|
کدخبر: 146164

گفت‌وگو با کارول برونلی؛

برگزار‌کنندگان برای بقا تا سال ۲۰۲۲ چه کنند + آمارهای تحلیلی

سال ۲۰۲۱ شباهت زیادی به سال ۲۰۲۰ دارد یا حداقل بدتر از آنچه خواهد بود که ما قبلاً فکرش را می‌کردیم.

اقتصاد  برگزار‌کنندگان برای بقا تا سال ۲۰۲۲ چه کنند + آمارهای تحلیلی

برآورد تأثیرات و پیش‌بینی آینده بازار جهانی نمایشگاه هیچگاه به این اندازه دشوار نبوده است. در آخرین گزارش سالیانه گلوبکس که توسط‌ «ای ام آر اینترنشنال» منتشر شد، برآورد کاملی از بازارهای جهانی و نگاهی اجمالی به سال ۲۰۲۲ آمده است. برای درک بهتر چالش‌های پیش روی برگزار کنندگان، با کارول برونلی سردبیر گلوبکس مصاحبه‌ای انجام داده‌ایم. با گسترش نیوز همراه باشید:

تأثیر مستقیم کرونا بر بازار جهانی نمایشگاه‌ها چه بود؟

امسال بازار نمایشگاهی دنیا بی‌شک بیشترین کاهش ارزش تاریخ را به خود دیده است. برگزار‌کنندگان سراسر جهان مجبور به لغو یا به تعویق انداختن بخش بزرگی از عناوین نمایشگاهی خود شده‌اند که این امر منجر به کاهش چشمگیر درآمد آنها شد. در نتیجه، انتظار می‌رود حجم بازار جهانی در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۹ به میزان ۶۹درصد کاهش یابد.

گلوبکس۱

سال ۲۰۲۰ برای برگزار‌کنندگان سالی پرتلاطم بوده است. از سوی دیگر، بسیاری از آنها در پاسخ به کاهش چشمگیر درآمد، به برنامه‌های مدیریت هزینه روی آورده و بسیاری برای ارائه یک سکوی دیجیتال برای مشارکت مشتریان خود، به برنامه‌های آنلاین متوسل شدند. در بعضی موارد، این رویداد‌های مجازی به منبعی برای بازیابی درآمد مدل شد، اما در کل، بیشتر به آنها به عنوان یک ابزار استراتژیک مهم برای" خالی نکردن صحنه" و دیده شدن توسط مشتریان نگاه شد. به نظر ما ویروس کرونا برای اغلب برگزار‌کنندگان آینده نگر، عامل مهمی برای بازنگری به چگونگی ایجاد ارزش برای جامعه ی خدمات گیرنده آنها خواهد شد.

با این حال، شایان یادآوری است، باوجود اینکه سال ۲۰۱۹ از نظر اندازه رکورد زد ( ارزش بازار در سال ۲۰۱۹ به ۲۹ میلیارد رسید)، اما رشد کلی بازار در سال ۲۰۱۹ در مقایسه با رشد ۶/۵ سال ۲۰۱۸ با ۸/۲ درصد کاهش مواجه بوده است. این کاهش نرخ رشد به دلیل کاهش فعالیت‌های تولیدی و افزاش تنش میان امریکا و چین منجر به کاهش گسترده تری نیز گردید.

علاوه بر اینها، طی۵۰ سال گذشته کشور‌های عضو گروه G۲۰ در سال ۲۰۱۹ شاهد بیشترین تعداد انتخابات بوده‌اند که این خود تاحدی منجر به بلاتکلیفی سیاسی شد. سال ۲۰۱۹ نیز، درمقیاس کمتری، به دلیل فروش دوسالانه کمتر در چند بازار بالغ (نظیر آلمان، ایتالیا) سالی کند بوده است.

در سال ۲۰۲۱ با چه چالش‌هایی مواجه هستیم؟

در سال ۲۰۲۱، عملکرد بازارهای نمایشگاهی در نهایت به شدت موج‌های آینده ی ویروس کرونا، اثربخشی طرح‌های واکسیناسیون و چگونگی مقررات تجمعات وابسته خواهد بود. ماهیت غیر قابل پیش‌بینی تمامی این عوامل تعیین کننده، برآورد کیفی بازار نمایشگاهی سال ۲۰۱۲ را نزدیک به غیر ممکن سازد. به دلیل تغییرات سریع بازار، می‌توانم بگویم، پیش‌بینی ما در خصوص اندازه بازار در فصل پاییز و بهار سال ۲۰۲۱ منتشر خواهد شد.

از آنجا که بحران کرونا ادامه پیدا می‌کند، آشکار است که سال ۲۰۲۱ در کنار لغو‌ها و تعویق‌های گسترده‌ای که همین حالا برای نیمه اول سال اعلام شده است، آشفتگی مالی حتی بیشتری را نیز شاهد خواهد بود. احتمالاً برگزار کنندگانی که برای حل مشکل خود در زمینه ی رویداد‌های رو-در-رو سرمایه‌گذاری کرده‌اند و برای رویداد‌های دیجیتال چاره‌ای نیاندیشیده‌اند با مشکل بیشتری روبه‌رو خواهند شد.

برگزار‌کنندگانی که قصد بقا طی ۱۲ ماه امسال را دارند، چه باید بکنند؟

سال ۲۰۲۱ شباهت زیادی به سال ۲۰۲۰ دارد یا حداقل بدتر از آنچه خواهد بود که ما قبلاً فکرش را می‌کردیم. پیامد‌های مخرب و ماندگار همه گیری جهانی بر بازار نمایشگاهی همچنان تمرکز برگزار‌کنندگان را بر یکپارچگی دیجیتال معطوف می‌دارد. بنابراین، یک اولویت مهم برای برگزارکنندگان تمامی بازارها سرمایه‌گذاری بیشتر بر راه‌حلهای دیجیتال است- بسیاری با شروع موج اول کرونا (یا برای یک سری برگزار‌کننده مترقی تر، حتی قبل از آن) اقداماتی را آغاز کردند.

قبلاً در فصول دوم و سوم سال ۲۰۲۰، محدودیت تجمع گسترده موجب ترویج کانال‌های دیجیتال به عنوان یگانه ابزار برگزار‌کنندگان "جهت ایجاد سکوی تعامل با مشتریان و ارائه خدمات به ذینفعان و پشتیبانی از ارزش‌های برند آنها" گردید. در نتیجه، سال ۲۰۲۰ شاهد جریانی از آزمایش دیجیتال ( رویدادهای ترکیبی فیزیکی و مجازی، به هم رسانی آنلاین، وبینارها، اسپانسری مجازی) به همراه نمونه هایی نظیر گامنسکوم آلمان، جشنواره صدور مجوز انگلستان، و نمایشگاه کانتون در چین بوده است.

ای ام آر پیش‌بینی می‌کند، وقتی سرانجام کسب و کارهای جهانی بازگشایی شوند و نمایشگاه‌های فیزیکی بازگردند، شتاب پذیرش کسب و کارهای دیجیتال و افزایش درآمد مربوط به پیشنهاد جدید مورد انتظار دیجیتال برگزار‌کنندگان ادامه خواهد داشت. سال ۲۰۲۱ قطعاً انحراف از آن مسیر نخواهد بود.

با نگاهی کمی آنسوتر، به سال ۲۰۲۲، انتظار می‌رود بازار جهانی ۷۸ درصد از اندازه سال ۲۰۱۹ خود را باز خواهد یافت. نرخ بازایابی از کشور به کشور متفاوت خواهد بود و به بسیاری از عوامل نظیر نشاط اقتصاد زیربنایی و مشارکت بین‌المللی در رویداد‌ها بستگی خواهد داشت.

گلوبکس۲

انتظار می‌رود چین با بازیابی ۸۶ درصد از اندازه نسبی سال ۲۰۱۹ خود، مثبت‌ترین روند بازگشت را داشته باشد. این در وهله اول به بخاطر مشارکت پایین بین‌المللی نمایشگاه‌های این کشور (حدود ۹۰ درصد از فضای نمایشگاهی آن توسط مشارکت‌کنندگان داخلی پر می‌شود) و نیز مقاومت نسبی بخش نهایی زیرساختی آن می‌باشد.

برزیل نیز از نظر جغرافیایی و مشارکت بخش‌های مختلف وضعیت مطلوبی دارد اما ممکن است به دلیل کندی رشد درآمد ناخالص ملی، کمی دچار اختلال گردد.

ای ام آر پیش‌بینی می‌کند، در سایر بازارها به دلیل اینکه شرایط منفی در یک منطقه توسط شرایط مثبت منطقه‌ای دیگر جبران می‌گردد، بازیابی قدرتمندی حاصل گردد.

در مقابل، حجم بازارهایی که مشارکت‌های بین‌المللی بالایی دارند و بخش‌های مختلف آنها بیشتر در تعامل قرار دارند، بازیابی کمتری به نسبت سال ۲۰۱۹ خواهد داشت. برای مثال، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس، به دلیل جذب اقتصادی بین‌المللی زیاد، انعظاف‌پذیری متوسط مایل به ضعیف دارند و در نتیجه پیش‌بینی می‌شود این کشور‌ها بتوانند ۵۸ درصد از حجم اقتصادی خود را تا سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۱۹ باز یابند.

 بازار نمایشگاهی طی ۵ سال آینده چقدر می‌تواند رشد کند؟

ما معتقدیم کرونا تأثیر طولانی مدتی را بر ایجاد تفکیک در صنعت نمایشگاهی، بین آن دسته از برگزارکنندگانی که عمدتاً بر رویدادها ی دوره‌ای تمرکز کرده‌اند و آن دسته که مبدل به ارزش آفرینان ۳۶۵ روزه شده‌اند خواهد داشت. در اتباط با دسته دوم‌ -ای ام آر- با همکاری چند بازیگر اصلی این صنعت در صدد است چشم‌اندازی جدید برای برگزار‌کنندگان پدید آورد.

در پایان، این زمانه مخرب هم می‌تواند فرصتی برای ارزیابی مجدد جایگاه و نقش نمایشگاه‌ها (و برگزار‌کنندگان نمایشگاه ها) در بافت گسترده تر جامعه باشد. مباحث اصلی اجتماعی نظیر پایداری، حاکمیت زیست محیطی، اجتماعی و سازمانی یا گوناگونی می‌توانند با بلوغ "نسل جدید رهبران" فوریت جدیدی به خود گیرند.

تهیه و تنظیم: محسن خواجه محمدی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها