|
کدخبر: 156433

وضعیت قیمت دلار در بازار (۹۹/۱۲/۰۹)

دلار هفته اول اسفند وضعیت متفاوتی را تجربه کرد.

در ابتدای هفته، فروشندگان در بازار بیشتر فعال بودند و قیمت در مسیر کاهشی قرار داشت، ولی در دو روز انتهایی کاری بازار، خریداران بار دیگر دست بالا را به‌دست آوردند و قیمت را صعودی کردند. در سه روز ابتدایی هفته، دلار حدود هزار و ۴۰۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و حتی به محدوده ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومانی ریزش کرد.

 با این حال، از روز سه‌شنبه جهت بازار عوض شد و قیمت طی دو روز حدود ۸۰۰ تومان رشد کرد. بخش بزرگی از این افزایش مربوط به روز چهارشنبه بود که اسکناس آمریکایی با ۵۰۰ تومان افزایش به بهای ۲۵ هزار و ۳۵۰ تومان رسید. با وجود رشد دو روز انتهایی هفته، دلار در اولین هفته اسفندماه ۲/ ۲ درصد از ارزش خود را از دست داد. عده‌ای از فعالان با توجه به بازدهی هفتگی منفی، باور داشتند‌ روند افت تدریجی دلار آغاز شده است. آنها اعتقاد دارند، معامله‌گران در حال سودگیری از خریدهای قبلی خود هستند و احتمال افت دلار تا محدوده ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان را مطرح می‌کنند. در مقابل، گروه دیگری بر بازگشت دلار در روز انتهایی هفته به کانال ۲۵ هزار تومانی تاکید دارند. از نگاه گروه دوم، تثبیت دلار بالای محدوده ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومانی می‌تواند زمینه‌ساز ورود خریداران جدید به بازار شود. از نگاه آنها، اخبار سیاسی به گونه‌ای نیست که سمت و سوی انتظارات را کاهشی نگه دارد.

 تاثیر اخبار بر بازار ارز

بیشتر فعالان و معامله‌گران ارزی در شرایط کنونی بیشتر اخبار را دنبال می‌کنند و بر اساس نوع اخبار جهت معاملاتی خود را تعیین می‌کنند. در مقطعی از هفته گذشته، خبر آزاد‌شدن پول‌های ایران از کره‌جنوبی مورد توجه قرار گرفت،‌ ولی بعد نگرانی در مورد دورتر‌شدن لغو تحریم‌ها در بازار برجسته شد.در روزهای پنج‌شنبه و جمعه که بازار به‌صورت رسمی تعطیل بود، کمی میزان فروش‌ها در بازار ارز و سکه افزایش یافت. در معاملات پشت‌خطی،‌ دلار تا محدوده ۲۴‌هزار و ۲۰۰ تومانی عقب نشست و در بازار سکه، فلز گرانبهای داخلی به محدوده ۱۱ میلیون تومانی بازگشت. چنین روندی در معاملات پشت‌خطی موجب شد که برخی از فعالان تصور کنند که شروع بازارها در روز شنبه با افت قیمت همراه خواهد بود. با این حال، در صورتی‌که دلار بتواند مرز ۲۵ هزار تومان را حفظ کند و سکه نیز بالای ۱۱ میلیون تومان باقی بماند، خبری از ورود فروشندگان جدید به بازار دلار و سکه نخواهد شد. عاملی که موجب‌شد بازار ارز و سکه در معاملات پشت‌خطی نزولی شود، تقویت گمانه‌زنی‌های مربوط به پرداخت دارایی‌های ارزی ایران در کره‌جنوبی بود.

منبع: دنیای اقتصاد
  • علی رصا ارسالی در

    سلام خبر ویژه دلاراتون بفروشین که بدبخت میشین دلار خیلی خیلی افت کرده از مشه

  • علی ارسالی در

    چرا پیام منو نمیفرستین مردم بدون تا صرر نکنن دلاراشون بفروشن

  • خ ارسالی در

    خدا لعنت کنه پیام منو نمیفرستی

  • ناشناس ارسالی در

    تف به مسعولین

ارسال نظر