|
کدخبر: 154849

دلیل انفجار در گمرک اسلام قلعه مشخص شد

سخنگوی گمرک گفت: با بازگشایی مجدد گمرک اسلام قلعه افغانستان، همه کالاهای تجاری متوقف در مرز دوغارون غیر از محموله‌های سوختی از سوی گمرک اسلام قلعه افغانستان از امروز پذیرش می‌شود.

اقتصاد دلیل انفجار در گمرک اسلام قلعه مشخص شد

روز ۲۵ بهمن بود با انفجار یک دستگاه تانکر حامل گاز در گمرک اسلام قلعه افغانستان حریق به کامیون‌های مجاور و سپس پارکینگ‌های کامیون‌های حامل گازوئیل سرایت کرد و در این حادثه ۵۰۰ دستگاه کامیون دچار حریق جدی شدند.

هیات بخش خصوصی و نمایندگان مجلس افغانستان در بررسی میدانی از گمرک اسلام‌قلعه هرات اعلام کرده‌اند علت آتش‌سوزی اخیر در این گمرک نمونه‌گیری غیر اصولی گاز مایع از سوی اداره استاندارد و شرکت قراردادی بوده است.

در حادثه گمرک اسلام قلعه افغانستان هم مرز دوغارون ایران، ۵ میلیون دلار کالا کاملا در آتش سوخت و ۵۰۰ کامیون نیز پس از حریق و انفجارهای متعدد آسیب جدی دید.

آن زمان اعلام شد ۲۵۰۰ دستگاه کامیون پشت مرز دوغارون ما منتظر هستند که شامل کامیون‌هایی است که قرار بود، از مرز دوغارون عبور کنند، اما به دلیل حادثه اسلام قلعه عبور نکردند و همچنین کامیون‌هایی که پس از حادثه اسلام قلعه با بازگشایی مرز به داخل خاک ایران آمدند.

اما امروز سخنگوی گمرک خبر از بازگشایی مجدد گمرک اسلام قلعه خبر داد و گفت‌: پس از آتش سوزی گسترده در گمرک اسلام قلعه‌ افغانستان از روز گذشته به صورت محدود کامیون‌های حامل کالاهای سریع الفساد از سوی این گمرک پذیرش شد و از امروز نیز با اعلام طرف افغان، امکان ارسال همه کامیون‌های تجاری متوقف در مرز دوغارون‌ به غیر از محموله‌های سوختی فراهم شده است.

‌به گفته سید روح‌الله لطیفی‌ این تصمیم صرفا برای کامیون‌های متوقف در مرز ‌دو غارون‌ است که حدود دو هزار و ۵۰۰ دستگاه است و نزدیک به دو هزار دستگاه از آن دارای محموله‌های تجاری غیر سوختی هستند و شامل محموله‌های جدید نمی‌شود.

به گفته لطیفی بر همین اساس تا اطلاع ثانوی تخلیه کامیون‌های مرز ورود محموله‌های جدید به ‌دوغارون‌ ممنوع است.

سخنگوی گمرک اظهار کرد: محموله‌های سوختی، شامل بنزین، گاز مایع، گاز، گازوئیل می‌شود که فعلا بنا به اعلام طرف افغان، پذیرش آنها توسط گمرک اسلام قلعه صورت نمی‌گیرد.

منبع: فارس

ارسال نظر