|
کدخبر: 156620

بازار دلار در برزخ

​قیمت دلار روز گذشته در معاملات پشت خطی متاثر از انتشار اخبار سیاسی منفی، تغییر انتظارات معامله‌گران و همچنین افزایش خرید‌ها تا ۲۵۵۵۰تومان رسید و باعث شد امروز این ارز کار خود را با نرخ ۲۵۶۵۰تومان آغاز کند.

اقتصاد بازار دلار در برزخ

بازار ارز هفته گذشته مسیر صعودی را طی کرد و دلار با قیمت ۲۵۴۰۰تومان به کار خود در معاملات نقدی پایان داد اما باتوجه به انتشار پی‌در‌پی اخبار سیاسی منفی، نرخ این ارز در معاملات پشت‌خطی روز جمعه درنتیجه تغییر انتظار معامله‌گران و هجوم به سمت خرید، تا ۲۵۵۵۰تومان هم پیش رفت.

حمله آمریکا به سوریه و خط‌و‌نشان‌های بایدن به ایران و همچنین تاکید سخنگوی کاخ سفید بر عدم کاهش تحریم‌ها باوجود آمادگی برای گفت‌وگوی دیپلماتیک با ایران از مهم‌ترین اتفاقات سیاسی بود که باعث تشدید نگرانی نسبت به رابطه ایران و غرب و افزایش قیمت دلار شد.

از طرفی روز گذشته واعظی رییس دفتر رییس جمهور اعلام کرد که از نظر اقتصادی نرخ ارز ایران ۲۵ یا ۲۷هزار تومان نیست و ما این کار را کردیم تا بتوانیم اقتصاد کشور را اداره کنیم، درمقابل همتی رییس کل بانک‌مرکزی به این ادعا واکنش نشان داد و بیان کرد که بازار ارز، بازار حساس و تخصصی است و برای جلوگیری از سوء‌استفاده و سوء‌برداشت از صحبت‌های مسئولان محترم، شایسته است که اظهارنظر درخصوص مسائل تخصصی پولی و ارزی به بانک مرکزی واگذار شود.

اگرچه بعد از این صحبت‌ها مجددا واعظی اعلام کرد که منظور او از صحبت‌هایش این نبوده که دولت ارز را گران کرده اما اظهارات اولیه او باعث سوء‌استفاده نوسان‌گیران و جوسازی پیرامون دخالت دولت در نرخ ارز و دامن زدن به روند صعودی بازار ارز شد.

همچنین از دیگر عواملی که باعث تشدید افزایش قیمت دلار شد، مخالفت اکثریت مجمع تشخیص مصلحت نظام با تصویب FATF و تاکید برخی مسئولان به بی‌اثر بودن تصویب این قرارداد بود، درحالیکه پیش‌بینی می‌شد مجمع با برخی شروط حاضر به تصویب FATF شود.

البته بعد از انتشار خبر توافق ایران و کره برای آزادسازی یک میلیارد دلار از منابع بلوکه شده کشور و مذاکره با ژاپن در همین راستا انتظار می‌رفت که قیمت دلار اندکی کاهش یابد ولی هجوم خبرهای منفی به بازار ارز مانع از حرکت دلار در مسیر نزولی شد؛ در این میان امروز وزیر خارجه عراق هم اعلام کرده که با تلاش مستمر حوزه‌های مالی و بانکی و دستگاه‌های اقتصادی ایران و عراق برخی از موانع مهم برداشته شده و بزودی بر اساس مدل مورد توافق دو کشور روند پرداخت بدهی‌ها آغاز می‌شود.

مقصد بعدی دلار

در راستای این روند صعودی بازار ارز، بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که دلار کانال حساس ۲۶هزار تومان را نخواهید دید و احتمال دارد بانک‌مرکزی به دلیل اتهام وارد شده، با تزریق ارز مانع از صعود دلار به این قیمت شود، از طرف دیگر عده‌ای هم معتقدند که دلار از سطح حمایتی بعدی یعنی ۲۵۸۰۰تومان هم عبور می‌کند و تا ۲۶هزار تومان پیش خواهد رفت و بعد از آن بازار مجددا وارد فاز اصلاح قیمت و مسیر نزولی خواهد شد.

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر