|
کدخبر: 157691

ارزانی دلار در گرو این اتفاق

پس از ماه‌ها انتظار و مذاکره، سرانجام قرار شد بخشی از منابع ارزی بلوکه شده ایران در ژاپن، کره‌جنوبی و عراق در حال آزادسازی است.

اقتصاد ارزانی دلار در گرو این اتفاق

برخی کشورها مانند کره جنوبی، عمان، عراق و ژاپن به دلیل اعمال تحریم های سختگیرانه از سوی ترامپ، منابع مالی ایران ناشی از صادرات نفت و انرژی را بلوکه کرده و حاضر به آزادسازی و انتقال آن به ایران نبودند، این مساله سبب فشارهای مضاعف بر اقتصاد ایران شده بود.

 در روزهای گذشته ؛ تلاش های بانک مرکزی و تیم دیپلماسی کشور به بار نشست و مقرر شد بخشی از این منابع آزاد شود. این مساله را باید همانند ایجاد ترک در دیوار تحریم‌ها دانست زیرا سبب خواهد شد تا منابع مالی آزاد شده و از فشارهای کلان کاسته و سبب رقم زدن اتفاقات مثبت در اقتصاد شود.

ایران و کره جنوبی

برای اصلاع از تاثیرات آزادسازی منابع مالی بلوکه شده ایران در سایر کشورها با دکتر بهنام ملکی، اقتصاددان به گفت و گو پرداختیم.

وی درباره آزادسازی منابع مالی ایران در سایر کشورها به خبرآنلاین گفت: قسمتی از مشکلات در اقتصاد ایران به تحریم‌ها بازمی گردد و اکنون که این دیوار ترک برداشته و نشانه‌هایی از تمایل بایدن نسبت به بازگشت به برجام و ایجاد رابطه بهتر با ایران مشاهده می‌شود که می تواند منجر به تاثیر روانی و واقعی در اقتصاد شود.

واکنش بازارهای مختلف به آزادسازی منابع بلوکه شده

این اقتصاددان افزود: اگر در اقتصاد، انضباط مالی وجود داشته باشد، آزادشدن پول‌های بلوکه شده می تواند تاثیر روانی و عملی قابل توجهی بر کاهش نرخ ارز داشته باشد.

ملکی تصریح کرد: باید توجه داشت که ایران از سایر کشورها طلب‌های مالی فراوانی دارد بنابراین به طور طبیعی آزادسازی منابع می تواند سبب تعدیل نرخ‌ها و به ویژه کاهش قیمت ارز و دلار شود.

این استاد دانشگاه بیان کرد: همچنین این مساله می‌تواند بر روی اجزا و اشخاص مختلف تاثیرات متفاوتی برجا بگذارد، ممکن است برخی تولیداتی که با ارزبری بالا توجیه‌پذیر شده اند، صدمه ببینند و در مقابل به نفع مصرف‌کننده خواهد بود زیرا با نرخ‌های بالا، درصد فراوانی از مصرف‌کنندگان به طور کلی قدرت خرید خود را از دست داده و فقر سنگینی دامن جامعه را گرفته که این مساله می تواند اثراتی بر این بخش داشته باشد.

وی عنوان کرد: باید تاثیرات جزئی‌تر آزادسازی منابع مالی را به صورت تفکیک شده بر بخش های مختلف بررسی کرد تا مشخص شود در کدام بخش ها به نفع کدام اقشار و گروه‌ها بوده و همچنین در چه مواردی منجر به وارد شدن صدمات احتمالی به بعضی از فعالیت ها خواهد شد.

ملکی درباره واکنش بازارها نسبت به آزادسازی منابع مالی بلوکه شده ایران در سایر کشورها گفت: واکنش بازارهای مختلف بستگی به نوع مدیریت اقتصادی دارد؛ اگر مدیریت کشورهوشمندانه رفتار کند و در شرایط جدید نسبت به نوسازی صنایع ، ارتقای توان تکنولوژیکی، اصلاح ساختار قیمت‌گذاری و... درست عمل کند و اولویت را بر واردات مواد اولیه قرار دهد ، می تواند اثرات بسیار مثبتی داشته باشد و از طرف دیگر بر روی معیشت مردم تاثیر مستقیم و مثبتی دارد.

لزوم تغییر فعالیت‌های ضدتوسعه‌ای

وی ادامه داد: اما اگر مدیریت کشور صرفا به دنبال طی کردن روال‌های غلط گذشته باشد ، درآمدها را صرف واردات و فعالیت‌های ضدتوسعه‌ای کرده و بودجه های غیرتوسعه‌ای را گسترش داده و هزینه های زائد را افزایش دهد در این صورت طبیعی است که تاثیرات مثبت آزادسازی منابع مالی بر اقتصاد و بازارها بسیار کم باشد.

این اقتصاددان تاکید کرد: این مساله بستگی به نوع برنامه ریزی و قانون‌گذاری و اجرای قوانین دارد؛ اگر سیاست‌گذاری ها درست و شفاف باشد می تواند پیامدهای بسیار مثبت به دنبال داشته باشد و برعکس اگر این موارد مورد توجه قرار نگیرد، پیامدهای مثبت این موضوع می تواند بسیار کم بوده و حتی منجر به اثرات منفی هم شود.

آغاز دوران پساتحریم در ایران

وی در پاسخ به این سوال که آیا آزادسازی منابع بلوکه شده را می توان آغاز دوره پساتحریم در ایران دانست؛ عنوان کرد: همین طور است زیرا دیوار تحریم‌ها ترک برداشته و این مساله برای ایران پالس مثبتی محسوب می شود زیرا می تواند به منابع قابل توجهی دسترسی داشته باشد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: با این اوصاف باید درآمدها را صرف توسعه و بهبود وضعیت مردم کنیم.ملکی اظهار کرد: اما اگر جهت‌گیری های بودجه ای کشور اصلاح نشده و هزینه‌های زائد رفع نشود، چه بسا فشاری که در ۳ سال گذشته و در اثر تحریم‌ها به مردم ایران وارد شده، دوباره منجر به تاثیرات منفی شود.

وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که با توجه به تمایلی که ایران برای افزایش تولید و برون رفت از اقتصاد نفتی دارد، باید کاری کرد که امیدهایی که جهت به سامان شدن اقتصاد غیرنفتی کشوربه وجود آمده؛ یک‌باره از بین نرود و همه شیرازه های در نظر گرفته شده، پاره نشود.

این اقتصاددان گفت: امیدوارم که با استفاده از دیدگاه خبرگان اقتصادی، مدیریتی، صنعتی، سیاسی و اجتماعی کشور و همین طور ضابطه مندی انتصابات و بهبود در اوضاع انتخابات پیش رو، فضایی رقم بخورد تا منافع اتفاقات رخ داده، به ملت برگردد.

ملکی در پایان تصریح کرد: اگر این اصلاحات انجام نشود، به طور مقطی مزه کاذبی از آزادسازی منابع ارزی در اقتصاد و رفاه و معیشت مردم ایجاد می شود اما در بلند مدت شاهد خواهیم بود که وابستگی‌های نفتی اقتصاد تشدید خواهد شد.

منبع: اقتصاد نیوز
  • ناشناس ارسالی در

    ما هم قدرت آن را داریم و هم استعداد آن ر ا که در مدت کوتاهی با استفاده صحیح از من ابع و سرمایه های تمیز خود به کشوری فوق مدرن و پیشرفته تبدیل شویم اما چرا ما به چنین پتانسیل بزرگی بی توجهیم و این یک در د بزرگ است و هرگز قابل بخشش نیست ...

ارسال نظر