|
کدخبر: 122768 شاپور پشابادی

در گفتگوی گسترش نیوز با نماینده مجلس مطرح شد:

فرصتی ۶ ماهه برای حمایت از برنج‌ کاران

برای رفع نگرانی‌های مربوط به نتایج احتمالی صادرات محصولات کشاورزی باید سیاست الگوی کاشت را مورد توجه قرار داد.

اقتصاد فرصتی ۶ ماهه برای حمایت از برنج‌ کاران

قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی و در راس آنها نرخ خرید تضمینی گندم، خوب و بد سیاست‌های مربوط به صادرات و واردات، نحوه تخصیص ارز نهاده؛ فقط تعداد کمی از  انبوه مسائلی است که باید برای آنها چاره‌جویی کرد. در همین راستا با یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به گفتگو نشستیم. نماینده مردم علی‌آباد کتول و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی؛ دیدگاه‌های خود درباره تعدادی از مهمترین موضوعات حوزه کشاورزی را تشریح کرد. نظر به طولانی بودن این گفتگو آن را در دو بخش منتشر می‌کنیم. آنچه می‌‌خوانید بخش اول مصاحبه است. با گسترش‌ نیوز همراه باشید.

نوروزی

نرخ خرید تضمینی گندم امسال هنوز اعلام نشده است. رحمت‌الله نوروزی، نمایندگان علی آباد کتول و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در این باره اظهار داشت:  «در شرایط تحریم‌ های ظالمانه آمریکا؛ دولت، مجلس و مردم باید همدلی نشان دهند. دولت و مجلس باید به فکر باشند که از بار روی دوش کارگر، کارمند و کشاورز بکاهند. به اعتقاد من تامین کالاهای استراتژیک باید یکی از اهداف اصلی دولت باشد. در سال جهش تولید هستیم و امام راحل و رهبر معظم انقلاب همواره بر اقتصاد کشاورزی تاکید کرده‌اند. با این حال هزینه کشاورزی بالا رفته است. باید کالای اساسی را برای کشاورزان فراهم کرد. چرا باید نرخ گندم وارداتی ۵۱۰۰ تومان باشد اما نرخ خرید گندم از کشاورز ۲۵۰۰ تومان باشد؟».

نرخ پیشنهادی کمیسیون کشاورزی برای گندم امسال

وی در تشریح بیشتر این موضوع گفت: «پیشنهاد اعضای کمیسیون کشاورزی برای نرخ خرید تضمینی گندم چهار هزار و ۸۰۰ تومان است. در جریان طرح دو فوریتی که به تازگی تصویب شد مقرر شد که اختیار قیمت‌گذاری گندم از شورای اقتصاد گرفته شود. بر همین اساس شورایی متشکل از وزیر اقتصاد، وزیر جهاد کشاورزی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، یکی از اعضای شورای صنفی کشاورزی، یکی از کشاورزان به انتخاب وزیر کشاورزی و اتاق بازرگانی؛ باید سه ماه قبل از آغاز فصل برداشت، قیمت‌گذاری کنند. در صورت عدم حمایت، وابستگی افزایش می‌یابد و این جای نگرانی دارد. اگر توانسته‌ایم در ارتباط با گندم، خودکفایی را تجربه کنیم در مورد برنج هم می‌توان چنین کرد».

قبل از آغاز برداشت برنج، واردات نداشته باشیم

این نماینده مجلس در ادامه گفت: «باید با حمایت از برنج‌کاران شمال کشور نیاز کشور را برطرف کرد. به جای برنج بی‌کیفیت وارداتی می‌توان تولید برنج مرغوب داخلی را به حداکثر رساند. لازمه کار آن است که وزارتخانه‌های صمت، کشاورزی و اقتصاد؛ صادرات و واردات را به خوبی مدیریت کنند. واردات باید در حدی باشد که تولید داخل آسیب نبیند. همواره گفته‌ایم که قبل از برداشت برنج داخلی، واردات نداشته باشیم. برای عرضه محصول داخل باید ۶ ماه فرصت در نظر گرفته شود. وزارت جهاد کشاورزی باید میداندار باشد تا کشاورزی از این مظلومیت خارج شود».

صادرات نکنیم جای ما را می‌گیرند

اخیرا صادرات بدون عوارض سیب‌زمینی مجاز اعلام شد. صادرات محصولات کشاورزی اگرچه اقدامی مثبت است اما بی‌برنامگی در ارتباط با این موضوع می‌تواند به بروز گرانی و کمبود در بازار داخلی منجر شود. نماینده مردم علی آباد در این باره اظهار داشت: «در ارتباط با سیب‌زمینی با رئیس‌جمهور، معاون اول ایشان، وزرای صمت، جهاد کشاورزی، امور خارجه و ... نامه‌نگاری کردم و خواستار کمک و تسهیل صادرات سیب‌زمنی شدم. در شرایطی که هزینه تمام‌شده کشاورزی تا این حد افزایش یافته است کشاورزان موردظلم قرار گرفته‌اند. آنالیز هزینه‌ها نشان می‌دهد که در سال تولید ملی به کشاورزی و کشاورزان ضربه وارد شد. برای رفع نگرانی‌های مربوط به نتایج احتمالی صادرات محصولات کشاورزی باید سیاست الگوی کاشت را مورد توجه قرار داد. به عنوان مثال اگر کشور هر سال به یک میلیون تن گوجه نیاز دارد سهیمه استان‌ّهای مختلف را مشخص کنیم، نقشه راه تعریف کنیم و متناسب با نیاز داخل، چشم‌انداز تعریف کنیم. کشاورز با گوجه ۷۰۰ تومانی چگونه می‌تواند امرار معاش کند؟ اگر نیازهای داخلی محاسبه شود و متناسب با آن مازاد محصول را صادر کنیم کمبود و گرانی نخواهیم داشت. اگر به کشوری مثل عراق یا بازار آسیای میانه، صادرات نداشته باشیم ترکیه این کار را انجام می‌دهد».

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها