|
کدخبر: 151018

سیگنال های هشداردهنده درباره صعود طلا

صعود فلزات ارزشمند در معاملات روز جمعه بازار جهانی، رشد نیم درصدی قیمت طلا و رشد بیش از پنج درصدی نقره را به همراه داشت و طلا از نقره که با موج جدید تقاضای خرید روبه‌رو شد، عقب ماند.

اقتصاد سیگنال های هشداردهنده درباره صعود طلا

بارت میلک، استراتژیست جهانی شرکت "تی دی سکیوریتیز" اظهار کرد: ما حرکت خوبی در نقره و طلا داشتیم. به نظر می‌رسد درحال‌حاضر اشتیاق بیشتری برای خرید نقره وجود داشته باشد.

تحلیلگران به کیتکونیوز گفتند: معمولا نقره حرکت طلا را دنبال می‌کند اما هفته گذشته این طور نبود.

پیتر هاگ، مدیر معاملات جهانی کیتکومتالز در این باره گفت: حرکت قیمت روز جمعه ربطی به طلا نداشت بلکه بیشتر تحت تاثیر اتفاقات جاری در بازارهای سهام و پستهای ردیت بود. پستهای جدیدی در پلتفرم ردیت منتشر می‌شود که به سرمایه‌گذاران می‌گویند نقره کمبود عرضه دارد و قیمتش بسیار بالاتر خواهد رفت. معمولا نقره به قیمت طلا واکنش نشان می‌دهد ولی این بار طلا به قیمت نقره واکنش نشان داد.

اونس نقره از حدود ۲۵ دلار در روز پنج شنبه به حدود ۲۷ دلار و ۸۰ سنت در روز جمعه صعود کرد و بر مبنای آخرین معاملات روز جمعه بازار کامکس، بیش از پنج درصد رشد قیمت نشان داد. در مقابل طلا ۹ دلار معادل نیم درصد رشد قیمت روزانه داشت.

هاگ در ادامه توضیح داد، تقاضای قابل توجهی برای نقره در بازار فیزیکی و صندوقهای ETF وجود دارد. همچنین برخی از سهامهای معدنی که ممکن است علاقه به خرید آنها وجود داشته باشد، سیر صعودی پیدا کرده‌اند. همه این بازار را دنبال می‌کنند و اگر روند مذکور ادامه پیدا کند، طلا هم بالاتر می‌رود.

شون لاسک، یکی از مدیران شرکت والش تردینگ گفت: شواهدی وجود دارد که معامله گران شرکت خدمات مالی رابین هود به بازار نقره هجوم آورده‌اند. شواهدی از ورود سرمایه‌گذاران جدید به این فضا و همچنین بازار طلا وجود دارد.

لاسک خاطرنشان کرد بازار فلزات ارزشمند به خصوص نقره توجه زیادی را جلب کرده‌اند. این امر می‌تواند قیمتها را بالاتر ببرد به خصوص که عوامل بنیادین هم از صعود قیمتها پشتیبانی می‌کنند.

به گفته تحلیلگران، علاقه به نقره، به طلا هم سرایت کرده و ممکن است قیمت این فلز هفته جاری به سطح ۱۹۰۰ دلار و فراتر از آن صعود کند.

سیگنالهای هشداردهنده

هاگ هشدار داد یک مشکل بزرگ برای این شور خرید و ورود به چنین بازاری، قرار گرفتن آن در معرض اصلاح قابل توجه قیمت است. هنوز برای طلا زود است که به این اندازه صعود کند زیرا نرخ معاملات دلار امریکا همچنان ثابت یا رو به بالاست و برنامه محرک مالی امریکا هنوز تصویب نشده است.

وی خاطرنشان کرد آخرین باری که نقره در چنین سطح قیمتی بود، اونس طلا ۲۰۶۰ دلار بود. قیمت نقره جهش یکباره‌ای پیدا کرده است و در حالی که طلا ۲۰۰ دلار با اوج قیمتی که در تابستان داشت، فاصله دارد فاصله نقره تنها یک دلار است. آیا طلا قیمت پایینتری از ارزش واقعی خود دارد یا نقره قیمت بیش از حد بالاتری پیدا کرده است و سرمایه‌گذاران باید از این بازار دور بمانند؟ اگر روند صعودی نقره در هفته جاری ادامه پیدا کند، اونس طلا ممکن است در بالای ۱۸۷۲ دلار بسته شود و مسیر صعود به مرز ۱۹۰۰ دلار همواره می‌شود به خصوص که نقره عملکرد بهتری از طلا دارد.

تصویر کلان

به گفته تحلیلگران، تصویر کلان برای طلا مثبت مانده است و این فلز ارزشمند همچنان از عواملی نظیر چاپ پول، اقدامات محرک مالی بیشتر، سیاست پولی آسان بانک مرکزی امریکا و ریسک تورم حمایت می‌شود.

شون لاسک در این باره به کیتکونیوز گفت: در عرصه ژئوپلیتیکی همچنان مسئله چین وجود دارد. همچنین دولت جدید امریکا پول چاپ می‌کند و اعتماد به ارزهای کاغذی کمتر می‌شود. تورم کالا احتمالا در پیش است و این امر برای بازار فلزات ارزشمند مثبت است.

کوین گریدی، رئیس شرکت فونیکس گفت: از نقطه نظر کلان، داده‌ها مهم مانده‌اند. با پولی که چاپ می‌شود و اقدامات محرک مالی، بازار طلا واقعا تحت تاثیر قرار می‌گیرد و بایستی شاهد خرید طبیعی بیشتر طلا باشیم. سفته بازی در بازار طلا مشاهده نمی‌شود و ممکن است در بازار دیگری در جریان باشد. ارزش بیت کوین قابل توجه بوده و ممکن است به طلا ضربه بزند.

اخبار اقتصادی هفته جاری

مهمترین خبر اقتصادی هفته جاری، آمار اشتغال ماهانه امریکا در ژانویه است که روز جمعه منتشر می‌شود.

به گفته اقتصاددانان موسسه ING، پس از این که اشتغال در دسامبر ۱۴۰ هزار مورد کاهش داشت، همه چشمها به گزارش اشتغال ژانویه دوخته شده است. با توجه به آمار هزینه بالاتر در ابتدای سال، انتظار می‌رود آمار اشتغال نسبتا مثبتی مشاهده شود اما در فوریه که دستور ماندن در خانه از سوی کالیفرنیا لغو می‌شود، آمار اشتغال بهتر خواهد شد.

شاخص مدیران خرید بخش تولید موسسه ISM، آمار اشتغال ADP، شاخص مدیران خرید بخش غیرتولیدی ISM، سفارشهای کارخانه و متقاضیان دریافت بیمه بیکاری امریکا از دیگر آماری هستند که هفته جاری منتشر می‌شوند.

بر اساس گزارش کیتکونیوز، علاوه بر این بازارها توجه دقیقی به پیشرفته مذاکرات مربوط به بسته کمک کرونایی در امریکا خواهند داشت.

 

منبع: ایسنا

ارسال نظر