|
کدخبر: 156559

چند خبر مهم از بازار ارز

تحولات آخر هفته گذشته چندان به نفع برجام و احیای روابط خارجه کشور پیش نرفت و شاهد افزایش تنش‌ها در روابط تهران-واشنگتن بودیم. به همین خاطر دلار در معاملات پشت‌خطی جمعه ۲۰۰ تومان رشد کرد و امروز هم حدود ۲۰۰ تومان دیگر به قیمت آن افزوده شد.

اقتصاد چند خبر مهم از بازار ارز

به این ترتیب شاهد عبور نرخ دلار آزاد از میانه کانال ۲۵ هزار تومان برای اولین بار در اسفندماه هستیم. اخباری که بازار ارز امروز به آن‌ها توجه دارد عبارتند از:

۱) آمریکا دنبال محکومیت ایران در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

بنابه گزارش برخی رسانه‌ها آمریکا قصد دارد از اعضای شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی بخواهد ایران را به خاطر تشدید فعالیت‌های هسته‌ای محکوم کنند. نشست شورای حکام آژانس قرار است هفته آینده تشکیل شود و تحولات اخیر در خصوص ایران را موردبررسی قرار دهد.

از سوی دیگر، خبرگزاری رویترز نوشته به نامه‌ای دست یافته که در آن ایران تهدید کرده در صورتی که اعضای شورای حکام در جلسه آتی موضعی چنین ضدایرانی اتخاذ کنند، به توافق اخیر با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایان می‌دهد. این توافق هفته قبل پس از خروج ایران از پروتکل الحاقی بین ایران و آژانس شکل گرفت.

۲) دستور حمله بایدن به مواضع تحت حمایت ایران در سوریه

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا ادعا کرد که این حملات به تلافی حملات هفته گذشته به پایگاه نظامیان آمریکایی در شهر اربیل اقلیم کردستان عراق انجام شد.

 حمله روز پنجشنبه به کشتی رژیم صهیونیستی در دریای عمان

این رژیم به ایران اتهام دست داشتن در این حمله را زده است. گفته می‌شود صاحب این کشتی باری از افراد نزدیک به رئیس موساد است.

۴) کاخ سفید: آماده گفت‌وگوی دیپلماتیک با ایران هستیم اما تحریم‌ها را کاهش نمی‌دهیم.

پس از آنکه ند پرایس (سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده) تلویحاً اشاره کرد که دولت بایدن ممکن است سیاست‌های تحریمی دولت ترامپ را تغییر ندهد، جن ساکی (سخنگوی کاخ سفید) هم اشاره کرد تحریم‌های ایران را کاهش نخواهند داد.

سفر وزیر خارجه عراق به ایران

گفته می‌شود محور سفر امروز وزیر خارجه عراق، بحث در خصوص روابط دوجانبه و تحولات منطقه است. از سوی دیگر این مسأله یادآور رایزنی‌های قبلی در خصوص آزادسازی منابع بلوکه ایران در عراق هم هست که در ماه‌های اخیر از محورهای اساسی گفت‌وگوهای دو طرف بوده است.

۶) ارائه یک قطعنامه پیشنهادی توسط ۴۶ نماینده کنگره آمریکا در خصوص عدم رفع تحریم‌ها علیه ایران

این قطعنامه بیشتر سمبلیک است و با توجه به آنکه دموکرات‌ها کنترل هم مجلس نمایندگان و هم سنا را در دست دارند، بعید است راه به جایی ببرد.ی

 اظهار خوش‌بینی به تصویب لوایح FATF

روز گذشته همتی اعلام کرد فضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص لوایح پالرمو و CFT منفی نبوده است. بسیاری عقیده دارند تصویب این لوایح شرط لازم برای استفاده از دارایی‌های ارزی آزاد شده ایران در سایر کشورها و همچنین یک اتفاق لازم در کنار احیای برجام است.

۸) موافقت آمریکا با آزادسازی یک میلیارد دلار از منابع ارزی مسدود ایران در کره‌جنوبی

رسانه‌های کره‌ای اعلام کردند آمریکا موافقت خود را با آزادسازی بخشی از دارایی‌های بلوکه شده ایران در این کشور موافقت کرده است. گفته می‌شود قرار است این منابع از طریق کانال مالی سوئیس در اختیار ایران قرار بگیرد. با این حال این هم نقل شده که آمریکا گفته جزئیات چگونگی انتقال باید به بحث گذاشته شود. این مسأله کمی از خوشبینی به آزادسازی این منابع کاسته است. در خصوص اثر آزادسازی این منابع بر نرخ دلار بخوانید: ۳ ریسک نزولی شدن دلار

حرکت خلاف آب دلار نیما

در حالی که نرخ‌های دلار در بازار آزاد، صرافی ملی و بازار متشکل ارزی امروز صعودی بودند، میانگین موزون نرخ حواله‌های ارزی سه روزی است که بر مدار نزولی قرار دارد. پیشتر اشاره کردیم که تداوم چنین روندی ممکن است دلار را برای ادامه رشد خود مردد کند.

منبع: بورسان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها