|
کدخبر: 150671

اجاره مسکن هم به رویا تبدیل شده است

پروین‌پور گفت: دولت همواره باید بازار را رصد کند تا بداند باید برای کنترل آن چه برنامه‌ای را اجرا کند تا در نهایت بازار مسکن سرمایه‌ای کشور به یک بازار مصرفی تبدیل شود.

اقتصاد  اجاره مسکن هم به رویا تبدیل شده است

کارشناس مسکن با اشاره به رها شدن بازار مسکن توسط دولت "شکست" این بخش را نتیجه این رهاشدگی اعلام کرد و گفت: امروز اجاره مسکن به یک رویای سخت تبدیل شده است.

افشین پروین‌پور درباره وضعیت بازار مسکن اظهار کرد: در زمان حاضر بازار مسکن دچار رکود تورمی شده که البته برای بار اول نیست که این اتفاق افتاده است. حدود ۴۰ سال است که شاهد دوره رکود و رونق در بازار مسکن هستیم و جالب اینجاست که هم در دوره رکورد و هم دوره رونق نرخ مسکن همواره افزایش یافته است.

وی ادامه داد: مهم‌ترین عامل بروز این اتفاق رها شدن بازار مسکن از سوی دولت است، در همه دولت‌ها نیز این مسئله روی داده و در دولت روحانی به طریق اولی اتفاق افتاده است.

وی با تاکید بر این‌که بازار مسکن باید در کنترل دولت‌ها (حاکمیت) باشد، افزود: دولت همواره باید بازار را رصد کند تا بداند باید برای کنترل آن چه برنامه‌ای را اجرا کند تا در نهایت بازار مسکن سرمایه‌ای کشور به یک بازار مصرفی تبدیل شود.

کارشناس مسکن با یادآوری این‌که اکنون ۷۰ درصد تقاضا در بازار مسکن سرمایه‌ای و ۳۰ درصد مصرفی است، گفت: در واقع ۷۰ درصد تقاضای مسکن یا برای سرمایه‌گذاری است یا برای حفظ ارزش پول. به همین دلیل حباب قیمتی در بازار مسکن داریم که هر ساعت بزرگ‌تر می‌شود.

پروین‌پور اضافه کرد: رها شدن بازار مسکن باعث شده تا مسکن از دسترس تقاضاهای مصرفی دورتر شود. قبلا خرید مسکن در کشور یک رویا بود، الان اجاره مسکن به یک رویای سخت تبدیل شده است.

وی با بیان این‌که بازار مسکن دچار شکست شده است، گفت: در بازار مسکن هم تقاضا داریم هم عرضه، اما معامله‌ای انجام نمی‌شود چون قیمت‌هابالاست. متاسفانه سوداگری در بازار مسکن بیداد می‌کند که باعث ایجاد حباب قیمتی و به تبع آن خارج شدن مسکن از دسترس اکثریت مردم شده است.

وی با طرح این سئوال که راه‌حل رفع معضل کنونی مسکن چیست، اظهار کرد: ‌باید ریشه‌های اصلی مشکلات را پیدا کرده و متناسب با آن برنامه‌ریزی کنیم. در شرایط کنونی عرضه مسکن اولویت نیست، گرچه باید این کار را انجام دهیم. مهم‌ترین برنامه‌ای که دولت باید آنرا اجرا کند برخورد با سوداگری است. راهکار نیز دریافت مالیات‌های سنگین در بخش مسکن است. این کار یک پیش نیاز دارد که آن سامانه ملی اسکان و املاک است که گرچه راه‌اندازی شده اما هنوز تکمیل نشده و کارایی ندارد.

پروین‌پور مردادماه سال ۹۶ نیز با اشاره به رکود بازار مسکن، گفته بود: در بازار مسکن حالتی به نام "شکست بازار" پیش آمده است، یعنی این‌که عرضه و تقاضا برای مسکن وجود داشته و هم در این بازار نیاز به مسکن داریم هم عرضه‌کننده مسکن. اما به دلیل حباب قیمتی موجود و این‌که قیمت‌ها غیرواقعی بالا رفته است، تقاضاها منجر به خرید مسکن نمی‌شود.

وی با اشاره به این‌که سوداگری عامل اصلی افزایش نرخ مسکن بالاتر از حد منطقی بوده است، تصریح کرد: یکی از وظایف دولت این است که بازارهایی مانند مسکن را در شرایط کنونی کنترل کند. وضعیت کنونی بازار مسکن ایران برای سایر کشورها نیز اتفاق افتاده و راه‌حل‌های مناسبی توسط دولت‌ها برای رفع این مشکل اجرایی شده است.

وی بیان کرد: دهه ۷۰ میلادی در تایوان بازار مسکن دچار "شکست بازار" شد و سیاستمداران این کشور از ابزارهای مالیاتی برای خروج حباب قیمتی استفاده کردند.

مالیات بر خانه دوم، عایدی سرمایه و مالیات بر خانه‌های خالی از جمله ابزارهایی است که پروین‌پور به آنها اشاره کرد و گفت: دولت باید از تجربه سایر کشورها در حوزه مسکن استفاده کند تا از این طریق مسکن‌های خالی وارد بازار شود.

وی با انتقاد از عملکرد دولت و وزارت راه و شهرسازی در خصوص خروج مسکن از رکود و کنترل آن در خصوص احتمال افزایش نرخ مسکن نیز اظهار کرد: با توجه به وضعیت بازار مسکن افزایش قیمت‌ها در امسال خیلی جزئی یعنی ۲ تا ۳ درصد خواهد بود، ‌واقعیت آن است که اقتصاد ایران ظرفیت افزایش بیشتر نرخ را ندارد.

منبع: تسنیم

ارسال نظر