|
کدخبر: 143696

صنعت لوازم‌خانگی در آستانه اتفاقی خوب

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با روند رو به رشد فعلی، پیش‌بینی می‌شود امسال در بیشتر بخش‌های صنعت لوازم خانگی رشد بالای ۳۰ درصد تحقق یابد.

اقتصاد  صنعت لوازم‌خانگی در آستانه اتفاقی خوب

مهدی صادقی نیارکی امروز جمعه در آیین افتتاح بیستمین نمایشگاه بین‌المللی لوازم خانگی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در جمع خبرنگاران افزود: لوازم‌خانگی جزو صنایع پیشران کشور است، به‌طوری که مجموعه‌ای از صنایع با آن مرتبط بوده و پیوندهای پسین و پیشین بسیاری با آن دارند.

وی گفت: مجموعه قطعه‌سازان و تولیدکنندگان مواد اولیه و تجهیزات نیز ارتباط نزدیکی با این صنعت دارند.

صادقی نیارکی یادآور شد: در هشت ماهه امسال در تولید یخچال فریزر ۲۸ درصد، تولید تلویزیون ۴۰ درصد و تولید ماشین لباس‌شویی ۵۸ درصد رشد به ثبت رسید، اما به دلیل ممنوعیت‌های صادراتی ابتدای سال در تولید کولر آبی رشد منفی ۶ درصدی حاصل شد.

این مقام مسوول ادامه‌داد: همچنین در تولید لوازم خانگی کوچک نیز رشدهای بالای ۲۰ تا ۴۰ درصدی از ابتدای امسال تا پایان آبان‌ماه به ثبت رسید که نشان می‌دهد این صنعت راه خود را در شرایط دشوار کنونی و تحریم‌ها به خوبی پیدا کرده و منطبق با استانداردهای جهانی، به‌کارگیری نوآوری و خلاقیت و مهم‌تر از همه افزایش عمق ساخت داخل، جایگزین محصولات وارداتی شده است.

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: مجموع ارزبری صنایع لوازم خانگی به طور متوسط بین یک میلیارد تا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار در سال است، اما این میزان ارزبری با ایجاد ارزش افزوده سه برابری جایگزین حدود چهار میلیارد دلار لوازم خانگی خارجی می‌شود.

به گفته وی، اگر در کشور از ظرفیت و توان مهندسی و ساخت لازم برخوردار نبودیم، علاوه بر وابستگی به خارج، فشار بیشتری در تهیه این کالاها به خانواده‌ها وارد و ارزش افزوده مورد اشاره نیز از کشور خارج می‌شد.

برنامه‌ریزی برای تثبیت شرایط تولید

صادقی‌نیارکی خاطرنشان‌کرد: امروز مهم‌ترین نکته‌ای که وزارت صنعت دنبال می‌کند، مهیا کردن ثبات نسبی شرایط برای تولیدکنندگان است که اصلی‌ترین عامل آن نرخ ارز است.

وی بیان‌داشت: به‌طور متوسط صنعت لوازم خانگی وابستگی ۳۰ درصدی به مواد اولیه، قطعات و تجهیزات خارجی دارد که در ارتباط مستقیم با نرخ ارز هستند.

این مقام مسوول افزود: کالاهای داخلی مورد استفاده در این صنعت نیز به دو دسته تقسیم می‌شوند که دسته نخست، شامل مواد و کالاهایی است که در بورس عرضه شده و مرتبط با نرخ ارز هستند، اما دسته دوم هرچند ارتباط مستقیم با ارز ندارند اما خود را به قیمت‌های جهانی می‌رسانند زیرا در غیر این صورت این مواد و تجهیزات از کشور خارج خواهند شد.

وی یادآور شد: از شنبه هفته گذشته عرضه اختصاصی ورق فولادی برای تولیدکنندگان لوازم خانگی در دستور کار قرار گرفت، بنابراین تولیدکنندگان برای تامین این ماده اولیه مشمول رقابت و قیمت‌های غیر واقعی نخواهند شد بلکه آن را با قیمت پایه دریافت خواهند کرد.

صادقی‌نیارکی اضافه‌کرد: در حوزه محصولات پتروشیمی مورد نیاز این صنعت نیز به دنبال تقویت طرف عرضه هستیم تا با رفع موانع و مشکلات، این محصولات هم با قیمت پایه به‌دست تولیدکنندگان برسد.

ارتقای داخلی‌سازی

وی در ادامه گفت: امروز یکی از مسائلی که انجمن صنایع لوازم خانگی دنبال می‌کند موضوع ارتقای ساخت داخل است، به این منظور انجمن صنایع لوازم خانگی یک کنسرسیوم از قطعه‌سازان ایجاد کرده تا بتوانند ساخت داخل محصولات خود را ارتقا دهند.

معاون امور صنایع وزارت صنعت با اشاره به موضوع تکمیل سبد کالا ادامه‌داد: امروز چند برند و نام بزرگ حاضر در نمایشگاه، مجموعه‌ای از محصولات را ارائه دادند و بسیاری از آنها با یکدیگر مشارکت کرده و از ظرفیت‌های هم استفاده می‌کنند تا بتوانند سبدکالایشان را تکمیل کنند.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: ما نیز در وزارت صنعت به دنبال آن هستیم که چندین برند و نام بزرگ لوازم خانگی داشته باشیم تا بتوانند استاندارد محصولات تولیدی خود را ارتقاء دهند، مقیاس تولیدشان را به سمت مقیاس اقتصادی پیش ببرند و هم بتوانند از ظرفیت بقیه واحدها استفاده کنند.

وی اضافه‌کرد: در آینده این واحد‌ها خواهند توانست علاوه بر تامین نیاز داخل به صادرات نیز بپردازند.

تولید ۱۲ میلیون دستگاه لوازم‌خانگی تا پایان سال

صادقی نیارکی بیان‌داشت: هدف‌گذاری امسال وزارت صنعت تولید ۱۲ میلیون دستگاه لوازم خانگی کوچک، متوسط و بزرگ بود که تاکنون مطابق با برنامه از پیش تعیین شده به جلو رفته‌ایم.

وی گفت: سال گذشته حدود ۹ میلیون دستگاه انواع لوازم خانگی بزرگ، متوسط و کوچک در کشور تولید شده بود و امسال رشد تولید نزدیک به چهار میلیون دستگاهی را تجربه خواهیم کرد.

به گفته این مقام مسوول، درحال‌حاضر متوسط تعمیق ساخت داخل در انواع لوازم خانگی بین ۶۵ تا ۷۰ درصد است، به‌طوری که کولر آبی با داخلی‌سازی ۱۰۰ درصدی و انواع وسایل گازسوز با داخلی‌سازی بالای ۹۵ درصدی تولید می‌شوند.

وی خاطرنشان‌کرد: این موفقیت در حالی بود که کشور و صنایع مختلف به ویژه صنعت لوازم خانگی با تحریم‌های ظالمانه مواجه بوده است، اما تولیدکنندگان داخلی توانستند از تحریم‌ها فرصت بسازند.

برپایه این گزارش، این نمایشگاه چهار روزه با شعار «درخشش تولید در کشاکش تحریم»، پس از انجام هماهنگی‌های لازم با ستاد ملی مقابله با کرونا، با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در متراژ ۱۶ هزار مترمربع و با حضور ۱۷۵ واحد تولیدی داخلی، بدون حضور خارجی‌ها در حال برگزاری است.

بیستمین نمایشگاه بین‌المللی لوازم‌خانگی با حضور بازدیدکنندگانی از صنایع و واحدهای صنعتی تا روز دوشنبه (هشتم دی‌ماه) ادامه خواهد یافت.

این نمایشگاه، با توجه به متراژ و حضور واحدها، بزرگترین نمایشگاه برگزار شده از ابتدای امسال تاکنون محسوب می‌شود.

منبع: ایرنا

ارسال نظر