|
کدخبر: 146012 شاپور پشابادی

اختصاصی گسترش نیوز:

قیمت بیت کوین سه برابر می شود

به اعتقاد تحلیل گران جی پی مورگان چپیس، بیت کوین ظرفیت رشد بسیاری دارد و در بلندمدت قیمت آن ممکن است به حدود ۱۵۰ هزار دلار برسد.

اقتصاد قیمت بیت کوین سه برابر می شود

ارزش بیت کوین به بیش از ۳۱  هزار دلار رسیده است. در حال حاضر قیمت هر واحد بیت کوین در بازار امروز حدود ۸۵۶ میلیون تومان است. بازار گمانه زنی درباره روند قیمتی بیت کوین داغ است. بعضی کارشناسان از حباب بیت کوین می‌گویند و بسیاری هم بر این اعتقاد هستند که این خیز قیمتی، ادامه‌دار است. بلومبرگ در یکی از مطالب خود به همین موضوع پرداخته است. با گسترش نیوز همراه باشید.

برابری بازار طلا و بیت کوین

تحلیل گران ارشد و مدیرعامل شرکت بزرگ و چندملیتی جی‌پی مورگان چیس معتقد هستند که بیت کوین به مهم‌ترین رقیب طلا تبدیل شده و در بلندمدت احتمال دارد که قیمت بیت کوین به ۱۴۶ هزار دلار برسد.

استراتژیست هایی مثل نیکولاس پانیگیرزوگلو در یادداشت خود نوشته‌اند که بیت کوین به طلای دیجیتال مشهور شده است. ارزش این بازار به ۵۷۵ میلیون رسیده و روی کاغذ، امکان ۴ برابر شدن حجم آن وجود دارد. اگر این پیش‌بینی محقق شود ارزش بازار بیت کوین با مجموع سرمایه‌گذاری که بخش خصوصی بازار طلا به عمل آورده است برابری خواهد کرد. برابر شدن ارزش این دو بازار باعث می‌شود که تعداد بیشتر از موسسات مالی در کنار طلا به بیت کوین رو خواهند آورد اما این تحلیل گران در یادداشت خود خاطرنشان کرده اند که ماهیت پرنوسان بیت کوین باعث می‌شود که برای رسیدن به استقبال گسترده، سال‌ها نیاز باشد. آنها نوشته‌اند: «با فرایند پیچیده‌ای روبرو هستیم. در بلندمدت، استقبال از بیت کوین ممکن است با تمایل گسترده به طلا (به عنوان جایگزین مطمئن بیت کوین) همراه شود. در کوتاه مدت بعید است که نوسانات شدید بیت کوین و طلا همگرا شوند و ما معتقدیم که با فرایندی چندلایه روبرو هستیم. این به آن معناست که قیمت بیت کوین در بلندمدت ممکن است به ۱۴۶ هزار دلار برسد و بعید است که به چنین نقطه‌ای برسد».

بیت کوین همچنان پرنوسان است

ابتدای هفته جاری قیمت بیت کوین برای اولین بار از عدد ۳۴۰۰۰ هزار دلار گذشت اما اکنون به زیر ۳۲ هزار دلار رسیده است. بار دیگر به ما یادآوری شد که نوسان بیت کوین، این بزرگ‌ترین ارز دیجیتال بسیار زیاد است. همین نوسان بود که باعث شد قیمت بیت کوین در عرض یک سال تقریباً ۴ برابر شد.

تعداد زیادی از موسسات مالی و سرمایه گذاران، از پل تئودور جونز گرفته تا اسکات مینرد و استن دراک میلر اعتبارهایی را به بیت کوین اختصاص داده اند یا برای انجام این کار اعلام آمادگی کرده اند. برخی استدلال کرده اند که بیت کوین سپری است برای محافظت در برابر کاهش ارزش دلار و افزایش تورم. این موضوع در جهانی که پر از نوسانات و مخاطرات پولی و مالی است اهمیت مضاعف پیدا می کند. بعضی دیگر هم معتقد هستند که سرمایه‌گذاران خرد، نوسان گیران و موسسات اعتباری کوچک احساسی تصمیم‌گیری می کنند و امکان حبابی شدن بازار و ترکیدن ناگهانی آن بسیار زیاد است. به هر حال جی پی مورگان چیس فعلا به بیت کوین و موقعیت برتر آن امیدوار است و در انتظار روزی است که ارزش کیف های بیت کوین پنج برابر شود. آنها در ادامه تحلیل خود می نویسند: «استقبال دیوانه واری که اکنون از بیت کوین می شود چه بسا ممکن است بر آتش قیمت بدمد و قیمت بیت کوین را به بازه ۵۰ تا ۱۰۰ هزار دلار برساند. این احتمال را فراموش نکرده ایم اما معتقدیم که این اتفاق در کوتاه مدت اگر هم رخ دهد بی ثبات و ناپایدار است».

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها