|
کدخبر: 146666 شاپور پشابادی

در گفتگوی گسترش نیوز با عضو اتحادیه ماشین‌آلات کشاورزی مطرح شد:

تعین شروطی بی سابقه برای خرید تراکتور / از وام تا خرید اجباری

عضو اتحادیه ماشین آلات کشاورزی: کشاورز شش ماه تا یک سال، انتظار می‌کشد اما هنگام تحویل تراکتور به او گفته می‌شود که باید برای مثال فلان ماشین را هم بخری! ا

اقتصاد تعین شروطی بی سابقه برای خرید تراکتور / از وام تا خرید اجباری

قیمت تراکتور چند ماهی است که به شدت افزایش یافته است. علت چیست؟ کارخانجات تراکتورسازی از حجم تولید کاسته اند؟ تراکتور به وفور در بازار آزاد موجود است ولی خرید از کارخانه به این راحتی‌ها نیست. بازار تراکتورسازی هم مثل صنعت خودروسازی به شدت، دو نرخی شده است. از طرف دیگر شروطی بسیار عجیب برای خرید از کارخانه، تعیین شده است. برای بررسی ابعاد مختلف این موضوع با یکی از اعضای انجمن تولیدکنندگان ماشین آلات کشاورزی به گفتگو نشستیم.  با گسترش نیوز همراه باشید.

دود سیاست‌گذاری اشتباه در چشم خریداران

حمیدرضا نامی، عضو اتحادیه ماشین آلات کشاورزی اظهار داشت: «گرانی تراکتور عمدتاً به قیمت آن در بازار آزاد مربوط می‌شود نه کارخانه. در حالت خوش‌بینانه می‌توان گفت که سیاست‌گذاری اشتباه و استفاده از روش های توزیعی غیرهوشمند، کار را به آنجا رسانده که کشاورز مجبور می شود تراکتور را به دو برابر قیمت بالا از دلال بخرد. به اعتقاد من وضعیت کنونی نتیجه رویه دستوری دولت است. کشاورز واقعی نمی تواند خرید خود را به راحتی انجام دهد. به نظر می رسد که باید تجدیدنظر به عمل آید. صنعت تراکتورسازی توان تامین کامل بازار را دارد».

وام اجباری

وی در تشریح بیشتر این موضوع گفت: «ظرف یکی دو ماه گذشته قیمت کارخانه بعد از چانه زنی های بسیار زیاد مقداری افزایش یافت؛ البته این افزایش تناسبی با قیمت بازار ندارد. یکی از تراکتورهای شاخص که جز گروه متوسط به بالا به شمار می آید ام اف ۳۹۹ نام دارد. اگر برای خرید این محصول ۲۲۰ میلیون هم ارائه کنید نمی توانید بخرید چون به شما نمی‌دهند».

به رویه قبلی بازگردیم

این عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان تراکتور، کمباین و ادوات کشاورزی در تشریح بیشتر این روش نامتعارف گفت: «روش جدیدی تعیین کرده‌اند. طبق روش جدید اولاً برای خرید تراکتور حتماً باید وام بگیرید. به عبارت دیگر حتی اگر پول لازم برای خرید را داشته باشید باید وام بگیرید. فرایند وام‌گیری هم حداقل چندین ماه طول می‌کشد. اگر دنبال حل این معضل هستیم باید به چند محور توجه داشته باشیم. اولاً قرار نیست چیز جدیدی را ابداع کنیم؛ کافی است به رویه‌ یکی دو سال قبل بازگردیم. در ۴۰ سال گذشته نه قحطی تراکتور داشته‌ایم. تا دو سال قبل برای فروش تراکتور تحویل گرفته شده از کارخانه باید ۵ درصد زیر قیمت می‌فروختید اما فروش تراکتور سود ۱۰۰ درصدی دارد. باید دید تفاوت اکنون با دو سال قبل چیست؟ اولاً قیمت تراکتور برخلاف گذشته، دستوری شده و واقعی نیست. دوما خرید تراکتور فقط از طریق شبکه توزیعی‌ای که دولت و مشخصاً وزارت جهاد کشاورزی مشخص کرده است امکان‌پذیر است. فروش طبق سهمیه‌بندی‌ای که تعریف کرده‌اند انجام می‌شود».

فروش اجباری ابزارهای جانبی

بنابراین تشخیص متقاضیان واجد شرایط برای خرید تراکتور به قیمت کارخانه به عهده مجموعه‌ای از کارشناسان است. حمیدرضا نامی ضمن بیان این موضوع گفت: «به نظر می‌رسد که زنجیره‌ای متشکل از کارگزار دولتی و واسطه‌های بازار آزاد تشکیل شده است. به این ترتیب کشاورز واقعی به تراکتور دسترسی ندارد اما چند برابر نیاز کشاورزان در بازار آزاد در دسترس است. موضوع جالب‌تر آن است که کشاورز شش ماه تا یک سال انتظار می‌کشد اما هنگام تحویل تراکتور به او گفته می‌شود که باید برای مثال فلان ماشین را هم بخری! این در حالی است که خریدار ممکن است به دستگاه گندمکار نیاز نداشته باشید. اصلاً هم توجه می‌شود که خریدار ممکن است گندم کشت نکند یا تراکتور را برای انجام کارهای دامداری لازم داشته باشد».

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها