش قیمت مسکن را داشته باشیم و تعداد معاملات و قیمت هم کاهشی باشد اما فعالیت‌های ساخت و ساز تغییری نخواهند کرد.

از سوی دیگر، حسین راغفر_یک تحلیلگر اقتصادی معتقد است که یکی از ویژگی‌های بارز بودجه سال آینده افزایش شدید بدهی‌ها و استقراض‌های دولت در آن است و در سال آینده شاهد رکود تورمی بسیار عمیق‌تر از شرایط کنونی خواهیم بود که یکی از آسیب‌های آن متوجه بخش مسکن خواهد شد و این بخش را که در حال حاضر با رکود مواجه است، با افزایش قیمت مواجه می‌کند.

آینده بورس در ۱۴۰۰

علاوه براین، دل انگیزان درباره آینده بازار سرمایه در سال آینده نیز می‌گوید: پیش بینی من این است که در سال آینده شاخص بورس در نقطه یک میلیون تا یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد به آرامش برسد و این فرآیند را تا سال ۱۴۰۱ ادامه دهد.

همچنین، علی سعدوندی معتقد است که اگر نفت فروخته شود اما به منابع نفتی دسترسی نباشد، منابع ارزی در داخل توزیع نمی‌شود و شرایط به سمتی می‌رود که به بهانه درآمدهای نفتی از پایه پولی استقراض می‌شود که در این شرایط، در نیمه دوم سال آینده شرایط تورمی گسترده خواهیم داشت و بدین ترتیب بازار سرمایه در این زمان به دوران مثبت برمی‌گردد.

از سوی دیگر، مهدی رباطی مدیر عامل کارگزاری بورس بیمه ایران می‌گوید: در افق یکساله انتظار بهبود برای بورس را نخواهیم داشت و بازار شرایط رکودی خود را طی خواهد کرد مگر اینکه شرایط تورمی تداوم پیدا کند، روابط سیاسی بهبود و تحریم‌ها برداشته شود و دلار سرکوب نشود. ‌

بدین ترتیب، طبق تحلیل کارشناسان بهبود وضعیت بازار سرمایه به افزایش نرخ ارز و تورم وابسته و از آنجا که بودجه سال آینده به تورم زا بودن معروف است و بسیاری از شرکت‌های بورسی صادرات محور هستند و از افزایش قیمت دلار نفع می‌برند، این پیش بینی کارشناسان مبنی بر بازگشت بورس به دوران صعود منوط به افزایش تورم و نرخ ارز را تقویت می‌کند.

اما جنبه دیگر بودجه متورم و تاثیر آن بر بازارها این است که مردم را تحت فشار قرار می‌دهد و بازاری چون مسکن که مورد توجه و نیاز آنهاست را با افزایش قیمت قابل ملاحظه روبرو می‌کند و همچنان خانه دار شدن آرزوی عده زیادی از مردم باقی خواهد ماند.

منبع: تابناک

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها