|
کدخبر: 149582 مجتبی اسکندری

عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفت‌وگو با گسترش نیوز:

یارانه ارزی تغییر می کند

حذف یارانه ارزی ارزان کنونی که سبب شکل‌گیری ما به‌ التفاوت رانتی عظیمی برای عده‌ای از افراد خاص شده است در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد.

اقتصاد یارانه ارزی تغییر می کند

آخرین لایحه بودجه دولت دوازدهم و نخستین بودجه مجلس یازدهم، به چالشی برای آتیه کوتاه مدت و بلند مدت برای اقتصاد ایران بدل شده است. دولت با مفروض گرفتن رفع فوری تحریم‌های یکجانبه آمریکا و پیش‌بینی فروش ۲/۳ میلیون بشکه نفت روزانه، لایحه‌ای خاص به مجلس فرستاد و هم‌ اکنون در کمیسیون تلفیق و بسیاری از راهروهای کمیسیون‌های دیگر مجلس، بحث‌های داغی در ارتباط با نحوه چگونگی برخورد با این لایحه در جریان است.  

سید علی موسوی عضو نماینده مجلس و کمیسیون صنایع، در گفت‌وگو با گسترش‌ نیوز نسبت به این لایحه و پیامدهای آتی آن  برای اقتصاد کشور هشدار داد.

نماینده مردم حوزه انتخابیه ملکان در پاسخ به پرسشی پیرامون نحوه تعیین تکلیف نرخ ارز در لایحه بودجه سال آینده، اظهار داشت: تصویب نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی توسط دولت، علاوه بر ایجاد زمینه برای بروز فساد، باعث حل مشکل تامین کالای اساسی مورد نیاز مردم نشد و فقط به اتلاف منابع ارزی کشور در شرایط جنگ اقتصادی منجر شد. این کاملا در خلاف جهت تاکیدات رهبر انقلاب در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی نیز هست و مجلس به این شکل یارانه ارزی غیر هدفمند را مورد تایید قرار نمی‌دهد.

بودجه واقع‌گرایانه نیست

وی افزود: بنای مجلس بر لحاظ واقع‌بینی در تصویب لایحه بودجه است تا هم در منابع ارزی کشور صرفه‌جویی شود و هم با حذف دلار رانتی ارزان، زمینه فساد را کاهش دهد.  تلاش برای واقعی کردن قیمت ارز علاوه بر صرفه‌جویی، سبب افزایش اشتغال و صادرات و همچنین کاهش واردات کالاهای مصرفی خواهد شد که مطابق با دو اصل درون‌نگری و برون‌زایی مندرج در فرمان رهبر انقلاب در ارتباط  با اقتصاد مقاومتی خواهد شد.

موسوی-نماینده

این استاد دانشگاه همچنین در رابطه تورمی بودن لایحه پیشنهادی دولت، خاطرنشان ساخت: امکان عدم تحقق بسیاری از ردیف‌های درآمدی مندرج در این لایحه بسیار پایین است و باعث شکل‌گیری کسری بودجه عملیاتی سنگینی خواهد شد. دولت هم نشان داده که برای جبران کسری بودجه خود، دست به چاپ پول، تسعیر نرخ ارز و تخریب دارایی‌های مردم در بورس و سایر بازارها روی می‌آورد که در نهایت باعث افزایش پایه پولی و بروز تورم خواهد شد. شرایط تورمی در حل حاضر نیز بسیار نامطلوب است و دولت باید به سمت انقباضی کردن هزینه‌های جاری تورم‌زا و افزایش سهم بودجه عمرانی و مناطق محروم از لایحه بودجه، به دنبال برقراری یک توازن مطلوب در کل بخش‌های اقتصاد کشور باشد.

دولت به مردم فشار وارد نکند

رئیس فراکسیون مناطق محروم و کمتر توسعه یافته مجلس، با بیان اینکه دولت باید به دنبال کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی باشد، یادآور شد: عبور از این وضعیت اقتصادی، فقط با سهیم کردن مردم در حکمرانی اقتصادی کشور میسر است و همانطور که در آموزه‌های امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری، بارها مورد تاکید قرار گرفته، بهترین راه حل مشکلات تکیه بر مردم و اعتماد به آن‌هاست. فروش انواع اوراق به مردم به جای تشدید فشار مالیاتی بر ولی‌نعمتان انقلاب، منطقی‌ترین راهکار برای جبران کسری بودجه احتمالی دولت است. ما در کمیسیون‌ تلفیق و سایر بخش‌های مجلس تلاش می‌کنیم تا یک بودجه واقع‌گرایانه برای سال آینده تصویب شود، تا دولت در تنگنای فقدان منابع مالی قرار نگیرد و هم به لحاظ تورمی و البته دسترسی مردم به کالاهای اساسی، مشکلی برای شهروندان ایجاد نشود.

  • ناشناس ارسالی در

    انشاالله کی تغیرمیکندزمانی که یک عده میل یاردهامیلیاردمیلگردوآهن وفولادکارخانجات راکیلویی ۴ تومان حواله خریدندوکیلویی ۱۲ تومان بازارفروختنددربحث رانت وامتیازومجو زگرفتن اغنیاودلال وسودگرومحتکرروزبه روزث روتمندتروفقراروزبه روزفقیرترمی شوند

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها