|
کدخبر: 114037 شاپور پشابادی

اختصاصی گسترش‌نیوز:

ابتکار روس‌ ها برای تغذیه تقریباً مجانی دام

استفاده از ضایعات انسانی برای تغذیه دام، ایده محبوب و سودآوری به شمار می‌آید و هزینه‌ تولید خوراک دام را به شدت کاهش می‌دهد اما بر سر راه اجرای آن چند مانع مهم وجود دارد.

اقتصاد ابتکار روس‌ ها برای تغذیه تقریباً مجانی دام

کاهش هزینه‌ و برطرف کردن حداکثری دغدغه‌های زیست‌محیطی و چند انگیزه مهم دیگر باعث شده است که بسیاری از کشورها به دنبال استفاده از جایگزین‌هایی کارآمدتر برای تغذیه دام، طیور و آبزیان باشند. روسیه با تصویب یک طرح جدید به جرگه این کشورها پیوسته است. برای بررسی بیشتر این موضوع با گسترش‌نیوز همراه باشید.

بازگشت زباله به چرخه مصرف

مجلس روسیه به تازگی لایحه‌ای را به تصویب رساند که طبق آن تولیدکنندگان خوراک دام از این بعد می‌توانند از ضایعات مواد غذایی برای تولید خوراک دام استفاده کنند. رئیس کمیته محیط‌زیست روسیه، ولادیمیر بورماتوف درباره محاسن این طرح گفته است: در روسیه هرسال تقریباً یک‌سوم از مواد غذایی تولیدشده توسط انسان، فاسد و بالغ‌بر ۱۷ میلیون تن زباله ایجاد می‌شود.

در واقع شرکت‌های فعال در عرصه تولید خوراک دام می‌توانند از ضایعات غذایی انسانی که بی‌خطر باشند استفاده کنند اما مشکل اصلی آن است که کسب تخصص لازم برای انجام این کار به شدت زمان‌بر است و به لحاظ اقتصادی هم گران تمام می‌شود. در حال حاضر همه ضایعات غذایی این کشور به عنوان زباله دفن می‌شود و تقریباً به طور کامل از چرخه مصرف حذف می‌شود.

استفاده از این طرح به شرکت‌های تولیدکننده خوراک دام محدود نمی‌شود و مالکان باغ‌وحش‌ها و البته شرکت‌هایی که در زمینه تولید خوراک حیوانات خانگی فعالیت می‌کنند هم احتمالاً در آینده می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. گفته می‌شود که این تدبیر به بهبود شرایط محیط‌زیستی هم کمک می‌کند چون باعث بازگشت زباله به چرخه مصرف و نیز جلوگیری از پوسیدگی مقادیر زیادی زباله آلی می‌شود.

یکی از تحلیل‌گران ارشد اقتصاد روسیه، وژنیا سروا در این باره اظهار داشت: ضایعات ناشی از مواد غذایی هر سال باعث تولید و انتشار ۲/۴ میلیون تن متان می‌شود. بیشتر کشورهای جهان برای مدیریت درست ضایعات و پسماندهای غذایی راه‌حل‌های جدیدی در پیش گرفته‌اند اما در روسیه برنامه‌ای تدارک دیده نشده است.

علل عدم استقبال تولیدکنندگان

لیابو ساوکینا مدیر یکی از موسسات مشاوره روسیه هم در این باره گفت: تغذیه دام با ضایعات انسانی در اصل ایده خوبی است اما از هیچ راهی نمی‌توان تضمین کرد که بازیافت‌کنندگان و فرآوری‌کنندگان این ضایعات به طور کامل به قوانین و مقررات ایمنی پایبند باشند. این احتمال وجود دارد که دست‌آخر دام‌ها با خوراکی که مواد بی‌کیفیت و خطرناک در آن حضور دارد تغذیه شوند. به هر حال مصرف‌کنندگان نهایی دام، انسان‌ّها هستند. طرح ارائه شده ممکن است باعث سودآوری بیشتر صنایع خوراک دام روسیه شود اما این امکان وجود دارد که تولیدکنندگان تمایلی به مخلوط کردن محصول فراوری‌شده‌ با خوراک دام‌ّها نداشته باشند. قبل از هر چیز باید راهی برای برطرف کردن این نگرانی مهم پیدا کرد.

معضل دیگر به تنوع ضایعات غذایی مربوط می‌شود. معلوم نیست که فرآوری‌کنندگان چگونه می‌خواهند مقدار پروتئین ثابت و ارزش غذایی را حفظ کنند. ولادیمیر مانانکوف، دبیر کل اتحادیه تولیدکنندگان خوراک دام اتحادیه اوراسیا هم در این رابطه اظهار داشت: استفاده از ضایعات غذایی انسانی به احتمال زیاد محبوب خواهد بود اما بعید است که تولیدکنندگان خوراک دام از ان حمایت کنند.

وی در تشریح بیشتر این موضوع گفت: اجرایی کردن یا نکردن این ایده باید به خود تولیدکنندگان خوراک دام سپرده شود و مجبور به اجرای آن نباشند. در ارتباط با موضوع ایمنی دام، نگرانی‌های زیادی وجود دارد بنابراین کاملاً منطقی است اگر گفته شود که اجرای لایحه تصویب شده چندان راحت نخواهد بود. مسیری طولانی و ناهموار در پیش است که ضایعات غذا به یکی از مواد تشکیل‌دهنده خوراک دام هم تبدیل شود.

 

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها