|
کدخبر: 137268 شاپور پشابادی

در گفت‌وگوی گسترش‌نیوز با مدیرعامل اتحادیه دامداران ایران مطرح شد:

عرضه گوشت و لبنیات ارزان در حکیمیه تهران

روستابازار تهران در حکیمه دایر می‌شود. در حال پیگیری برای اخذ مجوزهای لازم از شهرداری هستیم. تاکنون ۴ غرفه برای دو اتحادیه استانی در نظر گرفته شده است تا گوشت گوسفندی و گاوی بسته‌بندی شده و مواد لبنی بفروشند.

اصناف عرضه گوشت و لبنیات ارزان در حکیمیه تهران

روستابازارها در چند شهر بزرگ کشور دایر شده‌اند. در این بازار محصولات مختلف کشاورزی، انواع گوشت، تخم‌مرغ و اقلام دیگر، زیر قیمت بازار به فروش می‌رسد. روستابازار تهران کی دایر می‌شود؟ برای بررسی بیشتر این موضوع با مدیرعامل اتحادیه مرکزی شرکت‌های تعاونی کشاورزی دامداران به کشور نشستیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

سعید-سروستانی

در حال پیگیری مجوزها هستیم

سعید سلطانی سروستانی گفت: «روستابازار تهران در حکیمه دایر می‌شود. غرفه‌بندی این بازار انجام شده است. کنار سالن بزرگ این بازار هم سردخانه‌ شرکت پشتیبانی دام قرار گرفته است. اتحادیه‌ها مرتبط هم متناسب با نوع کالا، محصولات خود را در غرفه‌ها عرضه خواهند کرد. در حال پیگیری برای اخذ مجوزهای لازم از شهرداری هستیم. تاکنون ۴ غرفه برای دو اتحادیه استانی در نظر گرفته شده است تا گوشت گوسفندی و گاوی بسته‌بندی شده و مواد لبنی بفروشند. قرار است محصولات لبنی حدود ۱۵ درصد و گوشت هم بین ۱۵ تا ۲۰ درصد، ارزان‌تر از قیمت بازار عرضه شود. به محض برطرف شدن مشکل مجوز، اطلاع‌رسانی و کار، شروع می‌شود. ابتدا قرار بود که بازار فقط دو روز در هفته فعالیت کند ولی خوشبختانه این محدودیت برداشته شد».

شرط دایر کردن بازارهای بیشتر

مدیرعامل اتحادیه مرکزی شرکت‌های تعاونی کشاورزی دامداران ایران در ادامه گفت: «آمادگی دایر کردن این بازارها در هرجایی که زمین داده شود را داریم تا مردم بتوانند در این شرایط سخت، نیازمندی‌های خود را با قیمت مناسب‌ تهیه کنند. طرح به صورت آزمایشی در حکیمه راه‌اندازی می‌شود. در صورت موفقیت‌آمیز بودن بازارهای جدیدی برپا خواهد شد».

بازار سیاه نهاده

سعید سلطانی سروستانی در ارتباط با گرانی گوشت قرمز و طیور گفت: «گرانی شدید نهاده باعث افزایش قیمت گوشت شد. با اطمینان کامل می‌گویم اگر تمام نهاده موردنیاز در اختیار ما قرار گیرد قیمت خرده‌فروشی گوشت در تهران به ۹۰ هزار تومان خواهد رسید. برای تولید هر کیلو گوشت به یازده و نیم کیلو خوراک نیاز است اما حتی اگر ۵ کیلو مواد اولیه برای هر دام در اختیار ما قرار گیرد می‌توانیم دست دلالان را حذف و قیمت را کاهش دهیم. متاسفانه دولت همواره بر جامعه دامدار و مرغدار منت گذاشته و ۱۵ میلیون تن نهاده تامین کرده اما فقط ۳۰ درصد آن به‌دست پرورش‌دهندگان می‌رسد. نهاده به اشکال مختلف سر از بازار سیاه در می‌آورد. دامدار و مرغدار کنجاله ۲۵۰۰ تومانی را ۱۵ هزار تومان می‌خرند. در این شرایط تولیدکننده سود نمی‌کند و به مصرف‌کنندگان هم اجحاف می‌شود».

واگذاری مجتمع‌ها به افراد فاقد صلاحیت

از طرف دیگر شنیده‌ها حاکی از آن است که کشتارگاه‌های بزرگ، کشتار را متوقف کرده‌اند و بعضی از آنها این کار را به اتباع افغان سپرده‌اند زیرا سود اصلی آنها در جای دیگری است. مدیرعامل اتحادیه مرکزی شرکت‌های تعاونی کشاورزی دامداران ایران در این باره گفت: «این معضل، نتیجه ضعف مدیریت است. این حوزه قبلاً توسط سازمان گوشت، مدیریت و تنظیم می‌شد. چند مجتمع گوشت هم احداث شده بود که دام دامدار را با قیمت مناسب خریداری می‌کردند و بعد از پرواربندی به بازار عرضه می‌کردند تا بازار تعدیل شود. این سازمان منحل شد و در واگذاری مجتمع‌های گوشت هم، سنخیت و اهلیت را در نظر نگرفتند. اگر صلاحیت، مهم بود باید مجتمع‌ها را در اختیار اتحادیه‌ها قرار می‌دادند تا بخش خصوصی بتواند خدمات پیشین دولت را ارائه کند. نباید اجازه داد که مجتمع‌ها با زد و بند و در ازای پرداخت مبلغی جزیی به افرادی واگذار شود که اهلیت ندارند. چند سال قبل یکی از مجتمع‌ها را به یک شرکت تولیدکننده گوشت دادند که خوشبختانه با پیگیری‌های ما این تصمیم لغو شد. کشتار سازوکار خاص خودش را لازم دارد. متاسفانه صنف قصابان هم مستقیماً از دامدار خرید نمی‌کنند. پنج حلقه وجود دارد که به اعتقاد من سه حلقه آن اضافی است. سلف‌خر یا چوبدار دام را از دامدار پیش‌خرید می‌کنند. کمک نکردن دولت از دامدار باعث شد که سلف‌خران از این خلا بهره‌برداری کنند و در ازای پیش‌پرداخت و تامین مقداری علوفه، دام را خریداری‌ کنند. در مرحله بعد دلالان دام را خریده و به کشتارگاه می‌برند. کشتارگاه‌ها هم تشکیلات و مافیای خاص خود را دارند».

وی در تشریح بیشتر این موضوع گفت: «بیشترین سود کشتارگاه‌ها به آلایش دام مربوط می‌شود. آلایش بعد از بسته‌بندی، توسط توزیع‌کنندگان به بازار فرستاده می‌شود. به نظرم صنف قصابان باید مستقیماً از دامدار خرید کنند یا خودشان کشتارگاه اجاره کنند و گوشت را در اختیار همکاران قرار دارند. به این ترتیب دو حلقه چوبدار و دلال حذف می‌شود».

 

  • تقدمی ارسالی در

    با سلام تا دست دلالان کوتاه نشود افتتاح این بازارها و ...... مفید نخواهند بود . خدا لعنت کنه همه دلالان و افراد سودجو را

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها