|
کدخبر: 154034

تغییر دامنه نوسان روی شاخص کل چه تاثیری می گذارد؟

دیروز خبری از صف‌های خرید آن چنانی نبود اما با این حال شاخص بورس سبزپوش بود، هرچند که این سبزپوشی همراه با نوسان بود. یکی از موضوعاتی که همچنان کاربران شبکه اجتماعی توییتر درباره آن اظهارنظر می‌کنند، دامنه نوسان است.

اقتصاد تغییر دامنه نوسان روی شاخص کل چه تاثیری می گذارد؟

افراد زیادی در دو روز گذشته در صفحه‌های شخصی خود درباره تاثیر تغییر دامنه نوسان روی شاخص کل و سبزپوش شدن بورس نوشتند. یکی از این افراد نوید قدوسی بود. او در توییت‌های جداگانه‌ای درباره این موضوع مطالبی نوشت. این فعال بازار سرمایه در یکی از توییت‌های خود نوشت: «دامنه نوسان نامتقارن به نوعی توزیع ریسک بین بازارگردان و سایر سهامداران را به ضرر اولی و به نفع دومی بر هم زده است.

بنابراین جای تعجب نیست که عرضه سنگین حقوقی در بازار امروز کار بازارگردان‌ها باشد تا از خودشان محافظت کنند.» او همچنین در توییت دیگری نوشت: «دامنه نوسان نامتقارن طیف موافق و مخالف داشت، ولی فکر نمی‌کنم کسی طرفدار بازه یک ماهه برای ادامه آن باشد.»

هاشم آردم نیز از جمله تحلیلگرانی بود که دیروز در صفحه شخصی خود و بعد از تعطیلی بازار در این رابطه نوشت: «بعضی از دوستان معتقد هستند که هنوز برای قضاوت درباره دامنه نوسان نامتقارن زود است. نظرشان محترم، اما واقعا متوجه نمی‌شوم چرا درک این موضوع، اینقدر سخت است. بدیهی نیست که هر قاعده‌ای برای تنبیه فروشنده‌ها بذاریم، به‌طور غیرمستقیم خریدارهای بالقوه را هم از بازار بیرون کرده‌ایم؟» سعید درخشانی از دیگر فعالان بازار سرمایه هم در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «دامنه نوسان چه ارتباطی به ارزش یک دارایی دارد؟ مثلا اگر برای مسکن می‌شد دامنه نوسان تعیین کرد آیا می‌توانست باعث تغییر در ارزش آن ملک بشود؟ اینها همه حالات روانی سرمایه گذاران است که وقتی سیاست گذار هم به آن خیلی وزن می‌دهد عملا دامنه نوسان ملاک ارزش‌گذاری می‌شود، نه وضعیت خود شرکت.»

از جمله نکاتی که محوریت نوشته گعده فعالان بورسی در توییتر درباره دامنه نوسان بود از این قرار بود که بورس در سال جاری مدام با آزمون و خطا اداره شده است و وضعیت امروز که گریبان‌گیر سهامداران قدیمی و جدید شده، همین سیاست آزمون و خطا بوده است. افراد زیادی در صفحه‌های خود یا در قسمت نظرات نوشته‌های افرادی که درباره دامنه نوسان اظهارنظر کرده بودند، درباره این موضوع می‌نوشتند که سیاست آزمون و خطا نه تنها در تمام حوزه‌های اقتصادی کشور در طول سال‌های گذشته وجود داشته است، بلکه در سال جاری و با توجه دولت به حوزه بورس، در این حوزه هم این سیاست رخنه کرده و حالا نه فقط بلای سرمایه سهامداران قدیمی و فعال حوزه بورس شده است، بلکه در حال سکته دادن سهامداران خرد هم هست. مساله‌ای که این افراد درباره آن می‌نوشتند از این قرار بود که در نظر گرفتن چنین سیاست‌هایی باعث شده است سهامداران با ترس و لرز در این بازار سرمایه حضور داشته باشند و نتیجه آن را هم می‌شود در صف‌های خرید کم رونق این روزهای بورس دید. حتی بودند افرادی که درباره این موضوع نوشته بودند نتیجه این سیاست‌ها خروج سرمایه‌های سهامداران عادی و بی‌تجربه از بورس که بازاری داخلی است و ورود آن به حوزه سرمایه‌گذاری در رمزارزها است.

از دیگر موضوعات قابل توجه در توییتر سکوت چند روزه نماینده‌های مجلس درباره بورس بود. آنها که عادت کرده بودند هر چند روز یک بار درباره بورس و وضعیت آن در صفحه‌های خود بنویسند، چند روزی بود که مطلبی در این رابطه ننوشته بودند تا اینکه دیروز احمد نادری، رئیس فراکسیون مقابله با آسیب‌های اجتماعی مجلس در صفحه شخصی خود نوشت: «قرار بود سه‌شنبه سوال آقای حاجی دلیگانی ازوزیر اقتصاد درباره بورس در صحن مطرح شود. از هیات رئیسه مجلس با معاون وزیر تماس گرفته شده. گفته: من و وزیر نخواهیم آمد. دوستانی که جلوی شروع روند استیضاح وزیر راگرفته‌اند، کلاه را بالاتر بگذارند. وزیر ناکارآمد برای مجلس شاخ و شانه می‌کشد.»

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها