|
کدخبر: 148654 شاپور پشابادی

اختصاصی گسترش نیوز:

بازار خوراک حشره رونق گرفت

خوراک حشره، مقدار زیادی پروتئین دارد. کارخانجات آن را با مواد و افزودنی‌های مختلف ترکیب می‌کنند. فرمول ترکیب به نیازهای تغذیه‌ای حیوانات مختلف بستگی دارد.

اقتصاد بازار خوراک حشره رونق گرفت

کافی است به نشریات معتبر و وبسایت‌های مشهوری که در زمینه اقتصاد دام و طیور و منابع غذایی جایگزین، فعالیت می‌کنند نگاهی بیندازید تا متوجه شوید که بازار جدید و پرورنقی شکل گرفته و غول‌های صنایع غذایی دام و طیور تلاش نمی‌خواهند از این قافله عقب بمانند. در ادامه به مختصات این بازار نگاهی می‌اندازیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

رشد ۱۲ درصدی

پیش‌بینی می‌شود که حجم بازار خوراک حشره در دوره بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ حدود ۱۲ درصد بزرگتر شود. این صنعت نوین و خوش آتیه در حال خاطر با چند چالش اساسی روبه‌رو است؛ برای مثال حجم تولید و خروجی آن به مراتب کمتر از صنایع سنتی خوراک دام و طیور است. شیلات و آبزیان همچنان بزرگترین بازار منابع پروتئنی جهان است و ۴۲ درصد این بازار را به خود اختصاص داده است. از سال ۲۰۱۹ به بعد تقاضای فزاینده برای ماهیان پرورشی به افزایش نرخ خوراک ماهی منجر شد. حشره به مهم‌ترین منبع تغذیه آبزیان تبدیل شده است اما این ابتدای کار است و احتمالا ظرف چند سال آینده بخش زیادی از خوراک طیور هم از همین طریق تامین خواهد شد.

نرخ تبدیل بالا

خوراک حشره، مقدار زیادی پروتئین دارد. کارخانجات آن را با مواد و افزودنی‌های مختلف ترکیب می‌کنند. فرمول ترکیب به نیازهای تغذیه‌ای حیوانات مختلف بستگی دارد.

حشرات در مقایسه با دام و طیور، پروتئین بیشتر و چربی کمتری دارند. از این رو حشره می‌تواند به مصرف انسان یا دام و طیور مصرفی او برسد. حشرات بسیار کمتر از گونه‌های پرورشی، گاز گلخانه‌ای و آمونیاک تولید می‌کنند. تغذیه حشرات هم بسیار آسان و مقرون به صرفه است چون از زباله آلی تغذیه می‌کنند. مزیت بسیار مهم آنها عملکرد بسیار خوبی است که در تبدیل خوراک به پروتئین دارند. برای مثال جیرجیرک‌ها در مقایسه با گاوها، گوسفندها و مرغ به ترتیب ۱۲، ۶ و ۵ برابر کمتر غذا می‌خورند. بیشتر دام‌ها ۶ کیلو پروتئین گیاهی مصرف می‌کنند تا یک کیلو گوشت تولید کنند. حشرات عملا از موادی تغذیه می‌کنند که امکان بازگرداندن انها به چرخه دوباره مصرف وجود ندارد. غلات، نشاسته، میوه و سبزیجات، سبوس، و همچنین محصولات ناشی از فرآیند تولید مواد غذایی (غیر از محصولات نهایی). از جمله مواد غذایی پرمصرف است که برای پرورش حشرات استفاده می‌شود. این مزیت بزرگ یکی از مهم‌ترین دلایل استقبال کشورهای عضو اتحادیه اروپا از این صنعت به شمار می‌آید. این کشورها متعهد شده‌اند که تا سال ۲۰۳۰ میزان ضایعات صنایع غذایی خود را تا ۳۰ درصد کاهش دهند.

بزرگترین بازار

منطقه آسیا – اقیانوسیه تولیدکننده بزرگ خوراک حشره جهان است. افزایش مصرف گوشت در آسیا تقاضا برای خوراک حشره را بیش از پیش افزایش می‌ٔهد. پیش‌بینی می‌شود که نرخ رشد این بازار در سال‌های آتی سریعتر از نواحی دیگر باشد. دولتمردان و غول‌های تولید خوارک دام در حال آموزش تولیدکنندگان خرد برای ورود عاجل به این حوزه هستند. در همین راستا انگلستان شروع به تدوین استاندارها و قوانینی خاص برای این حوزه کرده است. مجلس این کشور بعضی قوانین سخت‌گیرانه‌ قبلی را حذف یا تسهیل کرد تا علاوه بر آبزی‌پروری، صاحبان صنایع پرورش طیور هم بتواند از خوراک حشره استفاده کنند.

نیمی از شرکت‌های بزرگ این حوزه در چند سال اخیر تاسیس شده‌اند. همه آنها در شرایط خوبی به سر می‌برند و به دنبال تولید هر چه بیشتر و افزایش سهم خود از بازار هستند. بزرگان صنایع خوراک دام همه سهم بودجه‌های پژوهشی برای این بخش را افزایش داده‌اند. آنها در کنار تحقیق و پژوهش بازرایابی می‌کنند. برای مثال دو شرکت AlltechCoppens و Protix در هر دو زمینه بسیار موفق بوده‌اند.

 

  • خودم. ارسالی در

    به در میگن که تو بشنید همینمون مونده بود ،مورچه خوار بشیم تو میخوای باشه برو حشره بخور ایرانی با اصل و نصب گشنگی میکشه آش غال خور نیست مردک.بفهم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها