|
کدخبر: 151633 شاپور پشابادی

در گفتگوی گسترش‌نیوز با مدیرعامل انجمن مهاد مطرح شد:

باگ سایت پر از پول را برطرف کنید

ناصر استاد احمدی: دامداران استطاعت نگه داشتن دام‌های خود به امید افزایش قیمت در ایام عید را ندارند. یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت گوشت، بالا رفتن هزینه‌های تمام‌شده تولید است.

اقتصاد باگ سایت پر از پول را برطرف کنید

قیمت گوشت بازهم افزایش یافت. دلیل دور جدید افزایش قیمت چیست؟ برای یافتن پاسخ خود با مدیرعامل انجمن تعاونی مهاد (دامداری) به گفتگو نشستیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

پرورش‌دهندگان عرضه را متوقف نکرده‌اند

علی‌اصغر ملکی، رئیس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی افزایش قیمت اخیر گوشت را به نزدیک شدن ایام عید نسبت داده و گفته است « دامداران به امید بهبود بازار در ایام منتهی به نوروز از عرضه دام خود به بازار خودداری می‌کنند». این تحلیل تا چه حد درست است؟ ناصر استاد احمدی، مدیرعامل انجمن تعاونی مهاد ضمن نادرست دانستن این نظر گفت: «وضعیت به گونه‌ای است که دامداران به محض وجود خریدار، دام را عرضه می‌کنند. دام هم زیاد است و هیچ کمبودی وجود ندارد. قیمت گوشت مدتی ثابت مانده بود. این در حالی است که هزینه تمام شده تولید و پرورش افزایش یافته است. اکنون وضعیت، کمی متعادل شده است. قیمت واقعی جو ۱۷۰۰ تومان است اما به قیمت ۴۵۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان به دست دامدار و پرورش‌دهنده می‌رسد. بدیهی است که بعد از افزایش قیمت علوفه و نهاده، قیمت گوشت هم بالا می‌رود. دامداران استطاعت نگه داشتن دام‌های خود را ندارند. عرضه دام در طول سال تقریبا ثابت است. دامداران امکان انتظار کشیدن برای شب عید را ندارند. ایام عید هم شرایط تغییری نخواهد داشت چون پولی در بازار نیست».

کمبود خریدار داریم

وی در تشریح یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت گفت: «افزایش قیمت گوشت قرمز ممکن است به دلیل بالا رفتن قیمت سایر محصولات پروتئینی باشد. برای مثال قیمت ماهی به شدت افزایش یافته است. قیمت مرغ تاحدی به تعادل رسیده ولی بعید است بدون تغییر باقی بماند. عامل اصلی، قیمت تمام شده علوفه و نهاده مصرفی است. ۹۰ درصد هزینه‌ تولید گوشت به خوراک مصرفی مربوط می‌شود. در بخش شیر ۷۰ درصد هزینه‌ها صرف تامین خوراک دام می‌شود. از طرف دیگر بخشی از پرورش‌دهندگان، گوساله‌های نر را پرواربندی نکرده‌اند. حجم تولید مقداری کاهش یافته است. پرورش‌دهندگان مشکل کمبود خریدار دارند».

قاچاق دام زنده تا چه حد جدی است و آیا تاثیر قابل‌توجهی روی وضعیت بازار دارد؟ عده‌ای بر این اعتقاد هستند که قیمت بالای دام در کشورهای همسایه و سودای رسیدن به درآمد دلاری، باعث شده است که دام به صورت گسترده به عراق و افغانستان صادر شود و بازار داخلی با کمبود مواجه شود. ناصر استاد احمدی در این رابطه به خبرنگار گسترش‌نیوز گفت: «واقعیت آن است که قاچاق تاثیر زیادی ندارد. انتظار داریم که در سال آینده، شاهد آزادسازی بخش علوفه و نهاده باشیم و داستان ارز ۴۲۰۰ تومانی و ارز نیمایی به پایان برسد؛ بلکه بتوانیم صادرات هم داشته باشیم. تعدادی؛ اقدام به قاچاق دام زنده می‌کنند اما حجم قاچاق درحدی نیست که تاثیر زیادی روی بازار داخلی به جا بگذارد. در حال حاضر ۱۵۰ میلیون راس دام داریم. ۸۵ میلیون راس بز و گوسفند داریم. خریدار بازار خارجی هم چندان زیاد نیست».

باگ‌های بی‌شمار بازارگاه

ناصر استاد احمدی در ادامه افزود: « قیمت دولتی کنجاله سویا ۲ هزار تومان و قیمت بازار آزاد آن ۱۰ هزار تومان است. این همه نهاده در بازار آزاد چطور و از کجا تامین شده است؟ به نظر می‌رسد که قصد ندارند کنترلی وجود داشته باشد. سامانه بازارگاه نتوانسته طبق انتظار، عمل کند و کنترل و نظارت داشته باشد. از طرف دیگر هر روز هم مختل می‌شود. این سامانه هفته گذشته با مشکل مواجه شد و تعطیل بود. تا دیروز صبح خراب بود. مدام در حال اصلاح آن هستند اما ایرادها ادامه دارد. گردش عظیمی در این سامانه انجام می‌شود اما متاسفانه زیرساخت فنی و سایت بازارگاه جوابگو نیست. به نظر می‌رسد کار به کسانی سپرده‌اند که از عهده این کار برنمی‌آیند. سامانه، شکاف‌ها و باگ‌های زیادی دارد بنابراین نمی‌تواند کنترل دقیقی را اعمال کند. دسترسی‌ها به گونه‌ای است که امکان سوءاستفاده وجود دارد. آمار بالا می‌رود اما بازار تامین و تنظیم نمی‌شود. این در حالی است که می‌توان باگ‌های فنی را حل کرد. اگر متولیان این سامانه هزینه می‌کردند با چنین مشکلات پیش‌پاافتاده‌ای مواجه نمی‌شدیم».

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها